Hej!

Vi har köpt ett hus som är byggt -77 och med ovan installerat ventilationssystem. Vi har nu bott i huset ca 1år och nyligen har tilluftsfläkten börjat stanna och starta som hela tiden. Detta inträffade inte förra vintern så jag blev fundersam och gick upp på vinden och började utreda vad som skulle kunna vara galet? Blev att rengöra filterna (beställde nya också), värmeväxlaren och dammsög lådan på insekter. Märkte också att enligt märkskylten så ska vi ha en eftervärmare men någon sådan sitter inte där alt borttagen.
Hittade en manual på nätet där det står enligt följande:

"RDAA-a4-012 Aggregaten har termostatreglerad förvärmare på 1,8 kW. Om tilluftstemperaturen efter värmeväxlaren blir lägre än 11oC kopplas förvärmaren in för on/off-reglering. Temperaturen kommer då att variera mellan ca 11 och 13oC. Temperaturen inkluderar ≈ 0,5oC höjning över tilluftsfläkten. Om temperaturen efter värmeväxlaren trots detta skulle sjunka under 8oC stoppas tilluftsfläkten kortvarigt."

Är de detta ovan som händer nu? Alltså att det är normalt att systemet gör så här?:thinking: Det som är skumt är att det var ju minusgrader förra vintern också och då märkte vi aldrig av detta.
 
I mitt RDAA 1-3-1, så sitter värmeelementen under växlarpaketet. Lyft upp hela paketet försiktigt, så syns elementen. Vet inte om termostaten också stänger en fläkt, men det är möjligt. Huset byggt 1978.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
I mitt RDAA 1-3-1, så sitter värmeelementen under växlarpaketet. Lyft upp hela paketet försiktigt, så syns elementen. Vet inte om termostaten också stänger en fläkt, men det är möjligt. Huset byggt 1978.
Det sitter bara ett element och det är just efter filtret på inkommande luft utifrån.
 
W jonkeboy skrev:
Det sitter bara ett element och det är just efter filtret på inkommande luft utifrån.
Det är förvärmaren, som ska förhindra för mycket kondens och isbildning. Jag har en sådan, men ingen ytterligare värme.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är förvärmaren, som ska förhindra för mycket kondens och isbildning. Jag har en sådan, men ingen ytterligare värme.
Uppträder din tilluftsfläkt samma som min frågeställning i första inlägget? :thinking:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är förvärmaren, som ska förhindra för mycket kondens och isbildning. Jag har en sådan, men ingen ytterligare värme.
 
"Uppträder din tilluftsfläkt samma som min frågeställning i första inlägget?"

Vet inte. Aggregatet sitter på den oinredda vinden och jag har inte kollat hur fläktarna går över tid. Har bara rengjort filtren ( 2 ggr/ år)och även bytt fläktar, när de började låta illa.
Vid några tillfällen ( typ var 5:e år) har jag även diskat ur själva växlaren.
 
Finns ju en givare ( 9) för fläkten också, så jag antar att den styrs separat också.
En teknisk manual med diagram och specifikationer för ett värmeåtervinningsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Då FTX har en förvärmare vid luftintaget men beskrivningen av funktionen verkar motsägelsefullt. Lägre än 11 grader kopplas värmaren in och under 8 grader stannar TF fläkten?

Att fläkten stannar tycker jag borde bero på överhettning pga lågt luftflöde och i sin tur att förfiltret måste bytas.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej,

Då FTX har en förvärmare vid luftintaget men beskrivningen av funktionen verkar motsägelsefullt. Lägre än 11 grader kopplas värmaren in och under 8 grader stannar TF fläkten?

Att fläkten stannar tycker jag borde bero på överhettning pga lågt luftflöde och i sin tur att förfiltret måste bytas.
Jag förstår det utifrån manualen som jag citerade i första inlägget att förvärmaren går igång om gradtalet är lägre än 11 och skulle inte den tillsammans med värmeväxlaren få upp tempen till över 8 så stannar tilluftsfläkten tills gradtalet stigit rill då termostaten sluter. :thinking:
H håbbe1961 skrev:
Hej,

Då FTX har en förvärmare vid luftintaget men beskrivningen av funktionen verkar motsägelsefullt. Lägre än 11 grader kopplas värmaren in och under 8 grader stannar TF fläkten?

Att fläkten stannar tycker jag borde bero på överhettning pga lågt luftflöde och i sin tur att förfiltret måste bytas.
Jag förstår det utifrån manualen som jag citerade i första inlägget att förvärmaren går igång om gradtalet är lägre än 11 och skulle inte den tillsammans med värmeväxlaren få upp tempen till över 8 så stannar tilluftsfläkten tills gradtalet stigit till över.
H håbbe1961 skrev:
Hej,

Då FTX har en förvärmare vid luftintaget men beskrivningen av funktionen verkar motsägelsefullt. Lägre än 11 grader kopplas värmaren in och under 8 grader stannar TF fläkten?

Att fläkten stannar tycker jag borde bero på överhettning pga lågt luftflöde och i sin tur att förfiltret måste bytas.
Jag förstår det som att är luften
 
Jo såg det verkar vara standard. eftersom det är en korströmsväxlare så antar jag att den låga temp plus fartvined från TF fläkten kan skapa isbildning.

Problemet finns ej på rotationsväxlare då samma plåtkassett snurrar runt till både TF + FL fläktarna
 
Tjena

väcker tråden lite. Har likvärdigt system. Varmt o gott i lådan när man öppnar lådan men bara 1 av 2 motorer snurrar. Problemet började med kondens i tilluftsventilerna droppa ner på golv. Stängde av systemet och gjorde en ordentligt rengöring. Inte bytt filter i mitt ägo (bott här 4år) men nu är det rent och fint. Beställde även nya filter.

nu när jag gick upp och titta så snurrar inte tilluftens motor (den övre) men den undre motorn går för fullt. I badrummen och tvättstugan så är det bra drag alltså utsug men i samtliga rum med ventil så blåser det nada. Tycker det ska komma lite luft hela tiden?

bytt varvtalsstyrningen och rpm går upp o ner när frun stör där nere och vrider upp/ner.

frågan är helt enkelt, ska tilluftsmotorn gå hela tiden eller råka jag komma in bara nu när den va på paus?
 
Båda fläktarna ska gå annars växlar dom inte ( värmen i luften ) tänk till på EL-räkningen, när elementet startar vid en temp som understiger den luft som ska gå in i huset, inkommande ca - 5 så kan det gå ca 1500 Kw i månaden, jag kopplade ur mitt element och det fungerar om man har lite mindre luft utifrån så utgående luft värmer växlarpaketet.
 
  • Gilla
Lotez83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Båda fläktarna ska gå annars växlar dom inte ( värmen i luften ) tänk till på EL-räkningen, när elementet startar vid en temp som understiger den luft som ska gå in i huset, inkommande ca - 5 så kan det gå ca 1500 Kw i månaden, jag kopplade ur mitt element och det fungerar om man har lite mindre luft utifrån så utgående luft värmer växlarpaketet.

Tack för svar! Men då är en motor paj. Såklart

Har ”normal” förbrukning på elen tycker jag så den verkar inte dra extremt ändå. För värmen funkar helt klart. Det är varmt o gott i lådan precis när man öppnar

men då får man byta motor till helgen. Ska även bytas kondensator säg internet.

Svårt jobb?
Hyfsat händig normalt
 
Inte så svårt , fläktarna brukar sitta i en burk/släde som kan lyftas ur och kabeln kopplas ur. inte säker men googla på typbeteckningen på motern så kan de se att det finns en viss skillnad på priser, byt kondingen med till samma värden som står på den, inte många kronor.
 
Tack!
Men då kan jag

Stänga av
Demontera övre motorn
Slå på igen i väntan på ersättningsmotorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.