Efter några dygn med ökad fart på CP till 100% i vänteläge så kan jag konstatera att skillnaden mellan fram/retur ligger på ca 7-10gr, men varierar lite på när jag kollat. Någon enstaka gång har skillnaden bara varit ett par/tre grader.

Kollar man tempdiffen på displayen brukar skillnaden ligga på runt 5-6gr oavsett vad fördelaren visar... framförallt stämmer inte retur på fördelare och display överens, där kan skilja typ 8grader....

Och är det normalt förfarande att man ska behöva ställa CP på 100%?

Värmesystem med fördelare och mätare som visar temperaturskillnad mellan fram/retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display för värmesystem som visar temperaturstatus och driftinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display för klimatsystem som visar temperaturer för framledning, returledning och andra systemvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man långa slingor får cirkpumpen svårt att pumpa runt då måste cp gå med hög effekt.
 
jag har samma pump som du har så jag följer intresserat hur det går. jag har ingen jättekoll på alla detaljer, min bara funkar efter 10 år och ett servisbesök men jag har sett att du ligger ofta på väldigt låga gradminuter. tror min är inställd på att gå igång vid -70... det betyder ganska många start och stopp men även att temperaturen inte hinner sjunka mycket mellan gångerna. har du mätt eller märkt om tempen sjunker mycket ibland, innan din kickar igång vid-300 eller dyl?
 
S smurfen72 skrev:
Har man långa slingor får cirkpumpen svårt att pumpa runt då måste cp gå med hög effekt.
Men det blev ju ingen jätteskillnad ens när jag ställde upp den till 100%... så frågan är vad jag ska göra?

Funderar på om jag ska öppna upp slingorna ett halvt varv extra på alla för att få bättre flöde? Men dom är ställda enligt spec nu så känns ju fel...
 
Du har gått från 25 till 10 graders skillnad det tycker jag är stor skillnad. Om inte slingorna är för långa är dom nog strypta för hårt skulle jag tro. Skriv upp hur dom står så kan du ju gå tillbaka om det blir tok men jag skulle prova öppna upp dom.
 
S smurfen72 skrev:
Du har gått från 25 till 10 graders skillnad det tycker jag är stor skillnad. Om inte slingorna är för långa är dom nog strypta för hårt skulle jag tro. Skriv upp hur dom står så kan du ju gå tillbaka om det blir tok men jag skulle prova öppna upp dom.
precis, för bok på vad du gör, noga så du kan gå tillbaka om det blir galet. bara en sak i taget och vänta minst 24 timmar innan nästa justering
 
S smurfen72 skrev:
Du har gått från 25 till 10 graders skillnad det tycker jag är stor skillnad. Om inte slingorna är för långa är dom nog strypta för hårt skulle jag tro. Skriv upp hur dom står så kan du ju gå tillbaka om det blir tok men jag skulle prova öppna upp dom.
Fast 25gr diff har jag bara sett en gång, och vad det berodde på har jag inte en aning. 10-12gr diff är ungefär den skillnaden som alltid har varit.

Ok, då testar jag att skruva upp allt lite så ser vi vad som händer!
 
Någon vänlig själ som skulle kunna kika på mina loggar om allt ser bra ut?

https://www.dropbox.com/s/peaqud4dbclxe0f/210130-1.LOG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/3va3l6sqtavuhaw/210131-1.LOG?dl=0

Värmen tycker jag funkar helt ok nu! Men nu går ju CP på 100% vilket känns sådär, men det kanske inte är någon fara?
Jag hade ju också gärna sett att jag kunde få badrumsgolven lite varmare, men det verkar svårt. Slingorna här är öppna max just nu så jag vet inte hur man skulle få till det isf.

Det jag däremot främst hade velat få bukt med, är nu varmvattnet som jag tycker hela tiden ligger lite på gränsen till för lågt. Jag kör "normal" varmvattenberedning, och den inställningen innebär mellan 44-50gr. Men Det är ytterst sällan jag ser att den kommer över 46gr... Vilket är lite lågt. Jag hade gärna sett att det låg runt 50gr hela tiden.

Drar jag igång lyxläget, så blir det heller ingen jätteskillnad. Den är inställd på 52-58gr (tror jag de var, eller liknande...) men det verkar vara svårt att komma upp i den tempen!
 
Ser skumt ut den gör ju vv endast nån minut vv tempen hinner inte ens stiga har du nån konstig inställning i prio där du angett att den endast får göra vv nån minut ?
 
den bryter på hög kondensor in, därför gör den så.
 
Varför bryter den på hög kondensor in då? Vad kan det bero på??
 
S smurfen72 skrev:
Ser skumt ut den gör ju vv endast nån minut vv tempen hinner inte ens stiga har du nån konstig inställning i prio där du angett att den endast får göra vv nån minut ?
Nej, prio står på 30/30min...
 
C crazytok skrev:
Varför bryter den på hög kondensor in då? Vad kan det bero på??
Hög returtemp antar jag - dvs värmepumpen blir inte av med energin den producerar och då stänger den ju av eftersom det inte finns något värmebehov i radiatorkretsen eller vv.
 
Ok, blev ju tillsagd att testa CP på 100% pga dålig cirkulation... ska jag sänka den då? Eller är det något annat jag kan kolla?
 
Ja det kan vara värt att prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.