Hej! Vi har spanjoletter och dörrhandtag från 50-talet. Vi vill få tillbaka glansen på dem. Första tanken är ju att polera och gnugga, men balkongens handtag som är likadant (alltså spanjolett) och som nyttjats betydligt mer genom åren har fått en gul ton när det nötts. Det får mig att tro att de kan vara gul metall under ytan på spanjoletterna (och kanske även under dörrhandtagen?). Har ni tips/erfarenhet av hur behandla för att få tillbaka forna dagars glans? Tack på förhand!
 
Har det gula kommit fram så är det byta eller ny ytbehandling som gäller, ytskiktet (förkromning/förnickling) är nedslitet.
 
Jag är med på att balkongdörren behöver bytas ut, men hur ska jag putsa upp de andra utan att komma ned på det gula?
 
U Umma01 skrev:
Jag är med på att balkongdörren behöver bytas ut, men hur ska jag putsa upp de andra utan att komma ned på det gula?
Autosol eller liknande skulle jag personligen testa med.
 
Det innehåller polermedel, eller hur? Jag kanske ska prova på ett handtag och se att det inte slipar ned för mycket.

Det finns inget man kan spraya på annars?
 
U Umma01 skrev:
Hej! Vi har spanjoletter och dörrhandtag från 50-talet. Vi vill få tillbaka glansen på dem. Första tanken är ju att polera och gnugga, men balkongens handtag som är likadant (alltså spanjolett) och som nyttjats betydligt mer genom åren har fått en gul ton när det nötts. Det får mig att tro att de kan vara gul metall under ytan på spanjoletterna (och kanske även under dörrhandtagen?). Har ni tips/erfarenhet av hur behandla för att få tillbaka forna dagars glans? Tack på förhand!
Handtagen är troligtvis förnicklad mässing.
Handtagen kan vara möjligt att ersätta med liknande men det beror på vad det är för handtag ni har.
Spanjoletten är ofta av stål men i äldre spanjoletter så kan kolvarna vara av mässing.

Angående putsning utan att nöta bort ytbehandling är inget jag är expert på men kanske en hink med varmt vatten med en bit aluminiumfolie i botten och hushållssoda (Natriumkarbonat) eller bakpulver i som du lägger ner handtaget i i någon minut kanske fungerar men jag har aldrig testat med förnicklade handtag.
 
1 123abc skrev:
Handtagen är troligtvis förnicklad mässing.
Handtagen kan vara möjligt att ersätta med liknande men det beror på vad det är för handtag ni har.
Spanjoletten är ofta av stål men i äldre spanjoletter så kan kolvarna vara av mässing.

Angående putsning utan att nöta bort ytbehandling är inget jag är expert på men kanske en hink med varmt vatten med en bit aluminiumfolie i botten och hushållssoda (Natriumkarbonat) eller bakpulver i som du lägger ner handtaget i i någon minut kanske fungerar men jag har aldrig testat med förnicklade handtag.
[media]
Stort tack för att du tog dig tid att svara - du verkar oerhört kompetent vad gäller just handtag. Ang. filmen: så gör jag med mina silverbestick, fast det är lurigt - ibland blir de jättefina och ibland blir de alldeles gråa så att jag måste putsa dem med duk efteråt. Jag får prova mig fram helt enkelt. En nybörjarfråga om du har tid: var kan jag köpa ett handtag till balkongdörren (på nätet eller i Stockholm)? Det ser ut som på bilden. Tre olika typer av dörrhandtag märkta 'Vänster', 'Rak' och 'Höger' på en vit bakgrund.
 
U Umma01 skrev:
Stort tack för att du tog dig tid att svara - du verkar oerhört kompetent vad gäller just handtag. Ang. filmen: så gör jag med mina silverbestick, fast det är lurigt - ibland blir de jättefina och ibland blir de alldeles gråa så att jag måste putsa dem med duk efteråt. Jag får prova mig fram helt enkelt. En nybörjarfråga om du har tid: var kan jag köpa ett handtag till balkongdörren (på nätet eller i Stockholm)? Det ser ut som på bilden. [bild]

Jag köpte oftast sånt på Flinks Järn, dom har bra utbud på hyllan men är knappast billiga. Din lokala låssmed borde också ha hemma eller kunna ta hem på någon dag.
 
U Umma01 skrev:
Stort tack för att du tog dig tid att svara - du verkar oerhört kompetent vad gäller just handtag. Ang. filmen: så gör jag med mina silverbestick, fast det är lurigt - ibland blir de jättefina och ibland blir de alldeles gråa så att jag måste putsa dem med duk efteråt. Jag får prova mig fram helt enkelt. En nybörjarfråga om du har tid: var kan jag köpa ett handtag till balkongdörren (på nätet eller i Stockholm)? Det ser ut som på bilden. [bild]
Mest en slump att jag hittade denna tråden då jag mest håller koll på delforumet Fönster & Dörrar
Det handtagen heter Fix/ASSA 42 och finns hos låssmeder, järnaffärer, byggvaruhus mm, det är ett väldigt vanligt standard handtag.
Ytbehandlingen på de äldre är nickel men nyare handtag är istället i krom (inte mattkrom).
https://www.assaabloyopeningsolutio...ntgds/fonster/fonsterhandtag-och-tillbehor/42
Exempel på butiker som säljer dom.
https://www.bauhaus.se/handtag-assa-42-vanster-krom
https://www.laskompaniet.se/product/fonsterhandtag-42
https://lasshop.se/?s=Handtag+42-63&search_id=product&post_type=product
Eller valfri låssmed beroende på var du bor i Stockholm
 
Redigerat:
Stort tack! Nu känner jag mig trygg med att genomföra det. När allt är nytt och okänt så blir det så övermäktigt, även om jag förstår att det borde vara simpelt. Trevlig kväll!
 
U Umma01 skrev:
Stort tack! Nu känner jag mig trygg med att genomföra det. När allt är nytt och okänt så blir det så övermäktigt, även om jag förstår att det borde vara simpelt. Trevlig kväll!
Ta en bild före och efter om det blir någon skillnad.
 
Hur blev resultatet?
 
1 123abc skrev:
Hur blev resultatet?
Tack för att du frågar! Mannen vägrade montera bort handtagen så jag fick tänka om. Jag tänkte att på vapen används olja för att få bort smuts, så jag provade att gnugga ordentligt med en städduk med lite olja. Det grådassiga blev mer glänsande och det som var grönaktigt försvann, men några mörka partier kvarstår. Mycket bättre alltså, fast det hade nog blivit bättre med ett kar. Nu återstår att byta ut balkongandtaget. Allt gott och återigen tack för svaren!
 
U Umma01 skrev:
Tack för att du frågar! Mannen vägrade montera bort handtagen så jag fick tänka om. Jag tänkte att på vapen används olja för att få bort smuts, så jag provade att gnugga ordentligt med en städduk med lite olja. Det grådassiga blev mer glänsande och det som var grönaktigt försvann, men några mörka partier kvarstår. Mycket bättre alltså, fast det hade nog blivit bättre med ett kar. Nu återstår att byta ut balkongandtaget. Allt gott och återigen tack för svaren!
Om man ska putsa på en ytbehandling så går det att använda stålull med olja på men det blir inte glänsande som nytt.
 
  • Gilla
Umma01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.