Tjenare,

Håller på och renoverar lite hemma i 20-tals huset. Har en storstensgrund med kallkällare i del av huset. Det kommer dock in en del fukt vid regn, och tänkte nu fixa detta.

Har läst att det kan bildas nya sättningar i gamla storstensgrundade hus om man dränerar grunden(torkar ut jorden/sanden runt och under grunden antar jag)

Så då funderar jag på att bara lägga ett vattentätt ytskikt på utsidan av grunden, men låta jorden ligga på mot detta. Alltså inte torka ut jorden under/vid sidan av huset, bara "täta" mot storstenen.

vad tror ni om detta?

mvh,
D
 
Många gamla hus är ju "vattenskyddade" i källaren med asfalt som är målad på utsidan av grunden, det är väl en modern (tätare) variant av detta du kommer att få.

Problemet är väl vad som kommer att hända med den fukt som trots allt kommer in i muren, underifrån, uppifrån (lite) och innifrån (ganska lite, så länge du inte inreder källaren och värmer upp den).

Sannolikt kommer väl ditt nya tätskikt att vara ganska bra (platonmatta eller åldersbeständig byggplast?) och jag tror detta kan komma att bli ett problem.

Mitt råd är att antingen göra det på gammalt sätt, dvs asfalt, och leva med att det inte blir riktigt tätt (om inget är gjort på åttio år kanske en hel del av det ursprungliga asfaltskiktet har gett upp, så förbättringen kanske blir avsevärd?), eller på nytt sätt, med dränering. Skall du inreda källaren är det nog definitivt detta du måste välja.
Jag har sett på flera ställen att man har rekomenderat att inte lägga dräneringen lika djupt som normalt (dvs i nivå med underkanten på huset, i stället för strax under) eller längre från grunden än normalt.

Det man vill åstadkomma är egentligen en mindre effektiv dränering, åtminstonde i husets underkant.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.