Var klart i tisdags!
Ja, firmans chef säger att de aldrig fått klagomål tidigare!
Har redan fått prisreducering för golv i hall som skiljer 0,4 cm mellan två rader, berör ca 6 plattor! (33x33)
Dessutom "glömde" de lägga i givaren till värmegolvet, så chefen har fått köpa andra termostater till oss! Då var det elektrikern som uppmärksammade, vi kan inget, därför hyr vi vita hantverkare för bl.a garantins skull.
 
Om Du har svårt att leva med dom trasiga plattorna
får Du väl ge honom en chans.
Givaren eller röret som givaren ligger i lägger
elektrikern dit när han lägger värme golvet.
Konstigt att han inte lagt rör för det gör dom
för att byta givare om den pajat.
Hur fick ni tag i firman?

Mvh Putte
 
Figura skrev:
Fasta rör, kranar på rör kvar lossade från vägg, därför jag kan se pussel alt u-form för att få dit plattan som är en helt vanlig vit 15 x15. Den går inte att trä på om du inte tar bort kranen, vilket jag inte heller förstår varför han inte gjort! Ovansidan har han gjort en liten u-form i. Under sprack nog plattan och då orkade han väl inte göra om trots att det finns mängder med material över!
Det var väl en platsättare som gjorde jobbet och inte en rörmockare. Han ska inte behöva stänga vattet, lossa rör och kopplingar när han kommer. Det borde varit gjort av den som har generalentrepenaden vilket jag antar att du själv har.

Varför kostar man på en massa pengar på nya ytskikt och lämnar kvar gammla mossiga rör när man kan dra nya pex i väggen och slippa se skiten.
 
Elektrikern utryckte sig exakt lika idag när han gjorde klart sin del - "De brukar alltid lägga rör för oss att.....". Han har jag dock skakat fram själv via gula sidorna, ingen enkel uppgift att få tag i en som hade tid, de har varit jättesmidiga!

Just nu vet jag inte hur jag ska göra?

Låta stollen byta väggplattan och behålla golvet och reta mig till dödsdagar?!

Firman fick vi genom kontakter i samband med köksbyte, snickarna är utöver det vanliga, superproffs, snabba, lyhörda! Målaren som målade och tapetserade kök och hall likaså!

Men plattsättaren har vi ångest inför - kommer ALDRIG använda eller rekommendera till någon!!!!

Ska han byta golvplattan eller ej? Väggen berörs inte av vatten på samma sätt, går rören, så landar det, på just golvet?!
 
Kan ju hända att man bor i fastighet och inte gärna
vill gå ner till grannen och riva ut hans badrum också.
Nånstanns måste man ju koppla på dom nya rören.

Mvh Putte
 
Låter lite som elektrikern är delaktig i givaren.
Det ligger på honom att peta ner röret.

Ser nästan ut som om Du skulle kunna få
på rörmanschetter på rören på väggen.

Du verkar störa dig mycket på golv plattan
så om Du inte kan leva med det så låt han byta den.

Mvh Putte
 
Overlander:

Kan inte vara svårt att vrida av den röda kranen bakom ryggen om vi nu väljer att ha kvar de två rör som går ut ur väggen?! (För att kunna levera ett snyggt jobb). Var dock inte vad jag förväntade mig som helt okunnig!!!! Jag skriver om pussel och u om som du kan läsa i mina inlägg.

Lossa kranar från väggen har han inte behövt, endast kakla runt rören! På ett sätt som ser acceptabelt ut. (De skruvarna tog nämligen snickarna bort som förberedde med gipsskivor och annat inför hans ankomst.)
 
ByggPutte skrev:
Låter lite som elektrikern är delaktig i givaren.
Det ligger på honom att peta ner röret.

Ser nästan ut som om Du skulle kunna få
på rörmanschetter på rören på väggen.

Du verkar störa dig mycket på golv plattan
så om Du inte kan leva med det så låt han byta den.

Mvh Putte
Nu fick aldrig elektrikern en chans! Jag litade på att de visste vad de gjorde, han har lagt värmegolv och har behörighet. Just denna sort hade han inte lagt tidigare, ett val vi gjorde pga av höjd i rummen. Vi valde en matta på ett par millimeter som ska ge komfortvärme. Därav en upprörd elektriker med fel termostat.
Denna diskussion var ganska upprörd tills jag förklarat varför jag hyr hanverkare, jag är inte det, vill inte vara det, har annat yrke - istället står jag som en åsna mellan två hötappar och får läsa på och ta hjäp från andra utifrån.

Jag behåller golvplattan men vill inte ha ett kaklat rum med spräckt platta nedanför rören!

Det "fula" kan jag kanske dölja med rörmanchetter även efter u eller pussel.
 
Lycka till, hoppas det löser sig utan osämja.

Mvh Putte
 
Det gör det säkert!

Vi fick en klar gemensam syn vad gäller mitt kunnande och varför jag hyr in folk med kompetens, jag och chefen alltså. Var inga "hard feelings" när jag ringde honom om plattorna heller. Vi löser det, var svaret.

Snart är allt klart i vår stora ombyggnad. Det har varit lite många "Troll" på besök, men jag lyckades ta beslutet med plattorna ikväll, bl.a utifrån era svar.

Tack för alla dina svar, "byggputte"!
 
ByggPutte skrev:
Och där rök det tätskiktet...
Tror inte att det spelar så stor roll i det här fallet.
Jag tänker närmast på att han inte lär ha fått till något ordentligt tätskikt bakom rören som dom är placerade. Branschreglerna säger minst 40 mm mellan rör och vägg.
Likaså ska man ha minst 20 cm från väggen till kanten av golvbrunnen, som skall vara bytt om den är lika gammal som den på bilden ser ut att vara(?).

Att han sedan kallas för plattsättare är ett skämt.
 
Där får nog vår samfällighet ta ansvaret, bygget är från -78, ser lika ut i alla 300 hus. Ska vi byta stammar och brunnar så får det bli en gemensam aktion. (Med ett riktigt bra förhandlat pris.)

I övrigt, utifrån mina simpla kunskaper, håller jag med dig!
 
Såg ytterliggare ett fel, han har dragit en silikonfog runt slukristen (metallramen runt brunnen). Det ska absolut inte vara en silikonfog där. Den här killen har uppenbarligen inte ens grundläggande kunskaper i plattsättaryrket.
 
Tyvärr är det nog så att det finns ett antal grava fel
1. Golvbrunn ej bytt, SKALL göras om äldre än -91
2. Inga rörgenomföringar i golv i våtzon (runt brunn) utöver brunnen
3. Rör skall (utanför våtzon) sitta 40mm från vägg
Av bilderna att döma är detta arbete EJ fackmässigt utförd och uppfyller heller inte de krav man idag ställer på våtrumsbygge, dvs ej godkänt. Detta blir ett problem vid ev skada eller försäljning
 
Fan, vad detta ett badrum alltså..? Jag missförstod längre upp itråden och fick för mig att det var ett grovök..

Figura, Peterand har helt rätt. Du måste reklamera hela utförandet, det här är ju katastrof. Det här är så fel gjort att det liknar ingenting. Vem har haft helhetsansvaret här? Vem har gjort underarbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.