Har köpt ruckel som skall i år få ett ansiktslyft, tak, fasad och fönster. Har till fasaden tänkt använda plywood med list. Det räcker för utseendet.

Men vilken av alla fungerar?? :confused:
 
Snälla hjälp mig någon. Jag måster veta vilken jag behöver när jag skall förhandla om priset. Det räcker att jag är blond, behöver inte låta det också.
Vem som än hjälper mig, tack på för hand.
 
Jag hade inte använt plywwod till fasaden. Om du MÅSTE använda plywood så skulle jag använda båtplywood - fast det är dyrt.
 
Varför ska du använda plywood till fasaden? Det är väldigt ovanligt. Har faktiskt aldrig hör talas om det tidigare. Marinplywwod hade funkat utmärkt, men det faller definitivt på kostnaden. Det handlar om flera hundra per kvm. Du menar inte masonite? Det har man ibland som fasad på enklare byggnader. Då ska du nog ha oljehärdad - den står emot väta bättre.
 
finns den spårade playwooden som användes bl a till gavelspetsar, men även den skulle jag vara skeptisk mot, som fasadbeklädnad. När det gäller marin,båt eller byggplyfa, tror jag inte heller den skulle bli någon höjdare. Med sin blanka yta blir den svår att färgsätta så att färgen blir bestående. Fundera på mineritskivor i så fall, eller plåt som finns i låg profil som väggbeklädnad.
 
Ja,ja, jag får väl tänka om. Jag vill ha en fasad som är snabb och enkel att smälla upp, men man kanske inte kan få allt man vill ha. Är det någon som har några bra förslag, gillar verkligen nytänkande och annorlunda alternativ. Gillar strukturen på trä, men att spika bräder (får träniningsvärk av tanken med allt annat som måste göras).
 
Hade en sommarstuga en gång i tiden.
På den satt det masonite och ribbor utan på.
Så det såg ut som panel med lock läckt.
Fast det är väl inget man använder nu förtiden.

Mvh Putte
 
Man kan göra fusk-lockläkt genom att spika ribbor på Masonite. Men, som jag läste i någon bygghandbok, det "ger bebyggelsen en förslummad karaktär".
Hyr en spikpistol så slipper du träningsvärken!
 
Det får nog bli en spikpistol. Underbart tips, min man är teknikfreak. Det blir nog att jag får titta på när han använder den, ja eller såga och bära brädor ial. Det lär ju behövas då även hela taket skall bytas....

Tack alla för hjälpen /Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.