Hallå,

Söker tips på isolerande täckning av glaspartier.

Jag har ett hus där ett rum som i princip enbart är glaspartier från golv till tak (2 sidor a 6m) samt en sida med fönster över cirka 40% av väggen. Sista "väggen" är öppen in mot övriga huset.
Jag gissar att detta tidigare varit ett uterum som gjorts vid för att integreras i huset.

Både glaspartier och fönster är 2-glas, och tror tyvärr inte den lilla biten träregelvägg som finns är speciellt bra isolerat heller. Det finns totalt 4 ventiler under innertaket, öppna ut mot utsidan och har nyligen rensat dom och satt in nytt filter, så ventilationen är det nog inget fel på. Huset används som stuga kanske varannan helg och i övrigt står tempen på 10 grader, så vill inte byta ut fönstren då det är i fint skick och skulle kosta massor att byta så stora fina glaspartier.

Detta rummet är kallt, man känner tydligt kylan från väggar o fönster. Är rätt säker på att min höga ellförbrukning för uppvärmning är direkt kopplad hit. De stora glaspartierna blir också helt svarta på kvällen så hela rummet får lite för mörk känsla och bra insyn utifrån. Riktigt kalla dagar får jag ganska mycket kondens på fönsterramen.

Finns här några tips på vad man kan göra åt detta, förutom att bygga om. Rent spontant är jag lockad av vita stora tjocka gardiner som både skulle ge vita "väggar" på kvällen, men framförallt hoppas jag de ska öka isoleringseffekten? Är det någon här som vet nåt om sådana isolerande gardiner som säljs på nätet? Ger de någon faktiskt effekt?

En snabb sökning pekar till exempel på moondreamwebstore som säljer värmeisolerande vintergardin med påståenden om kraftigt minska uppvärmning, men känns lite tveksamt.
 
BirgitS
Har en kollega som vintertid staplade tjocka frigolitskivor på insidan av de stora fönstren i ett 60-talshus och sen dolde det med tjocka och fodrade heltäckande gardiner. Fick tydligen ner uppvärmningskostnaden väldigt mycket.
 
  • Gilla
Micke BRF
  • Laddar…
Problemet är ju att ju mer isolering framför fönstren så kommer kondens problemen öka då fönsterna blir motsvarande kallare och fukt kondenserar på kalla ytor
 
A Argastesnickaren skrev:
Problemet är ju att ju mer isolering framför fönstren så kommer kondens problemen öka då fönsterna blir motsvarande kallare och fukt kondenserar på kalla ytor
Tack, ja detta är en del av problematiken. Jag kommer ju dra ner tempen rejält, till ca 10grader när jag inte är där, vilket är för det mesta. Då borde väl fuktproblemet minska om jag förstått det rätt, då det är relativ fuktighet och tempskillnad som påverkar? Men har även för avsikt att använda gardinerna kväll/natt när jag har värmen igång.
 
Ett sätt att minska fukten är ju en avfuktare kopplad till ett avlopp så man slipper tömma behållaren.
Den ström som den drar blir ju till värme och då kan man minska ventilationen också om ingen bor där.
Då har ni ett torrare hus till liten kostnad.
 
  • Gilla
Micke BRF
  • Laddar…
Finns ju en variant där man monterar lösa glas på.befintliga fönster
 
  • Gilla
Micke BRF
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Finns ju en variant där man monterar lösa glas på.befintliga fönster
Intressant, vet du mer om detta? Kan vara svårt med djupet när det gäller skjutpartier, men värt att titta på!
 
M Micke BRF skrev:
Intressant, vet du mer om detta? Kan vara svårt med djupet när det gäller skjutpartier, men värt att titta på!
Kolla nordwind.se

M Micke BRF skrev:
Intressant, vet du mer om detta? Kan vara svårt med djupet när det gäller skjutpartier, men värt att titta på!


M Micke BRF skrev:
Intressant, vet du mer om detta? Kan vara svårt med djupet när det gäller skjutpartier, men värt att titta på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.