Hej

Snart kommer vi få fiber indraget till huset och jag funderar lite över vilket alternativ som blir bäst.
Man får tre tusen kr rabbat på indragningen om man väljer att binda upp sig i 24 mån med Telia 250 abonnemanget för 369kr per månad.
Eller ska man strunta i det, betala tre tusen mer i installationskostnad och välja en annan nätleverantör?
Någon som har Telia öppet fiber och Telias 250 abonnemang, är det bra?
 
T
Jag har Telia sen start för 8 års sen, körde en liknande drive och är väldigt nöjd med leveransen, kundsupporten borde skeppas till Sibirien men det är ju väldigt sällan man behöver ha nåt med dom att göra.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Lite svårt att ge ett bra svar på utan fler detaljer.

Är det 369/mån inklusive nätavgift eller motsvarande?
Är det 250/250? dvs åt båda håll?

Om svaret är ja på båda frågorna så är det ett relativt bra pris och med den rabatt du nämner så tycker jag att det är ett bra erbjudande.
Tekniskt sett så är det inget fel på Telia och tro det eller ej - de har inte den sämsta kundtjänsten, det finns värre
 
Jag har haft telias 250. Det var varken bättre eller sämre än univeral telecom, boxer eller com hem. Då har jag inte haft några större problem med något bolag. Jag tycker att det låter som ett bra deal, men du kan ju alltid kolla om någon annan erbjuder en bättre deal prismässigt.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Jag skulle nog kolla på vad som blir billigast. Har kört med många olika operatörer och oftast den "mindre billigare" alternativen.
Räknar man med dom 3tusen mer så blir det 125kr/mån. sedan får du räkna bort det extra som telia kostar (då det troligen inte är Telia som är billigast).

Sen kan du fråga dig om du behöver 250, det kanske räcker med 100 (om man inte är så stor familj/ många ansluta enheter).
Eller åt andra hållet (inte lika troligt) att du behöver mer för att klara av ett större lanparty som ni kör varje helg och bjuder hem grannar och vänner på Jolt Cola och snabbaste uppkopplingen i guilden!
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Man får tre tusen kr rabbat på indragningen om man väljer att binda upp sig i 24 mån med Telia 250 abonnemanget för 369kr per månad.
Eller ska man strunta i det, betala tre tusen mer i installationskostnad och välja en annan nätleverantör?
Någon som har Telia öppet fiber och Telias 250 abonnemang, är det bra?
Gjorde en snabb koll på Telia. 399kr/mån ordinarie pris. Liten rabatt på månadsavgiften + 3000/24mån ger lägre månadskostnad än både A3 och Universal Telecom, jämfört med deras 100/100 utan bindningstid som annars är de två billigaste enligt bredbandsval.se (www.bredbandswebben.se är eg bättre, Telia Öppen fibers portal).

Du kan säkert hitta lägre pris under 3 månader man knappast 2 år. :p

Så ja, det verkar vara en bra deal.
M Mats skrev:
Är det 369/mån inklusive nätavgift eller motsvarande?
Är det 250/250? dvs åt båda håll?

Om svaret är ja på båda frågorna så är det ett relativt bra pris och med den rabatt du nämner så tycker jag att det är ett bra erbjudande.
Tekniskt sett så är det inget fel på Telia och tro det eller ej - de har inte den sämsta kundtjänsten, det finns värre
Ja på båda frågorna. Hos Telia Öppen Fiber betalar man bara en månadsavgift till den internetoperatör man valt.
Telia har bara symmetriska hastigheter, och inga snålabonnemang.

En annan fördel med Telia är att de erbjuder gratis surfpott vid längre avbrott.
Jag har fått nyttja detta 3 ggr.
Första gången var det en privat aktör som grävde av ledningen till hela byn. Han gömde ändarna fint också. Andra gången tror jag det var kommunen som inte hade koll på kablarna. Också en vägkant.
Tredje gången var det tekniskt/administrativt strul, tror jag. De talade aldrig om exakt vad som var problemet. Eller så ville de bara inte erkänna att de ”sålt” mig ett abonnemang utan att kunna leverera den kapaciteten.

Detta under 15 år och en hel del otur som inte berott på Telia.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Låter väl helt Ok, med ett sådant upplägg och är ju inga större pengar att bråka om, sedan kan du kolla igen om två år.
 
Tack för svar, verkar vara en bra deal ändå. 100/100 räcker egentligen gott och väl, 250/250 är dock en fin bonus till ett bra pris i 24 månader.
Dealen ang fri surf vid avbrott låter också bra då jag har Telia mobiltelefoni.
Har varit i kontakt med Telia supporten några gånger redan och de verkar mer serviceminded än många andra supporter.
 
Boss89 Boss89 skrev:
Tack för svar, verkar vara en bra deal ändå. 100/100 räcker egentligen gott och väl, 250/250 är dock en fin bonus till ett bra pris i 24 månader.
Dealen ang fri surf vid avbrott låter också bra då jag har Telia mobiltelefoni.
Har varit i kontakt med Telia supporten några gånger redan och de verkar mer serviceminded än många andra supporter.
Har du bredband och mobil på Telia så får man någon bonus också. Kanske är den som gör att du får mer kräm i bredbandet?
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/samla-mer
 
Boss89 Boss89 skrev:
Hej

Snart kommer vi få fiber indraget till huset och jag funderar lite över vilket alternativ som blir bäst.
Man får tre tusen kr rabbat på indragningen om man väljer att binda upp sig i 24 mån med Telia 250 abonnemanget för 369kr per månad.
Eller ska man strunta i det, betala tre tusen mer i installationskostnad och välja en annan nätleverantör?
Någon som har Telia öppet fiber och Telias 250 abonnemang, är det bra?
Hej, den här rabatten - är det av Telia eller av nätbolaget som drar in fibern?

Våran kommun kommer nu att ha en drive där man får 6000 rabatt på indragningen, så det hamnar på 29k istället för 35k. Skulle man kunna få ytterligare 3k så hade ju det varit nice...
 
P petersson79 skrev:
Hej, den här rabatten - är det av Telia eller av nätbolaget som drar in fibern?

Våran kommun kommer nu att ha en drive där man får 6000 rabatt på indragningen, så det hamnar på 29k istället för 35k. Skulle man kunna få ytterligare 3k så hade ju det varit nice...
Hej det är av Telia som kör ett rabatterat pris under en viss period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.