Vi har en Snickarper ytterdörr med sidoljus som är ca 15 år i vårt hus. Den är fabriksmålad vit s0502-y. Dels har vi börjat renovera invändigt och då målat snickerier i s0500-n så dörren ser gul ut invändigt, och dels börjar den vara rätt sliten utvändigt där solen legat på.

Vi funderar om det är värt att måla dessa dörrar och förmodligen komma betydligt billigare undan än att byta. Är det någon med erfarenhet av att måla sin ytterdörr och kan ge lite värdefull input? Har ni gjort det själva eller lämnat in för lackering, om ni lämnat in - hur har ni då gjort med sidoljuset, karm etc?
 
  • Vit ytterdörr med sidoljus och handtag, visar tecken på slitage och färgskiftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D danne888 skrev:
Vi har en Snickarper ytterdörr med sidoljus som är ca 15 år i vårt hus. Den är fabriksmålad vit s0502-y. Dels har vi börjat renovera invändigt och då målat snickerier i s0500-n så dörren ser gul ut invändigt, och dels börjar den vara rätt sliten utvändigt där solen legat på.

Vi funderar om det är värt att måla dessa dörrar och förmodligen komma betydligt billigare undan än att byta. Är det någon med erfarenhet av att måla sin ytterdörr och kan ge lite värdefull input? Har ni gjort det själva eller lämnat in för lackering, om ni lämnat in - hur har ni då gjort med sidoljuset, karm etc?
Hur gick det här? Står med samma tanke
 
N Nicktim skrev:
Hur gick det här? Står med samma tanke
Inte kommit någon vart med det ännu tyvärr utan andra projekt har kommit före. Återkoppla gärna om ni målar er dörr
 
D danne888 skrev:
Inte kommit någon vart med det ännu tyvärr utan andra projekt har kommit före. Återkoppla gärna om ni målar er dörr
Ja okej. Tanken är väll att göra det mot sommaren men absolut
 
Någon som målat om en fabriksmålad med linoljefärg?
Har precis installerat en ny skrikande vit ytterdörr och skulle hellre ha den i samma kulör som fönstren som jag använder linoljefärg till.
Jag vet att man kan beställa dörrar i vilken färg som helst men då med 10 veckors leveranstid. Jag byter inte gärna dörr mitt i vintern och den här fanns för omgående leverans (tog 3-4 dagar inklusive helg att få den levererad till stugknuten på Gotland).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.