Någon som testat ovanstående och vill dela med sig av erfarenheter? Har ni gjort det i inner- eller yttervägg, om det sistnämnda - hur är väggen isolerad?

mvh
 
Staffans2000
Intressant. Utveckla lite om blå. Varför du vill göra så istället för att sätta upp ett element. Är din ytterväggdåliht isolerad, blir naturligtvis förlusten större.

Staffan
 
Har ingen egen erfarenhet men läst en trevlig artikel i tidningen Åter 4/2019.

Där byggs det våtrum med lera... men det framgår inte något speciellt om isolering implikationer väggar men bilderna tyder på att i det fallet så sitter värmeslingorna rakt på timmerstommen och sedan kommer grovleran. Huruvida väggarna är isolerade på utsidan är oklart.

Men kanske du kan få fler tips via:
http://www.lerbyggeforeningen.se/
 
Ska kolla in! Tack!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Intressant. Utveckla lite om blå. Varför du vill göra så istället för att sätta upp ett element. Är din ytterväggdåliht isolerad, blir naturligtvis förlusten större.

Staffan
Läste om det någonstans, minns inte var, och gillade tanken på att slippa element. Väggarna på mitt projekt blir i stort sett helt nya så därav möjligheten att göra det + kötta in en fullgod isolering. Men jag är osäker på om värmeförlusten i en yttervägg gör det ineffektivt.
 
Staffans2000
Då går det säkert bra. Men du behöver inte lägga slangen högst upp. Börja med så täta varv som möjligt vid golve och glesa ut efter behag ju längre upp du kommer, för att avsluta i axelhöjd, kan tänkas.

Staffan
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Ja långt upp mot taket lär ju inte behövas någon väggvärme. Kanske lägga några extra slingor under fönstren?

Så vill jag slå ett slag för ett reflekterade skikt bakom slingorna. Jag har gjort enkla jämförande studier för vad reflekterade skikt har för betydelse för strålningsförluster, det övertygade mig och jag tillämpade det när jag byggde värmesystem. Och bastu. Det finns bastufolie (typ pappen i tetrapaks jospaket) och räddningfilt att tillgå, funkar fint.

Golvvärmeslang i lergolv vill jag lägga nån vacker dag;)
Ett problem med golvvärme är att det blir kallras under fönstren. Bättre isolerade fönster - mindre kallras förvisso men helt eliminera går nog inte?
Några slingor i väggen under fönstret borde ge det bästa av båda världar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.