Jag har ett garage med ett vanligt snedtak.
Tyvärr så har den som byggde garaget lagt korrigerad plåt rakt på takstolarna, nu vill jag isolera taket och skruva på ett undertak. Vill helst inte behöva plocka ner plåten för att lägga plast eller liknande. Finns det något annat bra sätt för att slippa kondens? Märker just nu att det blir mycket kondens när jag är i garaget.

tack för svar mvh Mikael
 
Jag har samma problem och min tanke, som jag också kollade upp med en byggare är att isolera taket, då kondens bildast där den varma sidan möter den kalla. Om du isolerar det, blir således den varma sidan på andra sidan isoleringen och det blir ingen kondens vid takstolarna.

Sett utifrån blir min konstruktion:
1. Plåt
2. Luftspalt 25mm
3. Cellplast 20mm (istället för masonit)
4. Glasull 70mm
5. Plast (hört både för och emot detta då det är ett uterum, slutsatsen är att det troligen spelar liten roll iomed välventilerat)
6. Glespanel
7. Innertak
 
Jag tänker mej att plocka ner min 25år gammla korrugerade plåt och lägga på en takduk innan jag skruvar ny plåt på garagetaket, sen är det ju bara att slå en board mellan takstolarna för att skapa luftspalt innan isolering. Att lägga oljehärdad masonit på reglarna och sedan på med det befintliga plåttaket är ju oxå tänkbart men jag ska inreda garagevinden och kostar på ny plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.