Hej

Jag håller på att dra ner en massa tapet! Nu är det mesta gjort och det börjar bli dags för att spackla ojämnheter innan den nya tapeten ska på!
Jag har ett par 90 gradiga hörn(inte dom hörnen där väggarna möts utan hörn åt andra hållet!) Hur ska jag göra för att få en skarp kant av spakel? innan jag tapetserar över hörnen! Det sitter så klart en stål profil under det gamla spacklet!
Hur noga behöver man vara? Behöver det vara knivskarp kant hela vägen från golv till tak?
Hur är det annars att tapetsera? kan det vara lite ojämnheter när man sätter upp den nya tapeten? Nu när jag har rivit ner den ganla tapeten så har lite av gipsen(den bruna tapeten) följt med, diffar kanske på 1mm lite här och var! måste jag spackla över detta, eller kommer det inte att synas ändå?

Mvh/Johan
 
Hej!

I ett sådant hörn kan du skruva fast ett sk. hörnskydd som ger en hård och knivskarp kant. Finns hos de flesta byggvaruhandlare.

Mvh Freddan

bild!!
Beijer Byggmaterial
 
JohanLysmask skrev:
Hej

kan det vara lite ojämnheter när man sätter upp den nya tapeten? Nu när jag har rivit ner den ganla tapeten så har lite av gipsen(den bruna tapeten) följt med, diffar kanske på 1mm lite här och var! måste jag spackla över detta, eller kommer det inte att synas ändå?

Mvh/Johan
Min erfarenhet är att det är viktigt att vara noga, det är dötråkigt när det syns i efterhand och det inte går att ändra på det. Jag har själv ett par sådana ställen (säkert bara jag som ser dem) o jag retar mig varje gång jag går förbi
 
Ja jag har tittat på ett likadant hörnskydd! kommer det inte att bygga ut väldigt mycket? det sitter redan ett hörnskydd idag som är igenspacklat! ska jag lägga ett till hörnskydd utanpå detta tycker du?
Kan man limma på dessa hörnskydd? Mina väggar är av betong måste plugga annars om det inte går att limma!!


Japp jag trodde nästan detta, att man måste vara väldigt noga! Som du säger så är det säkert bara du som lägger märke till felen, och jag är lika dan själv,, stör mig väldigt mycket på små "missar"

Vad tycker ni är lättast att tapetsera med? tapeter som man drar lim på, eller dom nya som man limmar på väggen? Är det värt att lägga lite mer pengar per rulle och köra på dom som man limmar på vägg med? (första gången jag ska tapetsera)
Mina tapeter måste även mönsteranpassas!

Mvh/Johan
 
JohanLysmask skrev:
J

Vad tycker ni är lättast att tapetsera med? tapeter som man drar lim på, eller dom nya som man limmar på väggen? Är det värt att lägga lite mer pengar per rulle och köra på dom som man limmar på vägg med? (första gången jag ska tapetsera)
Mina tapeter måste även mönsteranpassas!
Är man bara noggrann och händig så kommer man lyckas med vilken sorts tapetsering som helst . Det handlar ju tots allt bara om att limma papper på väggen :). Själv trivs jag bäst med gammal hederlig tapetsering och tyckte inte det var värt de extra kronorna för en "sk easy up" men det är nog bara för gammal vana och det verkar ju som om den modellen blir vanligare så det är kanske lika bra att vänja sig.
 
JohanLysmask skrev:
Ja jag har tittat på ett likadant hörnskydd! kommer det inte att bygga ut väldigt mycket? det sitter redan ett hörnskydd idag som är igenspacklat! ska jag lägga ett till hörnskydd utanpå detta tycker du?

Mvh/Johan
Det räcker väl att ha ett hörnskydd? Bättra på spacklingen bara
gaia
 
JohanLysmask skrev:
Vad tycker ni är lättast att tapetsera med? tapeter som man drar lim på, eller dom nya som man limmar på väggen? Är det värt att lägga lite mer pengar per rulle och köra på dom som man limmar på vägg med? (första gången jag ska tapetsera)
De gamla, utan tvekan. Tapetserade om ett rum nyss, och nuförtiden verkar ju alla tapeter vara Easy Up. Easy Up my ass. Tapeten är tjockare, och om man skär till våderna innan rullar de upp sig medan man försöker mönsterpassa, sen får man torka bort lim från framsidan hela tiden. Att rolla väggen med klister är också dubbelt så jobbigt som att dra tapeten genom en limvals. Ser faktiskt inga fördelar alls med Easy Up...:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.