Detta kanske är ett långskott men jag undrar om någon läsare bytt en sk. Vridomkopplare till ett äldre 400v element. Vårt element fungerar men jag fick ratten i handen när jag skulle sänka temperaturen. Såg då att pinnen satt kvar i ratten och hade gått av (pinnen som kommer ut från vridomkopplaren). På ratten är det 8 lägen om jag minst rätt. Använder man ett vasst föremål, exp en mindre mejsel så går det att reglera värmen så elementet i sig fungerar. Har googlat men inte hittat exakt samma, bilden på länken kan ge en hint på vad jag menar. https://www.electrokit.com/produkt/vridomkopplare-1-pol-12-lagen/ (tänk er att pinnen gått av där den börjar på vridomkopplaren).
 
Bilder, på omkopplaren, hela elementet och "typskylt" är nog nyttigt om du ska få hjälp.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bilder, på omkopplaren, hela elementet och "typskylt" är nog nyttigt om du ska få hjälp.
Så typ av element och vridomkopplare avgör om det går att byta eller laga?
 
I inxs74 skrev:
Så typ av element och vridomkopplare avgör om det går att byta eller laga?
Ja information om typ av element och därmed indirekt information om typ av vridomkopplare är intressant om någon exempelvis har förslag på vart man kan köpa reservdelar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja information om typ av element och därmed indirekt information om typ av vridomkopplare är intressant om någon exempelvis har förslag på vart man kan köpa reservdelar.
Okej, Ska se vad jag kan få fram, är inte hemma nu. Vridomkopplaren sitter på ett mindre kretskort inne/ bakom en plåt, väldigt svårt att komma åt. Jag tänkte mer på att borra ut den delen av pinnen som sitter kvar och trycka dit en ny eller annat som kan ersätta pinnen. Kanske inte går.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.