Planerar att sätta upp spännpapp i vardagsrummet i vårt 40-talshus. I taket ovan brädfodringen finns draget el för taklampa som mynnar ut mitt i rummet.
Hur löser man hålet för elen i spännpappen på ett hållbart sätt?

Tacksam för synpunkter.
 
T
Inte svar på din fråga men, varför köra med jävulens uppfinning?:surprised: Förstår att du vill återskapa men någonstans finns det väl en gräns?
 
T TechChad skrev:
Inte svar på din fråga men, varför köra med jävulens uppfinning?:surprised: Förstår att du vill återskapa men någonstans finns det väl en gräns?
Ha ha ha
Tack för din fråga…men
Vet inte om man kan kalla en väl beprövad metod för djävulens uppfinning.
Kanske en underskattad metod :)

Alternativet sätta upp gipsskivor:
Kånka gipsskivor spackel reglar mm från byggvaruhus 3000 kr. Dag 1
Regla upp taket betyder en sänkning av takhöjd som som är oönskad. Dag 2,3
Hyra skivlift en vecka 500 kr. Dag 4
Kapa upp och montera gipsskivor 500 skruv Dag 5.6.7.8.9
Spackla slipa. Dammigt och jävligt. Dag 10,11,12

Klart för målning

Spännpapp:
Hämtar beställda varor i tobaksaffären i närheten.
Spännpapp spikpapp nubb mm 1000 kr Dag 1
Förbereder spännpappen kapar upp längder och fuktar Dag 2
Monterar spännpapp i (700 nubb) tak. Dag 3

Klart för målning

Resultat:
Gipsskivor: säkert kanonslätt om spacklingen på kortsidorna lyckats. Men inte särskilt levande.

Spännpapp: säkert slätt med skarvar som kortsidorna vid gipsning, mer levande. Hållbart länge nog.

:cool:
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Har du bild på eluttaget?
Jag har funderat på några olika sätt men det blir nog lättare att komma med förslag om jag visste hur ditt eluttag för lampan ser ut.
Är det en krok och en bit sladd med en hona eller är det en modern variant?
 
Lite klurigt att sätta spänntak, inte bara att spika upp, det ska rikts in med och sträckas så det inte finns bulor osv.
Det ska även spännas lagom så att när det målas ska det krympa och bli slätt. Det med uttaget, normalt så är det bara ett rör som kommer och ett par ledningar med kontakt på och en lång krok som sitter i taket. För att inte väven ska spricka så klistras en ring på ca 10 cm av vanligt lite tjockare brunt omslagspapper på översidan med hål för röret, det går även att förstärka på undersidan som extra , ringen blir då mindre och täcks av kåpan på armaturen. Sen kan du få ett fenomen att väven kan lyfta när du öppnar en dörr eller fönster. Nu är vävtak lite bättre än Baracudataken ( plast ) och åkte jojo varje gång dörr/fönster öppnades dom är utgående nu , då dom är riktigt brandfarliga.

I övrigt lycka till:)
 
Tomture61
L lpehr skrev:
Planerar att sätta upp spännpapp i vardagsrummet i vårt 40-talshus. I taket ovan brädfodringen finns draget el för taklampa som mynnar ut mitt i rummet.
Hur löser man hålet för elen i spännpappen på ett hållbart sätt?

Tacksam för synpunkter.
Antar att det finns trä där du vill ha lamputtaget . I samma höjd som ramen är för spännpapp så snickrar du ihop en konstruktion som du kan montera en lamp eldosa , plywood + ngr reglar .
Vet att I mitt föräldrahem var alla tak byggda med gjuteväv + silkespapper.
Gjuteväven satt med 1 miljon nubb :D
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lite klurigt att sätta spänntak, inte bara att spika upp, det ska rikts in med och sträckas så det inte finns bulor osv.
Det ska även spännas lagom så att när det målas ska det krympa och bli slätt. Det med uttaget, normalt så är det bara ett rör som kommer och ett par ledningar med kontakt på och en lång krok som sitter i taket. För att inte väven ska spricka så klistras en ring på ca 10 cm av vanligt lite tjockare brunt omslagspapper på översidan med hål för röret, det går även att förstärka på undersidan som extra , ringen blir då mindre och täcks av kåpan på armaturen. Sen kan du få ett fenomen att väven kan lyfta när du öppnar en dörr eller fönster. Nu är vävtak lite bättre än Baracudataken ( plast ) och åkte jojo varje gång dörr/fönster öppnades dom är utgående nu , då dom är riktigt brandfarliga.

I övrigt lycka till:)
Ja nog kommer det bli klurigt och stressigt. Pappen skall ju upp i ett svep. Några hjälpryttare kommer att behövas och det har jag :D

Nå, jag är teoretiskt väl förtrogen med processen, men har inte gjort det förut. Men efter renovering av ett soldattorp med knut-timmerbyten, syllbyten mm, så ska väl uppsättning av spännpapp gå vägen ;)

Tack för ditt inlägg, har tänkt något liknande. Som du antar så mynnar det ut ett järnrör ca 3cm med elkablar från brädtaket och en lampkrok intill.

Har även funderat på att kapa röret längs brädtaket, trä i ett plaströr för att skydda elledningarna.
Sedan se till att en skarv mellan två spännpappslängder löper över eluttaget dikt brädtaket och pilla igenom elledningarna.
Vad tror du om det?
 
Alt. 3 = takpanel (trä färdigmålad) Passar säkert också bra och tar inte alltför lång tid, nackdel är risk för nackspärr ;)
 
Hur stort är rummet? Är det stort så brukar man spänna juteväv först som man sen limmar papp på.
 
T
Jag vet inte om det är stor skillnad på pappspända tak och vävspända tak men vi har vävspänt tak och klistrat papper på det som är målat.
Vi har ett par ställen med takarmaturer och vi har träram runt platsen för elledningen (typ en bräda med hål i) som är lika tjock som brädorna runt väggarna. Där är väven spikad på samma sätt som runt väggarna vilket gör att det inte är någon risk för att väven ska rivas sönder.
Vi har heller inget problem med att taket "flexar" när man öppnar dörrar eller så.

Sen är det väl brukligt att man har lister i taket som man spikar skarven på pappen i så det "fria spannet" är ju pappens bredd över hela rummet? Sen klistrar man remsor över nubbens skallar innan målning.
 
Det är rätt stor skillnad på ett vävspänt och ett pappspänt tak. Papptaket spikas i våder direkt i brädfodringen utan sådan ram som används för vävspända tak. Jag har satt pappspända tak och det är inte speciellt svårt men vävspänna ett tak skulle jag inte våga mig på.

För att svara på TS fråga så gjorde jag bara ett hål i pappen för rörutloppet och sedan satte jag en ca 5 cm stor plåtbricka med en krok och ett hål för rörutloppet och denna skruvades i brädfodringen och då nöp fast pappen runt rörutloppet, Dessa brickor fanns redan i mitt hus och jag bara återanvände dem.

En skillnad mot TS beskrivning är att jag enligt anvisningar i en gammal bok från 1949 använde pappspik och inte nubb. Jag använde spikstrimla runt väggarna men inte i vådskarvar, där bara diagonalspikade jag den undre våden och rakspikade den övre. Med nubb är nog spikstrima nödvändigt överallt (utom för den övre våden i omlottskarven, det vore nog svårt att dölja sedan med torremsan),

Jag håller med TS att det är betydligt mindre jobb att pappspänna ett tak än att gipsa och resultatet är inte så tokigt. Det går att förnimma torrremsan över skarven efter målning men jag har sett gipsade tak som sett värre ut,
 
  • Gilla
lpehr
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Har du bild på eluttaget?
Jag har funderat på några olika sätt men det blir nog lättare att komma med förslag om jag visste hur ditt eluttag för lampan ser ut.
Är det en krok och en bit sladd med en hona eller är det en modern variant?
Har ingen bild just nu. Men det är ett 22 mm järnrör med elkablarna som mynnar ut ca 3 cm mitt i brädtaket.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att det finns trä där du vill ha lamputtaget . I samma höjd som ramen är för spännpapp så snickrar du ihop en konstruktion som du kan montera en lamp eldosa , plywood + ngr reglar .
Vet att I mitt föräldrahem var alla tak byggda med gjuteväv + silkespapper.
Gjuteväven satt med 1 miljon nubb :D
Spännpappen spikas upp på bef. brädtak. Ingen ram eller läkt behövs.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alt. 3 = takpanel (trä färdigmålad) Passar säkert också bra och tar inte alltför lång tid, nackdel är risk för nackspärr ;)
Rev det gamla spontade brädtaket för att få till ett slätt tak :giggle:
 
L LennartN skrev:
Det är rätt stor skillnad på ett vävspänt och ett pappspänt tak. Papptaket spikas i våder direkt i brädfodringen utan sådan ram som används för vävspända tak. Jag har satt pappspända tak och det är inte speciellt svårt men vävspänna ett tak skulle jag inte våga mig på.

För att svara på TS fråga så gjorde jag bara ett hål i pappen för rörutloppet och sedan satte jag en ca 5 cm stor plåtbricka med en krok och ett hål för rörutloppet och denna skruvades i brädfodringen och då nöp fast pappen runt rörutloppet, Dessa brickor fanns redan i mitt hus och jag bara återanvände dem.

En skillnad mot TS beskrivning är att jag enligt anvisningar i en gammal bok från 1949 använde pappspik och inte nubb. Jag använde spikstrimla runt väggarna men inte i vådskarvar, där bara diagonalspikade jag den undre våden och rakspikade den övre. Med nubb är nog spikstrima nödvändigt överallt (utom för den övre våden i omlottskarven, det vore nog svårt att dölja sedan med torremsan),

Jag håller med TS att det är betydligt mindre jobb att pappspänna ett tak än att gipsa och resultatet är inte så tokigt. Det går att förnimma torrremsan över skarven efter målning men jag har sett gipsade tak som sett värre ut,
Stort tack för dina synpunkter. Värdefulla.
Fick något att tänka på avseende pappspik:thinking:
Har sökt lite på nätet för att hitta plåtbricka med hål och krok utan resultat. Hittade liknande i plastutförande som möjligen går att modifiera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.