Jag är på g att isolera lammhult tänkte höra med er som har gjort detta kostnad plus tips och ideer hur ni har gjort kom gärna med bilder guld värt
mvh svempur
 
Tjena !

Har precis "ullat" Mariannelund. Gör som på ritningen. Bygg på takstolar med 45-70.Sätt masonite som luftspalt(45mm). Isolera med 220mm i snetaket.Jag isolerade 340mm i taket. Det var lite bökigt vid limträbalken(om du har kupa). Men det lönar sig i längden.Då la jag först 120mm sedan 120 mm till och sedan byggmatta 100 mm med papp på för väta och kallras. Kostnaden för isolering paroc hamnar på ca:10.000. (paroc)Men då har jag isolerat ner till takfot, och inte som på ritningen vid stödbenen. Virket/masoniten och det inhandlade jag för länge sedan och det gick på ett par tusen. Det har ju blivit dyrare 1 Jan 07. Vart bor du? Kolla med Hagfors byggvaror de lev kompletta paket till bra priser, Säljare jönköping har denna kontakt. :)

ps: glöm inte att sätta armeringsnät i takfot för råttor och getingar.
 
Kom på ...

En kompis till mig gjorde på ett annat vis. Han använde takstolsskivan Isover(170 mm du häftar dit den) och och med en fick han 25 mm luftspalt. Sen reglade han tvärsöver med 25-45 och lade dit 45 mm isolering.Detta var väldigt smidigt och gick dubbelt så fort eftersom du slipper masonit osv. Men jag är tveksam till att bara ha 25mm luftspalt. Då jag tror att boverket rek minst 45 mm.

ps: efter han satt dit takstolsskivan plastade han, och sen reglade 25-45. och la dit 45mm isolering. Detta för att inte få kondens. Detta kan dock vara olika vem man pratar med. Det kommer hela tiden sk nya rön...
 
Jag bor i varberg men dom kanske kan lev dit också, din kompis slapp han lägga luft spalt om han andvände isover som man häftar ? hur lång tid tar det om man jobbar på
tack för tips
mvh svempur
 
Japp då slipper man luftspalten. Takstolarna är ju 195 och takstolsskivan 170. Det är ju papp på den så det blir ju då 25mm luftspalt. Men han lade ändå trävirke på 25#25 i mitten så inte isoleringen trycker in mot yttertaket. Då blir det ju ingen luftspalt. Hagafors byggvaror har jag hört lev till och med till Norrköping.Tiden är svår att avgöra. Det gåt ju mkt fortare att använda takstolsskivan. Du kan ju oxå använda paroc vindavledare i stället för masonit. Den häftar man ju också dit. Men tänk på att lägga reglar mot taket så man säkerställer luftpalten.
 
Hej,

Jag blev intresserad när jag läste att du hade isolerat ner till takfoten, jag har gjort det samma i mitt Marielund. Jag undrar hur du har löst gipsningen (nästa steg för mig), har du gipsat hela vägen ut, eller har du skapat en liten vägg längst ut?

Föresten så har jag kört isoleringsvarianten med korsade 45'or. Kanske inget jag så här i efterhand skulle rekomendera. Det har varit ett jäkla jobb. Jag hoppas att det kommer betala sig i längden, men jag är lite skeptisk just nu.
 
Jag glesar och gipsar stödbensväggen. Jag glesar kattvinden(klär det med masonite så man inte förstör plasten) och golvar den. Sätter förråds luckor och då får man lite utrymme att lägga lite bröte.Sen har jag tänkt att göra inbyggda hyllor i stödbens väggen som jag klär med gips eller mdf har inte bestämmt mig än.
 
Intressant, min tanke (eller rättare sagt min frus) är att gipsa hela vägen ut till takfot. För att undvika det värsta pillet så bygger jag en vägg (ca 1dm) längst ut. Detta gör att jag får en kanal att dra el och värme i, samt att jag inte behöver fixa gips hela vägen ner i takfoten.

Jag valde att gå upp i nock i båda ändarna av huset. Detta var också en massa extra arbete, men ger en viss rymd. Så här efterhand så är jag nöjd. Men det var en massa jobb.

Bara av nyfikenhet, hur gjorde du när du skulle passera luftspalten förbi de distansbrädor som sitter neranför stödbenens fästpunkt i takstolarna? Jag kilade för att skapa en luftspalt och hoppas att detta räcker.
 
Det satt väl 45:145 mellan takstolarna...Enligt min montage ansvarig var dessa bara ett stöd att hålla ihop takkasseterna vid montering.Dessa tog jag en släga och slog bort. Det blev ju genast lite lättare då. Speciellt där jag gick upp med ventilationen.Kilar funkar ok.Så tänkte jag göra från början. Men när han sa så...Läckert att gå ut till takfot. Har funderat på detta. Men kan man nyttja ytan...Hur lätt blir det att dammsuga osv...Vad har du tänkt klä stödbenen med?
 
Tusan, det visste jag inte, att domdär 45, reglarna bara var där för att hålla samman takkasseterna. Hade jag vetat det så hade det sparat mig väldigt mycket jobb. Men som man säger, det man inte har i huvet får man ha i benen/händerna....

Överlag så är jag besviken på smålandsvillan för att dom inte har satt samman något material om hur man kan inreda sin övervåning. Ett kompendium om olika tekniker och en ordentlig ritning skulle ha varit väldigt behjälplig. Speciellt som det är många hemma-pulare som tillslut bygger dessa övervåningar (jag är absolut en av dem).

Angående gå ut till takfot. Jo, det kan nog bli lite svårt att utnytja. Åtminstone för vuxna (inte riktigt ståhöjd), men vi bygger barnrum på övevåningen, och för dem blir det krypin. Å andra sidan ger det oss frihet att göra massor med olika saker, som att bygga lådor på hjul som man kan skjuta in mot takfoten tex. Slutligen, det ger mer rymd, och städningen kanske blir lite knepig, men det är det redan med 3 barn, en hund, och två fulltidsarbetande föräldrar.

Angående stödbenen så tänker jag klä in dem med gips, detta kan kräva lite pill då de inte är riktigt lodräta. Jag antar att jag blir tvungen att sätta bockad plåt i hörnen för att inte få hål i gipsen direkt. List är ju en annan möjlighet.

Har du lagt golvspån bakom stödbenen? Det var inte en rolig upplevelse. Speciellt dom där jäkla järnen på golvbjälkarna för vilka jag var tvungen att fasa ur golvspånet.
 
Japp har golvat på "kattvinden" det var ju lite....(jävl.... )bökigt vid järnen. Så här i efterhand så så skulle man nog lagt 22mm golvträ.Men men...Ritningarna tycker jag väl är ok, men jag håller med dig om detta. Det blir nog kanon med utrymmet. Men frågan är om du inte ska klä stödbenen med mdf...Hörnen på gipsen är ju väldigt känsliga.(och du slipper plåten) Speciellt med barnen. Det går att göra snygga inbyggda hyllor vid wc också.Ska nog börja med detta till veckan.Men det kostar ju lite mer att isolera ut till takfot och golva, men det är ju helt klart värt det. Valfriheten med vad man kan göra ökar ju betydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.