I samband med köp av ett "Varudeklarerat" hus, har det framkommit ett flertal fel som dels inte besiktningsmannen upptäckt plus även dolda fel. Alla fel har inte upptäckts vid samma tillfälle vilket medfört flertal självrisker som blivit avdragna i samband med utbetalning av ersättning från försäkringen.

Har någon erfarenhet av detta och har tips på hur man kan få reducerad självrisk?


Hälsningar
SUEC
 
En variant är o kolla vad som står i köpekontraktet, om det finns något förbehåll att du måste vända dig till Anticimex, eller om du kan driva mot säljaren, dock i mitt kontrakt när jag sålde radhuset står det att köparen måste gå mot Anticimex om det gäller fel försäkringen omfattar, sen är det ju viktigt förstå den försäkringen / deklarationen och besiktningen som ligger till grund inte åsidosätter köparens mycket långt omfattande undersökningsplikt, skapligt många friskrivelser dessutom så det är säkert friskrivet från besiktningsmannens misstag ,
 
  • Gilla
Fantoon
  • Laddar…
Du kan ju alltid kräva säljaren på självrisken.
 
H hahnson skrev:
En variant är o kolla vad som står i köpekontraktet, om det finns något förbehåll att du måste vända dig till Anticimex, eller om du kan driva mot säljaren, dock i mitt kontrakt när jag sålde radhuset står det att köparen måste gå mot Anticimex om det gäller fel försäkringen omfattar, sen är det ju viktigt förstå den försäkringen / deklarationen och besiktningen som ligger till grund inte åsidosätter köparens mycket långt omfattande undersökningsplikt, skapligt många friskrivelser dessutom så det är säkert friskrivet från besiktningsmannens misstag ,
Tack, bra info, kollar upp köpekontraktet(y)
 
H hahnson skrev:
En variant är o kolla vad som står i köpekontraktet, om det finns något förbehåll att du måste vända dig till Anticimex, eller om du kan driva mot säljaren, dock i mitt kontrakt när jag sålde radhuset står det att köparen måste gå mot Anticimex om det gäller fel försäkringen omfattar, sen är det ju viktigt förstå den försäkringen / deklarationen och besiktningen som ligger till grund inte åsidosätter köparens mycket långt omfattande undersökningsplikt, skapligt många friskrivelser dessutom så det är säkert friskrivet från besiktningsmannens misstag ,
Just den produkten (om namnet stämmer) ersätter även besiktningsmannens missar. Det är tänkt att du som köpare skall kunna få ersättning för ett dolt fel oavsett om det är dolt eller inte. Bara sådana fel som besiktningen redan identifierat före köpet är undantagna.

Sedan finns det troligen massor med friskrivningar precsi som med andra doldafelsförsäkringar. Det där med självrisk var en intressant punkt. Jag gissar att de standardmässigt för in ngn. klausul i kontraktet som lägger självrisken mot köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.