Hej. Huvudsäkringen i huset gick igår kväll och upptäckte i samband med det att värmepumpen larmade hp/ms-larm. Eftersom jag har noll koll på sånt här så avvaktade jag tills imorse och en nibe kille kom hit och fixade. Eftersom en säkring gått så behövde man tydligen återställa något manuellt...sen har det fungerat hela dagen till vi började köra diskmaskin, tvättmaskin o lagade mat. Då gick säkringen igen och värmepumpen larmar hp/ms-larm. Eftersom jag gärna undviker en till väldigt kall natt då vi har -20 ute så här jag försökt googla mig till om Jag kan göra denna manuella återställning själv för att sedan ringa nibe killen igen imorgon...problemet är att jag har svårt att se vart jag gör denna återställning.. har lokaliserat vart själva motorstoppsgrejen sitter men vågar inte chansa. Ser ut som en röd fyrkantig liten knapp och en pytteliten gul alldeles bredvid så jag indrar om det är bågon av dessa? hoppas att det finns en vänlig själ här som kan hjälpa till.
 
  • Elcentral med säkringar och kablar, eventuell återställningsknapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du trycker på den blåa som är bredvid den röda, den ploppar ut när motorskyddet är ut löst :D
 
  • Gilla
Solan79
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Du trycker på den blåa som är bredvid den röda :D
Å tack en dum fråga kanske...men stänger jag av värmepumpen först...eller trycker jag bara på den blå?
 
T
Det är alltid lämpligt att stänga av innan du trycker ;)

S Solan79 skrev:
Å tack en dum fråga kanske...men stänger jag av värmepumpen först...eller trycker jag bara på den blå?
 
T tobbetk skrev:
Det är alltid lämpligt att stänga av innan du trycker ;)
Haha toppen ska testa...håll tummarna!
 
T tobbetk skrev:
Det är alltid lämpligt att stänga av innan du trycker ;)
Det verkar funka tack så mycket för hjälpen!
 
S Solan79 skrev:
Eftersom en säkring gått så behövde man tydligen återställa något manuellt...sen har det fungerat hela dagen till vi började köra diskmaskin, tvättmaskin o lagade mat. Då gick säkringen igen och värmepumpen larmar hp/ms-larm.
Du har antagligen för hög belastning på en fas, därför går säkringen. Be en elektriker se över hur belastningarna ligger på respektive fas. Kanske räcker det att omfördela dessa. Alternativt kan han sätta in en belastningsvakt som reglerar det hela.
 
  • Gilla
Solan79 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du har antagligen för hög belastning på en fas, därför går säkringen. Be en elektriker se över hur belastningarna ligger på respektive fas. Kanske räcker det att omfördela dessa. Alternativt kan han sätta in en belastningsvakt som reglerar det hela.
Tack för tipset! Kan det uppstå helt plötsligt? Tänker att det inte varit några problem förrens nu..
 
S Solan79 skrev:
Tack för tipset! Kan det uppstå helt plötsligt? Tänker att det inte varit några problem förrens nu..
Kan möjligen bero på att den förbrukar mer när det är såpass kallt ute som det är nu, men det är en såkallad killgissning :rofl:
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Kan möjligen bero på att den förbrukar mer när det är såpass kallt ute som det är nu, men det är en såkallad killgissning :rofl:
Ja även fast jag inte är kille så kan jag också gissa mig till att den förbrukar mer när det är kallt...min elräkning visar på det om inte annat.. men då vi haft skitjäkla kallt väldigt många veckor nu..som kallast -33 för några veckor sedan så funderar jag på varför det börjar krångla nu när det "bara" är -20. Det har funkat utan problem länge i mycket kallare väder..därav dök tanken upp att något har hänt...en så kallad tjejgissning :-D
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
S Solan79 skrev:
Tack för tipset! Kan det uppstå helt plötsligt? Tänker att det inte varit några problem förrens nu..
Det kan bero på att du inte tidigare har kört dessa (" sen har det fungerat hela dagen till vi började köra diskmaskin, tvättmaskin o lagade mat. Då gick säkringen igen och värmepumpen larmar hp/ms-larm.") samtidigt som pumpen går.
 
Immobil Immobil skrev:
Det kan bero på att du inte tidigare har kört dessa (" sen har det fungerat hela dagen till vi började köra diskmaskin, tvättmaskin o lagade mat. Då gick säkringen igen och värmepumpen larmar hp/ms-larm.") samtidigt som pumpen går.
..fast dom går ständigt här hemma på efm..men ok, jag kan leka med tanken om att vi inte kört precis allt exakt samtidigt :) hur som så ringer jag elektriker imorgon så vi kan undvika detta i framtiden.tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.