F FilipHe skrev:
Okej. Tack för tankar kring jordat vs ojordat.

Osäker kring uttag och strömbrytare. Dock är dom gamla iaf, nått som är helt säkert. Är det värt att byta alla dessa om man inte upp fräschar elen?
Ta en bild på grejorna.
Saknar uttagen petskydd och är "grunda" så tycker jag det kan vara idé att byta dom.

Strömbrytare, tja funkar dom och du tycker dom ser OK ut så kan dom väl sitta där. Byt vid ommålning eller tapetsering. Valet är ditt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag fick offert på 25000 arbete + material (fast exklusive central, den var nybytt, och kök som vi skulle renovera separat). 170m2. Tackade ja, fast sen hörde de aldrig av sig igen. De kanske hade räknat fel :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Brytare från 1970 kan börja kärva.

Uttag som inte har petskydd (dvs man kan med en spik pilla rakt in i ena hålet) är inte bra, bör bytas.

Man kan byta ett i taget när det börjar strula, eller man kan byta alla rakt över.

Man kan byta uttagen (som är ojordade) till nya ojordade - det är inte olagligt. Det kallas "underhåll".

Om Du i köket har ojordade uttag vid bordet, men (givetvis) jordade vid diskbänken, skulle jag föreslå att "lägga om" kökselen - så att alla uttagen, och lamputtagen i det rummet blir jordade.

Det är väldigt goda chanser att ledningarna från den 1970 är goda för ett rejält antal år till i drift. Den elfirma Du anlitar för att byta uttagen, brytarna mm kommer att göra en "isolationsmätning" av alla ledningar och installationer som avslutning på jobbet, skulle något vara tveksamt så lär det upptäckas då.

Om prylarna är "gulnade" kan man byta rubbet av utseendeskäl också - och är det försäljning på G av huset är det troligt att den åtgärden faktiskt höjer priset lite - mer psykologi än verklighet, men så är det med husaffärer...

Och när man ändå talar kök... Spisen, alltså.

Dra fram den och kolla om den ansluts med en kontakt eller om den är fast inkopplat i en dosa.

Låt elektrikern sätta kontakt om det inte redan är, och kolla att kontakten har 5 anslutningar. Ev. behöver man dra i en tråd till från elcentralen. Även om Du inte tänker byta spis just nu, så fixa en kontakt på den Du har. Detta gör livet lättare den dagen Du byter spisen!

Låt också elektrikern som skall gå igenom huset "efterdra", dvs kolla att alla skruvar är väl åtdragna, i elcentralen, och kolla att huvudbrytarna i den är ok. Brukar inte vara någon fara med de på bilden, men när han är där så gör kontrollen - återigen: underhåll av en ansvarstagande anläggningsägare.

Jag gissar att Du provar jordfelsbrytaren med test-knappen så ofta som det står, och att Du skriver upp provdatum på ett papper som inte kommer bort mellan gångerna.

Om Du har något 3-fasuttag, t.ex. i källaren eller garaget, och det är en platt sak med 4 (eller möjligen 3) hål sida vid sida - se till att den blir bytt samtidigt. Idag skall det vara runda kontakter med rött lock. De gamla skall man inte använda.

Har Du en bra lista på vad varje säkring i centralen går till? Annars är det bra att fixa en sådan.

Jag gissar att den lilla centralen till höger går till elvärmen. Om Du har elvärme kvar kan det vara på sin plats att fundera på om elementen är original eller redan bytta. Element med "elektronisk termostat" har det varit problem med, vissa fabrikat värre än andra, där termostaterna lägger av efter 10 år, och sedan blir det ingen värme. Värt att prova innan huset är utkylt och luft-luft-värmepumpen har tagit vinterlov. 1970 var det INTE elektroniska termostater - men de gamla mekaniska kan krångla lite de också. Prova elementen ett i taget, slå på dem, vrid inställningen till lågt, vänta en stund och känn att det är kallt. Vrid sedan till högt och vänta en stund på att det blir varmt (och luktar bränt damm...). Ställ sedan in "lagom" och testa nästa. Om man har elektroniska, och inget används, kan det vara smart att stänga av huvudbrytaren för elementen i centralen - till exempel sommarhalvåret. De jag sett som varit kass har överhettats i elektroniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.