Visst har de nåt år på nacken men pump och tryckbrytare ser ju inte allt för gammalt ut så visst ska det där fungera utan problem.
 
S Stefan1972 skrev:
tror inte du behöver göra nånting annat än att slå på pumpen och öppna nån kran. Är det vatten kvar i sugslangen så börjar den suga själv och det bör komma vatten efter ett tag. Händer ingenting så får du lossa pluggen som är uppepå pumphuset och i med en tratt och sen fylla upp vatten fullt. Dit med plugg och sen försöka igen.
Är det denna plugg du menar?
På bilden ser det ut som en stor glipa brevid skruven men det kanske bara är en synvilla.
På med vatten till det rinner över och sedan i med plugg igen?
 
  • Vattenpump med synlig skruv och plugg markerad med en röd cirkel, möjlig glipa brevid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erik112233 skrev:
Är det denna plugg du menar?
På bilden ser det ut som en stor glipa brevid skruven men det kanske bara är en synvilla.
På med vatten till det rinner över och sedan i med plugg igen?
Ja den pluggen. Är det tomt ända ner till sugsil så kan det ju behövas en hel del vatten dock. Beror såklart på slanglängd.....
Pluggen är kanske konisk så det kan ju tänkas att gängan syns lite om det var så du menade. Dras fast lagom bara
 
Nr 10 är övertrycksventilen på VVB.
Blir det något knas rinner vattnet ner i golvbrunnen.
 
K
E Erik112233 skrev:
Ventil 2 och 4 är alltså enbart för det en gång i tiden transparenta nivåröret. Dessa påverkar inte manometern om de är stängda?
Jag tror att stängd ventil också stänger av tryckmätaren. Kan inte garantera att alla är på samma sätt. Experimentera lite samtidigt som pumpen är igång så märker du vilket det är.
 
Tack för hjälpen så länge, ska testa era råd imorgon. Det hade ju varit en succé om det går att sparka igång.
 
Något jag behöver tänka på för att inte förstöra något eller göra helt fel?
Eller är det bara att öppna ventiler, öppna kranen i källaren, hälla i vatten i pumphuset och sedan köra till det förhoppningsvis kommer vatten?
Hur länge vågar jag låta pumpen gå om det inte kommer vatten?
Några minuter?
 
E Erik112233 skrev:
Något jag behöver tänka på för att inte förstöra något eller göra helt fel?
Eller är det bara att öppna ventiler, öppna kranen i källaren, hälla i vatten i pumphuset och sedan köra till det förhoppningsvis kommer vatten?
Hur länge vågar jag låta pumpen gå om det inte kommer vatten?
Några minuter?
Du hör direkt om pumpen pumpar luft istf vatten. Stäng av. Öppna mässingsskruven och fyll på vatten igen. Stäng skruven. Starta på nytt. Med duktigt oflyt kan du få hålla på en ordentlig stund med att fylla på vatten. Var tålmodig! :D
 
Nu har jag varit i huset och försökt få igång vattnet.
Jag öppnade bottenventilen på hydrofortanken för att se när det kommer vatten.
Några centiliter lyckades jag pressa fram.
Fyllde pumphuset, körde en lite stund och fyllde igen.
Upprepade detta till allt vatten jag hade med mig var slut.
Hade med mig nästan 20l.
Varje gång jag stoppade pumpen så hörde jag att vattnet rann undan.
Är det en backventil på sugledningen vid insug eller hålls vattnet kvar i slangen av mottrycket i brunnen?
Är det rimligt att det behövs så mycket vatten för att fylla upp slangen?
Skulle uppskatta att slangen är ca.10m.

Dessutom verkar det som att huvudventilen är trasig, ficka att vrida hur många varv som helst.
Ventilerna till nivåröret satt helt fast.
Hittade inte heller någonstans att pumpa i luft tanken.
 
Ja, normalt sitter en backventil i botten på sugslangen. Jag hade nog gått vidare i felsökningen genom att lossa sugslangen och hälla vatten direkt i den, sjunker det undan så är ventilen trasig eller har fastnat.
 
A astolf skrev:
Ja, normalt sitter en backventil i botten på sugslangen. Jag hade nog gått vidare i felsökningen genom att lossa sugslangen och hälla vatten direkt i den, sjunker det undan så är ventilen trasig eller har fastnat.
Det ser väldigt krångligt ut att lossa slangen.
Övermålat och gammalt.
Jag räknade ut innan att om slangen är 10m så borde det inte vara mer än max 10liter att fylla.
Jag hällde i nästan 20 liter. Så det måste väl vara fel på ventilen alternativt trasig ledning.

Jag behöver ändå tömma brunnen då den stått oanvänd länge.
Vad tror ni om att jag köper en sänkpump, tömmer brunnen och går ner och inspekterar.
Kan ju fylla vatten inne igen och se om det rinner ut i brunnen.
Så kan jag ta bort den gamla silen och vet vad jag ska köpa.

Klarar en billig Biltema pump att pumpa upp ända från botten?
Ej mätt djupet men ser ganska djup ut.
 
Till och börja med, var försiktig om du tänker gå ner i brunnen! Tyngre gaser samlas nere i brunnen och då kan det bli knepigt att andas....

Jag har en enkel dränkbar pump från Biltema, den klarar precis att trycka upp vattnet från min brunn, kan den vara fem meter djup kanske?
 
Idag har jag varit nere i brunnen.
Det sitter en 90graders koppling med ventil på slangen och sedan typ 2m slang.
I änden satt en märklig klump som antagligen en gång har varit en backventil med filter.

Vet inte när man skulle vilja stänga ventilen på sugslangen?

Hade bara polygrip och ficklampa med ner men kunde inte lossa någonting.
Det är en svart hård slang, PEM?
Hade inte med skjutmått men slangen är drygt 30mm utvändigt.
Ska mäta inne i källaren imorgon.

Kollade Biltema, de har 32mm PEM slang men det står att den inte är lämplig för dricksvatten?

Hade helst velat byta ut allt i brunnen.

På med ny vinkel (utan ventil?) och en bit slang med en bottenventil.

Är ganska kort bit av slangen som sticker in genom väggen på brunnen och kan jag inte lossa på grejerna så får jag ju kapa av slangen.

Vad för slang behöver jag skaffa och har ni andra matnyttiga tips?
 
  • Korroderad 90-graders koppling med ventil på en svart PEM-slang i en brunnsstruktur, omgiven av mörkt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt med en ventil där! Instämmer i att byta allt till fräscha grejjer, har ingen erfarenhet av Biltemas PEM och kopplingar men de funkar säkert. Annars är Rinkaby rör riktigt bra att ha att göra med. Kanske är en bra medelväg att handla slangen på Biltema och kopplingar på Rinkaby?
 
A astolf skrev:
Märkligt med en ventil där! Instämmer i att byta allt till fräscha grejjer, har ingen erfarenhet av Biltemas PEM och kopplingar men de funkar säkert. Annars är Rinkaby rör riktigt bra att ha att göra med. Kanske är en bra medelväg att handla slangen på Biltema och kopplingar på Rinkaby?
Låt kopplet till pem slangen vara kvar och lossa kranen vid kranhuset, ta bort sugslangen först och byt ut den med ny bottenventil, sätt en pemvinkel och anslut till gamla kopplet med en rakskarv 32 mm köp allt på Biltema eller Jula billigast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.