K
Hej,

Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.

väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.

Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.

så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?

vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.

Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
 
T
Om grannen menar att det låter hela tiden så är ett förslag att du stänger av allt som kan låta och därefter slår igång det efterhand, ja så kan han då säga när ljudet kommer igen. Dock tror jag, helt ovetenskapligt, att det inte är du som skapat något ljud, det kanske har funnits där hela tiden men att grannen kopplar ihop det med din renovering, alternativt har grannen utvecklat tinnitus.
 
  • Gilla
Sofriko och 35 till
  • Laddar…
K
T TreeView skrev:
Om grannen menar att det låter hela tiden så är ett förslag att du stänger av allt som kan låta och därefter slår igång det efterhand, ja så kan han då säga när ljudet kommer igen. Dock tror jag, helt ovetenskapligt, att det inte är du som skapat något ljud, det kanske har funnits där hela tiden men att grannen kopplar ihop det med din renovering, alternativt har grannen utvecklat tinnitus.
Att tillägga är att denna granne är en riktigt gnällig gubbe och han har klagat på många saker under åren som jag avfärdat utan problem. Exempel klagade han på att det luktade ciggaretfimp från vår kruka som vi hade på baksidan, den var helt ny och tom. Han har också klagat på röklukt och menat på att vi rökt på baksidan när vi inte gjort det (röker ibland). Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt osv. Dvs vi har inte varit vänner eller knappt pratat med varandra pga av detta.

så nu är det första gången jag tar det på allvar då jag vet att jag gjort förändringar. Men jag vet inte hur mycket det låter hos honom eftersom jag inte får komma in och lyssna. Vet ej om det låter i rummet eller om han lyssnar med sitt öra mot väggen. Att han säger att det låter hela tiden talar för något annat ljud än från mig, speciellt när de nämner att det låter även i deras sovrum som är på andra sidan jämfört mot oss.

Jag har själv gått runt både dagtid och nattetid och satt örat mot alla mina väggar och jag hör inget. Finns inget som är igång som kan avge ljud. Det enda jag kommit fram till nu är att jag själv kan höra resonansljud från vår köksfläkt och micro när de är igång om jag lyssnar med örat mot min ”nya” vägg. Kan även höra det på vår ovanvåning men då handlar det kanske om att ljudet sprider sig genom taket/golvet. Vet ej om detta ljud som jag hör i min vägg sprider sig genom befintlig vägg in till grannen. Så det jag funderar på om den nya väggen skapar massa resonans som sedan går igenom den riktiga väggen där inget har kontakt med varandra.

Att göra som du nämner med att sätta igång en sak i taget är bra, dock riskabelt då jag misstänker att grannen direkt kommer att säga att det låter olidligt, dvs kan inte lita på dem att de då talar sanning.
 
  • Gilla
Jonny L och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att du är snäll i överkant. Gör klart för grannen att så länge ”dock får jag inte gå in och lyssna” gäller, så varken kan eller vill du göra något. Om du eller någon mätgubbe får gå in är det bara att göra som föreslagits - sätt på en sak i taget tills det hörs. Till dess är det grannens självvalda problem.

Om det skylls på corona för besöksförbudet, får grannen vänta några månader tills vaccinationerna är klara.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 45 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Att göra som du nämner med att sätta igång en sak i taget är bra, dock riskabelt då jag misstänker att grannen direkt kommer att säga att det låter olidligt, dvs kan inte lita på dem att de då talar sanning.
Då gör du ju givetvis så att du helt enkelt bara låtsas som att du slagit på grejer, så får du ju se om grannen talat sanning..

Jag hade nog börjat med att låtsas stänga av, för att se om det hjälper, säger han att det blev tyst (trots att allt fortfarande är igång) så kan du sova lugnt sen.
 
  • Gilla
  • Haha
Fiano1 och 37 till
  • Laddar…
T
K Kirre2021 skrev:
Att tillägga är att denna granne är en riktigt gnällig gubbe och han har klagat på många saker under åren som jag avfärdat utan problem. Exempel klagade han på att det luktade ciggaretfimp från vår kruka som vi hade på baksidan, den var helt ny och tom. Han har också klagat på röklukt och menat på att vi rökt på baksidan när vi inte gjort det (röker ibland). Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt osv. Dvs vi har inte varit vänner eller knappt pratat med varandra pga av detta.

så nu är det första gången jag tar det på allvar då jag vet att jag gjort förändringar. Men jag vet inte hur mycket det låter hos honom eftersom jag inte får komma in och lyssna. Vet ej om det låter i rummet eller om han lyssnar med sitt öra mot väggen. Att han säger att det låter hela tiden talar för något annat ljud än från mig, speciellt när de nämner att det låter även i deras sovrum som är på andra sidan jämfört mot oss.

Jag har själv gått runt både dagtid och nattetid och satt örat mot alla mina väggar och jag hör inget. Finns inget som är igång som kan avge ljud. Det enda jag kommit fram till nu är att jag själv kan höra resonansljud från vår köksfläkt och micro när de är igång om jag lyssnar med örat mot min ”nya” vägg. Kan även höra det på vår ovanvåning men då handlar det kanske om att ljudet sprider sig genom taket/golvet. Vet ej om detta ljud som jag hör i min vägg sprider sig genom befintlig vägg in till grannen. Så det jag funderar på om den nya väggen skapar massa resonans som sedan går igenom den riktiga väggen där inget har kontakt med varandra.

Att göra som du nämner med att sätta igång en sak i taget är bra, dock riskabelt då jag misstänker att grannen direkt kommer att säga att det låter olidligt, dvs kan inte lita på dem att de då talar sanning.
Om han är en sån gnällig person så tycker jag att du svarar att du inte har något som låter hos er, utan att det måste vara något annat. Har ni gemensam vind eller så, skicka upp honom där för att leta efter en fläkt eller dylikt.
 
  • Gilla
emmel och 6 till
  • Laddar…
Om han är störd av buller kan han vända sig till Miljöförvaltningen på kommunen. De kan göra en ljudmätning och jämföra med gällande riktvärden. Om ljudet överskrider riktvärdena kommer de att kontakta den som sannolikt orsakar ljudet. Det är inte säkert att det är du. Det kan vara hans egen kyl/frys eller ventilation han hör. Jag jobbar som akustiker och för mig låter det osannolikt att du skulle orsakat ljudet genom din ombyggnad.
 
  • Gilla
emmel och 24 till
  • Laddar…
K
B BJohan skrev:
Om han är störd av buller kan han vända sig till Miljöförvaltningen på kommunen. De kan göra en ljudmätning och jämföra med gällande riktvärden. Om ljudet överskrider riktvärdena kommer de att kontakta den som sannolikt orsakar ljudet. Det är inte säkert att det är du. Det kan vara hans egen kyl/frys eller ventilation han hör. Jag jobbar som akustiker och för mig låter det osannolikt att du skulle orsakat ljudet genom din ombyggnad.
Tack för svar! Det enda jag kan tänka mig som kan låta in är när vi kör köksfläkten som skapar resonans i väggen. Men det är bara en gissning och då är det endast en liten stund per dygn (när man lagar mat) så det stämmer inte med hans beskrivning. Men och andra sidan kan det ju vara just det som låter och så överdriver han med att säga att det är konstant. Men tänker att om nu fläkten skulle låta in hade det säkert inte varit någon skillnad om jag inte reglat ut väggen och byggt direkt på befintlig.
 
  • Gilla
Contrefort och 1 till
  • Laddar…
Alltså surrande ljud och resonans hörs ju väldigt tydligt om man lägger örat emot väggen från hans sida. Finns det så blir det mycket tydligt. Hörs det inte från din vägg så finns det inte, eller är i alla fall inte från någon av dina grejer.

Iblans sitter folk och lyssnar så de börjar höra saker som inte finns eller lägga märke till ljud de alltid haft. Finns inget som säger att det inte är någon nätdel med gamla kondingar som börjat surra hemma hos honom och han skyller direkt på dig som byggt om.

Låter han dig inte felsöka riktigt, så kan du inte åtgärda. Bollen ligger hos honom. Har varit i rättsfall (ej Sverige) där byggfirman jag jobbade för inte släpptes in för att åtgärda fel hos varken kunden eller grannen som klagade på skador och kunden vägrade betala. Enl dommaren så var det uppenbart, tillåter man inte någon att felsöka eller laga fel man anklagar dom för att orsakat så har man ingen rätt att gnälla heller.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
Prova att slå av all el med huvudbrytaren, så att inga maskiner, fläktar, värmare, cirkulationspumpar, etc är igång och fråga om det fortfarande låter, (utan att säga att du slagit av strömmen)! Låter även då så är det utan tvivel inget som du har som låter utan inne hos honom, i någon gemensam anläggning eller i huvudet, har själv tinnitus och vet att det kan låta väldigt mycket som brus eller tjut ibland, men håller man för öronen så försvinner det inte, så be honom prova det!
 
  • Gilla
jliljeha och 9 till
  • Laddar…
Be ägaren ljudmäta, 30dBA i sovrum eller 35dBA i vardagsrum, kök, badrum. Ligger det över? Knappast, därmed inget någon kommer bry sig om.
Att du byter ut vitvaror är orealistiskt.
Har dock sett vitvaror med fläkt, en gång, de lät riktigt hemskt!!
 
K Kirre2021 skrev:
Bad oss säga till vår katt att inte gå på hans tomt
Dagens bästa! Hoppas ni tog hans vädjan på allvar och sa till på skarpen! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Sofriko och 22 till
  • Laddar…
Jag har inget att tillägga utöver det som sagts ovan vad gäller störningsljudet, men däremot kan det vara bra att känna till att med den tilläggsisolering du har gjort så har du försämrat ljudisoleringen i låga frekvenser, avsaknaden av isolering skapar en resonanslåda. Ännu värre är det om den radhusskiljande väggen är en lättviktskonstruktion med skivor och reglar, eftersom du med tilläggsisoleringen har stängt in skivskikt vilket även det försämrar ljudisoleringen.

Det kan till och med vara så att du har försämrat väggen i så hög grad att ljudkrav inte längre uppfylls, så undvik att göra en luftljudsisoleringsmätning. :p
 
  • Gilla
emmel och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Be ägaren ljudmäta, 30dBA i sovrum eller 35dBA i vardagsrum, kök, badrum. Ligger det över? Knappast, därmed inget någon kommer bry sig om.
Att du byter ut vitvaror är orealistiskt.
Har dock sett vitvaror med fläkt, en gång, de lät riktigt hemskt!!
Det där stämmer bara delvis, i såna här ärenden är det FoHMFS 2014:13 som tillämpas och då ska man även beakta ljudnivåer i låga frekvenser (31,5 Hz-200 Hz), och där kan det mycket väl finnas en ton.
 
  • Gilla
nomoD2 och 1 till
  • Laddar…
Det framgår inte av historien om surrandet började vid/efter ombyggnad, eller om det funnits där tidigare.
Inte heller den äldre grannen har hörapparater, eller kanske har en vaxpropp i örat. Kanske därför får du inte lyssna?
Det framgår inte heller om det kan vara ljud utifrån, från annat ställe, kanske nån granne som har en "pump" som går någonstans, nåt som kan transporteras via marken. Marken kan vara berg/sten och det skickar ljud. Kanske har han en egen köksfläkt som det tjuter i? Begär en skriftlig presentation av störningen som anses komma från din husdel; när det började, när det pågår, var, osv. Sen kan du prova en Kalle Blomqvist: Sätt ett glas mot väggen och sätt örat mot glaset och "tjuvlyssna".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.