Hej,

För nån dag sedan började min Nibe Fighter 310 skramla lite då och då. Den gör så i någon minut innan den går tillbaka till "normalljud" för att sedan börja skramla igen efter ett tag.

Har lokaliserat ljudet till överdelen, se inringat område.

Fläktlager?
 
  • Nibe Fighter 310 värmepump med inringat område i överdelen, eventuell källa till skramlande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Ja, jag tycker också det låter som fläkten är dålig. Man kan byta lager själv om man är händig.
 
Bytte kulllager och efter det verkar det fungera som vanligt.

Knepigt med en manual som inte beskriver hur bytet går till, fick använda en nyare manual för en uppdaterad version av VP:n som inte stämde fullt ut, men men :)
 
Hej igen, nu har ljudet återkommit och det kommer inte från nya fläkten som går som den ska...ljudet verkar komma strax under fläkten, dvs bakom displayen..

Låter som typ ett gem eller liknande fastnat och ligger o rasslar...
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Då kan det ju vara gammal sliten kompressor med dåliga kompressorfötter? Går att trycka in bitar av kraftigt cellgummi under sidorna på kompressorns fotplåt om man inte kan byta till nya fötter direkt, vilket är ganska svårt.
 
T
Bort med fläkten och ta en bild på kompressorn och dämparna som sitter där.

Du kan enkelt koppla bort fläkten och snabbstarta kompressorn (kanal 14) för att utesluta att det är den som lever om :thinking:

M martyyyyy skrev:
Hej igen, nu har ljudet återkommit och det kommer inte från nya fläkten som går som den ska...ljudet verkar komma strax under fläkten, dvs bakom displayen..

Låter som typ ett gem eller liknande fastnat och ligger o rasslar...
 
Redigerat:
Värmepumpen har gått bra sen sist, låter inget mer..

Dock har jag en fråga som rör mitt system.

Jag har kombinerad feånluftsvärmepump med fjärrvärme. Som jag har förstått det så kommer fjärrvärmen in som spets vid köldknäppar. Testade igår att slå av elpatronen på vpn, då jag tänker att den inte behövs då fjärrvärmen finns. Vaknade idag till 15°C i huset..

Tänker jag fel, eller borde det inte fungera så?
 
Beroende på vilket hus man har brukar tillsatsvärme behöva kopplas in om det är ca +6 °C eller kallare ute. Det är bara en ganska liten kompressor i 310P och motsvarande modeller från andra tillverkare. Fjärrvärmemodulen och kompressorn i 310P arbetar växelvis och el-patronen är fysiskt bortkopplad med kablarna. Blockerar man tillsats i inställningarna så blockerar man fjärrvärmen och enbart kompressorn går.
 
J Josth skrev:
Beroende på vilket hus man har brukar tillsatsvärme behöva kopplas in om det är ca +6 °C eller kallare ute. Det är bara en ganska liten kompressor i 310P och motsvarande modeller från andra tillverkare. Fjärrvärmemodulen och kompressorn i 310P arbetar växelvis och el-patronen är fysiskt bortkopplad med kablarna. Blockerar man tillsats i inställningarna så blockerar man fjärrvärmen och enbart kompressorn går.
Hm, okej...Men hur får man fjärrvärmen att gå in före elpatronen då? Det måste väl bli billigare i drift?
 
Man ersätter el-patronen med fjärrvärmen genom att sätta in ett extra reläkort, koppla om några kablar för styrningen och ta bort ledningarna till el-patronen. När temperaturen i 310P sjunker till dit el-patronen skulle slagit till så växlas uppvärmningen över till fjärrvärmeväxlaren. När kompressorn jobbat upp temperaturen i 310P dit el-patronen skulle slagit av så växlar uppvärmningen tillbaka till 310P osv.
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.