Med en 3D-skrivare du snabbt fixa reservdelar till hemmet, men också designa egna produkter. Patrik Rosén som är expert på 3D-skrivare berättar här hur en 3D-skrivare fungerar, ger dig köptips på skrivare och vägledning till att börja skriva ut egna saker där hemma.

Du kan läsa artikeln här: 3D-skrivare - en guide till att köpa 3D-skrivare och skriva ut egna saker
 
  • Gilla
cersch
  • Laddar…
Jag har själv haft en 3D-skrivare ett bra tag nu. Älskar den! Du kan dock få en finfin skrivare för så lite som 3 000kr. Jag köpte mig en Creality CR10s för 3 000kr. Den skriver ut i BxDxH i 300x300x400mm. Riktigt fin kvalitet och jag har skrivit ut en väldigt massa bra saker för hemmet. Ville t ex hänga upp en stång i garderob. Modellerade mig då snabbt ett fäste i 3D i datorn på 10 minuter, lade sedan i skrivaren och tryckte print. 3 timmar senare så låg två fästen klara med U-form för stången och två försänkta skruvhål till en materialkostnad om 2,50 kronor. Det finns även enorma bibliotek med modeller redo att skriva ut från t ex Thingiverse.

Värt att tänka på om du är intresserad av en egen skrivare är att det är generellt sett inte plug n play som normala konsumentprodukter. Det kräver en del finlir för att kalibrera din skrivare, främst nivån på bottenplattan. När hårdvaran är klar så behöver du lära dig mjukvaran (som är gratis) som gör om en 3D-modell till en utskriftsfil (instruktioner för hur skrivaren ska printa modellen).

Kort och gott måste du ha ett intresse av att fixa o trixa med den, annars kommer den bara stå o samla damm. Jag är i alla fall grymt nöjd med min :)
 
  • Gilla
Magma34 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle nog påstå att DLP 3D skrivare är i princip lika populära som FDM. DLP skrivare är överlag betydligt snabbare, har mycket högre upplösning och klarar av betydligt mindre detaljer samt större överhäng. Nackdelen är att de behöver mer efterbehandling och är en lite slabbigare metod.

SLS finns med men är lite dyrt än så länge. Annars en metod med många fördelar.
 
Har hållit på med 3D-skrivare i många år. Jag har en del invändningar till artikeln.
Det går inte snabbt, det är inte enkelt och de 3D-skrivare som Patrik tipsar om är dyra. Många blir besvikna när de köpt sin 3D-printer och skall printa första gången. Det tar timmar för även enklare mindre 3D-modeller. Nästa problem är att när väl modellen är utskriven ser den sällan ut som den nyblivna 3D-printaren tänkt sig. Nästa grej är hållbarheten. De plaster som är vanligast att printa med är i sig inte särskilt hållbara och för att en 3D-modell skall bli så hållbar det bara går krävs kunskap och erfarenhet. Vill man sen ha en grej med finish så återstår efterarbete som också kräver kunskap och erfarenhet. Med tanke på hur inte bara att trycka på knappen det är så är min erfarenhet att nybörjare inte skall lägga 7-8 tkr på en 3D-skrivare. Med en Creality 3D Ender-3 t.ex för 1.600 kr så är man väl rustad att börja sin 3D-printarkarriär med förutsättningar för bra resultat. När man fått till det sen så kan man investera i en dyrare skrivare om man känner för det.

Mitt tips är att kolla in Simon Sörensen's YouTube-kanal RCLifeOn. Ögna igenom hans videos om 3D-printning och test av 3D-printrar

-> https://www.youtube.com/c/RcLifeOn/about

Du kan köpa en av marknadens bästa hemmapularmaskin för under 2.000 kr (Creality 3D) istället för att betala 3-4 gånger mer för en Original Prusa som Patrik tipsar om.
 
  • Gilla
yens och 7 till
  • Laddar…
Håller helt med, om man ska börja med 3D så kör med en Creality skrivare, absolut flest tillbehör o jag skulle gissa störst community kring deras skrivare. Har en Ender 5, funkade perfekt från start, kör med prusas egna slicer till skrivaren, men var beredd på att lägga ett antal dagar på att lära dig grunderna, det är inte en bläckstråleskrivare man köper...

https://www.creality3dofficial.com/products/ender-5-pro-3d-printer
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Med en 3D-skrivare du snabbt fixa reservdelar till hemmet, men också designa egna produkter. Patrik Rosén som är expert på 3D-skrivare berättar här hur en 3D-skrivare fungerar, ger dig köptips på skrivare och vägledning till att börja skriva ut egna saker där hemma.

kan jag köpa händerna som håller oculuskontrollrrna av Patrik? Isf hur kommer jag i kontakt med honom


Du kan läsa artikeln här: 3D-skrivare - en guide till att köpa 3D-skrivare och skriva ut egna saker
 
Ny på forumet, men kan jag köpa händerna som håller oculus kontrollerna av Patrik? Isf hur kontaktar jag honom?
 
Jag älskar att skapa och har diverse verktyg och maskiner hemma!
Men har inte köpt 3dskrivare för det de producerar är ful yta i fula färger. Inte estetiskt fint.

Så det blir ju mest för praktiska saker som är stora och inte ska synas, och man inte kan hitta på ÖB eller liknande som man kan ha nytta av den. Det jag vill producera är alltså estetiskt fina produkter (inget fula ränder, ful ojämn yta, gärna smått och smooth typ dockskor för barbie) eller tekniska prylar för symaskinen men då är precisionen för dålig och/eller hållbarheten.

Så bara.. "nej".
 
I ichigo skrev:
Jag älskar att skapa och har diverse verktyg och maskiner hemma!
Men har inte köpt 3dskrivare för det de producerar är ful yta i fula färger. Inte estetiskt fint.

Så det blir ju mest för praktiska saker som är stora och inte ska synas, och man inte kan hitta på ÖB eller liknande som man kan ha nytta av den. Det jag vill producera är alltså estetiskt fina produkter (inget fula ränder, ful ojämn yta, gärna smått och smooth typ dockskor för barbie) eller tekniska prylar för symaskinen men då är precisionen för dålig och/eller hållbarheten.

Så bara.. "nej".
Att precision och hållbarhet är för dålig, vad baserar du det på? Det går ju att göra ganska avancerade mekaniska komponenter som gängor, kugghjul, leder och snap-kopplingar med hög precision. Utskrivet i tex solid PETG så blir det mycket starkt, kemiskt resistent och UV-tåligt.

Däremot kräver såna utskrifter att man är erfaren och har kunskap om både materialegenskaper och skrivarinställningar.
 
P Pgb53 skrev:
Ny på forumet, men kan jag köpa händerna som håller oculus kontrollerna av Patrik? Isf hur kontaktar jag honom?
Om du kontaktar 3dverkstan.se och säger att du såg Patriks oculus händer på byggahus och skulle vilja köpa ett par så fixar dom nog det åt dig! :)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Jag älskar att skapa och har diverse verktyg och maskiner hemma!
Men har inte köpt 3dskrivare för det de producerar är ful yta i fula färger. Inte estetiskt fint.

Så det blir ju mest för praktiska saker som är stora och inte ska synas, och man inte kan hitta på ÖB eller liknande som man kan ha nytta av den. Det jag vill producera är alltså estetiskt fina produkter (inget fula ränder, ful ojämn yta, gärna smått och smooth typ dockskor för barbie) eller tekniska prylar för symaskinen men då är precisionen för dålig och/eller hållbarheten.

Så bara.. "nej".
Beror på lite hur man gör. DLP skrivarna gör så små lager att de är praktiskt taget osynliga. FDM skrivarna tenderar att göra mer synliga lager. Om man vill bli av med dessa lager kan man lägga in grejerna i ugnen enligt recept (beroende på vad man har för typ av plast).. eller köra dem i ett ångbad med syra.

Det finns även skrivare/mjukvara som kan reglera höjden på lagerna, så de använder halv höjd på yttersta lagret, vilket får lagerna att se betydligt bättre ut, utan att skrivtiden ökas avsevärt.

Lägger in en demo utskrift från en DLP/LCED skrivare under så kan du se om ränderna syns

elegoo-saturn_review_rook_test_print.JPG

Kan lägga till att som många säger.. FDM skrivarna kräver mycket erfarenhet för att få bra utskrifter. Mjukvaran behöver bli bättre för amatörer. DLP/LCD skrivarna är lite mer amatörvänliga, men betydligt blaskigare.
 
W witten skrev:
Att precision och hållbarhet är för dålig, vad baserar du det på? Det går ju att göra ganska avancerade mekaniska komponenter som gängor, kugghjul, leder och snap-kopplingar med hög precision. Utskrivet i tex solid PETG så blir det mycket starkt, kemiskt resistent och UV-tåligt.

Däremot kräver såna utskrifter att man är erfaren och har kunskap om både materialegenskaper och skrivarinställningar.
Det jag vill ha gjort är ska kunna vara på ställen max 1 mm tjock med 0.1 mm noggrannhet och vara lika stark som stål, ungefär. Jag skrev symaskin. Det jag tänkte är en special pressarfot som man kan sy i 5 mm stora tryckknappar. (sådana som man syr fast för hand) Så, nä. Med tanke på att man inte vill lägga ut pengar, så nää.

Länk till ovanstående tryckknapp.
https://www.ebay.co.uk/itm/5mm-Doll...Stud-Fasteners-Buttons-144-Sets-/263395944515
 
M Mattias Svederberg skrev:
Beror på lite hur man gör. DLP skrivarna gör så små lager att de är praktiskt taget osynliga. FDM skrivarna tenderar att göra mer synliga lager. Om man vill bli av med dessa lager kan man lägga in grejerna i ugnen enligt recept (beroende på vad man har för typ av plast).. eller köra dem i ett ångbad med syra.

Det finns även skrivare/mjukvara som kan reglera höjden på lagerna, så de använder halv höjd på yttersta lagret, vilket får lagerna att se betydligt bättre ut, utan att skrivtiden ökas avsevärt.

Lägger in en demo utskrift från en DLP/LCED skrivare under så kan du se om ränderna syns

[bild]

.
Vet inte om du vet hur stor barbiedockans fot är. ;) de är ca 2 cm lång och kanske 5 mm bred, så skorna ska alltså vara så små och är släta. På din bild ser det inte slätt ut, man kan se ränder.
 
Instämmer med flera i tråden att den som köper en 3D-skrivare (även om den kostar 20000 kr) och tror att det bara är att trycka på print kommer att bli besviken och frustrerad.
Det är samma sak om man tror att man kan cadda upp en avancerad 3D-detalj i stål och sedan köpa en 5-axlig fleroperationsmaskin för 5 miljoner och bara trycka på print. Man måste förstå tillverkningsprocessen och materialets egenskaper, både när man konstruerar, bereder tillverkningen och trimmar in utskriftsprocessen.

Men det är som med allt annat, efter ett tag vet man vilka parametrar som ger bäst kvalitet, vilka slicerinställningar som är lämpliga, hur man ska orientera detaljer, hur man gör dem starka utan att slösa material osv, var det behövs stödmaterial osv.

Detta gäller både min gamla väldigt modifierade Anet A8 för typ 2000kr och min nya Prusa i3 MK3S+ för nära 10000 kr. Det går att få bra utskrifter med båda, men Prusan klarar fler material och är betydligt mer "förinställd" och har mer automatik som sparar tid. Jag borde ha köpt Prusan från början. Bara deras dokumentation är värd att sponsra företaget för, jämfört med någon av alla kopior som finns.

Är man bara beredd att lägga lite tid i början och har rätt förväntningar kommer man aldrig vilja vara utan!
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Det jag vill ha gjort är ska kunna vara på ställen max 1 mm tjock med 0.1 mm noggrannhet och vara lika stark som stål, ungefär. Jag skrev symaskin. Det jag tänkte är en special pressarfot som man kan sy i 5 mm stora tryckknappar. (sådana som man syr fast för hand) Så, nä. Med tanke på att man inte vill lägga ut pengar, så nää.

Länk till ovanstående tryckknapp.
[länk]
Nej det klart, behöver man hållfastheten hos stål så funkar ju inte plast.
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.