Jag kör med Uponors rör och Vatette kopplingar. Mest för att Uponor är billigare än LK och Vatette har ett brett sortiment med prylar som funkar tillsammans och bra anvisningar. Jag har ritat upp allt i Sketchup så jag får måtten därifrån. Sen skickar jag efter det mesta 'ad-hoc', så jag har inte gjort nån total materialllista för hela huset.
 
A
L lostinsweden skrev:
Ta kontakt med LK för att få en produkt katalog.
Den är fylld med monteringsanvisningar till produkterna. Bra läs material när du är på dasset.
Just nu är jag på en interaktiv mässa, så känns som det är ett bra tillfälle
useless useless skrev:
Jag kör med Uponors rör och Vatette kopplingar. Mest för att Uponor är billigare än LK och Vatette har ett brett sortiment med prylar som funkar tillsammans och bra anvisningar. Jag har ritat upp allt i Sketchup så jag får måtten därifrån. Sen skickar jag efter det mesta 'ad-hoc', så jag har inte gjort nån total materialllista för hela huset.
När man läser förslagen i tråden tycker jag det mesta pekade på LK push med samma argument som dina? -billigare, -enklare, -bättre manualer. Hur kom det sig? Är det Uponor push eller quick & easy?
Med Sketchup, kan du då importera BIM-filerna och använda dem, eller är det enbart längderna på ex. PEX-rören du får ut av det genom att mäta som vanligt i Sketchup?
 
LK push är lite begränsat i utbudet tyckte jag. Eftersom jag ska dra rör både för vatten och värme och det blir lite blandat plast och koppar så Vatettes skruvkopplingar lite mer heltäckande. Visserligen inte så billigt kanske, men ganska enkelt att hålla på med för en amatör utan specialverktyg.

I Sketchup tar jag ut ungefärliga längder och resten av prylarna köper jag på känn. Jag har som sagt var ingen generallista för hela huset, utan tar ett rum i taget och köper dom vinklar och kopplingar jag behöver just då. Just slang säljs ju i ganska långa längder så där kan det vara bra att ha ett hum om hur mycket man kommer att behöva totalt.
 
A
Ok, tack för svar...
 
Sen är det väl kanske lite som Aftonbladet eller Expressen... Att jag valde Uponors rör beror helt enkelt på att LK's kostar nästan dubbelt så mycket. Valet av kopplingsdetaljer är mer en känsla jag har. Det är enklare att få tag på Vatette i de dimensioner jag behöver och det känns bäst att hålla sig till ett fabrikat... Jag kör även med Vatettes bockstöd, väggenomföringar och utanpåliggande fördelare.
Därmed inte sagt att mitt val är det mest rationella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.