H Hallerudsbo skrev:
Beror på standarden du vill ha med.

men vi renoverade ett badrum hos sambons farfar.
Vi rev allt.
Föreningen bytte fönster och golvbrunn.
Sen satte vi nya gips skivor.

tog vi in en firma som spacklade och la matta.
14500 för matta jobb och spackel.
Cirka 4-5 kvm stort.
Det är ju småpengar.

lägenheten jag bodde i förr där hade vi golvmatta som släppt vid brunnen.
Föreningen använde sin försäkring och vi fick betala en självrisk och så kom Skanska och renoverade hela skiten.
Fick vi betala extra för div i badrummet som inte var standard.
Tror det va 2400 för flytt av golvbrunn, 4500 för kakel, och ett par tusen för kromade rör.
okej, när och var var detta?
 
H
Hammarö 2 år sedan
 
P
J Jerry_k skrev:
Det är inte alltid lätt som spekulant att hitta fel.
Vem letar efter sprickor i kakel. (Hur ofta är det sprikor).
Är det bara sprickor och jobbet under är gjort 100% rätt så är det ingen fara.
Men enligt sprickorna så ser det ut att var något alvarigare som liger bakom.
Det man kan göra är att försöka knacka bort försiktigt så man inte skadar eventuell tättskickt (om det nu finns). Troligen är det utan.
Om det är gammalt så kan det vara läge att renovera
Det intressanta är hur skadan kunnat uppstå?
Jag har inte sett något liknande om det inte är en utre påverkan från andra sidan väggen.
Om plattorna har dåligt med fix i nederkanten så kan var så enkelt som att en stressad husmor kört lite våldsamt med dammsugarn och lyckats knäcka plattorna.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
FannyAML FannyAML skrev:
Hej! Vi köpte en lägenhet i mitten av augusti 2020. Tillträde igår, vi har endast sett den snabbt i augusti, vi gjorde väl ingen ”besiktning” utan kollade snabbt och sa vi tar den. När vi skrev på alla papper i aug och även nu tog mäklaren upp alla ”fel” med lägenheten. Det var då bland annat att hällen hade en spricka, vi sa de är ok det hade vi dock inte sett med egna ögon. Idag dagen efter tillträdesdagen (hann inte dit igår) så upptäckte jag i badrummet att 5 st kakelplattor precis vid golvet i duschen är spruckna. Det var inget som stod i prospekt, eller som nämnts av säljare eller mäklare. Skrev till mäklaren idag som svarade omgående att jag på måndag ska ringa deras kundombudsman. Känns hemskt faktiskt och vi kommer inte våga duscha förrän någon varit där och tittat..

Badrummet är gammalt, ja. Men att säljarna stått och duschat i 6 månader ytterligare på det där sen vi köpte känns ju inte bra. Inte en aning om när skadan skett, är ju säkert en fuktskada tänker jag spontant.
Det är inget dolt fel, svårt att få ersättning för sånt, undersökningsplikten som köpare går rätt långt.
 
FannyAML FannyAML skrev:
Men varför tar man upp vissa skador men inte alla som säljare? Iom Corona blev det ingen mer titt.
Man behöver inte ta upp skador alls som säljare. Man måste besiktiga själv som köpare, med hjälp av besiktningsman om man inte kan själv. Undersökningsplikten är långtgående. Så du kommer nog ingen vart med kundombudsmannen. Om det inte är så att ni har nekats besiktning pga Corona. Men det har jag svårt att tro. Att det inte var fler visningar är en annan femma.
 
J Jerry_k skrev:
Vem letar efter sprickor i kakel.
En seriös köpare bör definitivt göra det vid sin besiktning!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
FannyAML FannyAML skrev:
Hej! Vi köpte en lägenhet i mitten av augusti 2020. Tillträde igår, vi har endast sett den snabbt i augusti, vi gjorde väl ingen ”besiktning” utan kollade snabbt och sa vi tar den. När vi skrev på alla papper i aug och även nu tog mäklaren upp alla ”fel” med lägenheten. Det var då bland annat att hällen hade en spricka, vi sa de är ok det hade vi dock inte sett med egna ögon. Idag dagen efter tillträdesdagen (hann inte dit igår) så upptäckte jag i badrummet att 5 st kakelplattor precis vid golvet i duschen är spruckna. Det var inget som stod i prospekt, eller som nämnts av säljare eller mäklare. Skrev till mäklaren idag som svarade omgående att jag på måndag ska ringa deras kundombudsman. Känns hemskt faktiskt och vi kommer inte våga duscha förrän någon varit där och tittat..

Badrummet är gammalt, ja. Men att säljarna stått och duschat i 6 månader ytterligare på det där sen vi köpte känns ju inte bra. Inte en aning om när skadan skett, är ju säkert en fuktskada tänker jag spontant.
Hej FannyAML

Mycket har sagts redan men min erfarenhet är att mäklare förmedlar enbart vad säljaren sagt och gör ej heller någon översyn mer än nödvändigt och säljaren ansvarar inte heller för fel och brister som borde ha upptäckts eller misstänkts vid en noggrann undersökning så där är man normalt rökt. Tjatigt men sant.

Men vad gäller eventuell fuktskada och mögel så måste det finnas en trävägg bakom kaklet för att mögelproblem skall uppstå som Ludde också säger. Lägenheter är ju inte helt ovanligt att det är lättbetong eller betong så då kan åtminstone inte ett mögelproblem uppstå. Bankar man på väggen och den är helstum och inte ihålig så är det en massivvägg. Och är det en regelvägg så finns det ett tätskikt som skall träda in. Kaklet är endast ett spolskydd och ej tätning.
 
  • Gilla
FannyAML
  • Laddar…
Först en fråga. Hus från -47 dvs badrum med badkar och ”öppen golvbrunn ”. Renoverat -93 och omgjort till dusch. Frågan är flyttade man in golvbrunnen till duschen ca 30 cm från hörnet eller har du fall ut lite mer mot rummets mitt eller har du två golvbrunnar? Duschen är kanske indragen lite som i en nisch.
Såhär hade jag gjort om placeringen och typen av golvbrunn medger det.
Skaffa ett badkar som passar de tidigare ”måtten” det är oftast tydligt hur det varit placerat. Täta mot vägg långs kanten där ”duschen” är placerad, har för mig att det finns färdiga lister för det, annars blir det svårt att hålla rent när man duschar. Montera ett mindre stänkskydd vid duschändan av karet, finns att köpa och ta hjälp av en vvs-are att byta blandare. Sen kan du ta ett skönt bad och glömma alltihop.
 
Glömde en sak. Efterkrigshus är ofta stenhus i bärande konstruktioner och en rejäl ”skorsten” till självdragskanalerna från alla lägenheterna. Troligen har du, vilket redan påpekats i tråden, inte en träkonstruktion i duschhörnet men den kunskapen borde finnas i styrelsen.
 
  • Gilla
FannyAML
  • Laddar…
FannyAML FannyAML skrev:
okej, när och var var detta?
Om man inte gör allt själv så är badrum bland det dyraste i en lägenhet.
I sthlm får ni Räkna med 100.000 plus material för 5 kvm (med rotavdrag).

Byggtid ink rivning om det inte är vattenskada som ska torka ur ligger på drygt 3-4 veckor
(Jag skulle akta mig väldigt mycket för de som säger de kan renovera ett badrum på en vecka)

Detta är med arbete på faktura, alla papper och försäkringar aktuella hos leverantören.
Fler och fler BRFer kräver just auktoriserade badrumsbyggare och att det inte får vara svartarbete på grund av skadorna på fastigheten vid ev fusk.
 
Du har fått många svar redan men tycker du ska kolla med försäkringsbolaget så att de gör en fuktmätning. Det brukar inte kosta något.

Sätt in en duschkabin, tror det finns en del som ser helt ok ut.
Efter det kan ni slappna va och njuta av er nya lägenhet.

Tråkigt att du upplever svaren som otrevliga men det är väl ända vad som gäller och vilka problem som. Verkligen kan uppstå som du behöver höra. Inte att någon håller med dig för att vara trevlig.

Har läst och fått många tips härifrån som sparat mig över 50k :)
 
  • Gilla
FannyAML
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Om man inte gör allt själv så är badrum bland det dyraste i en lägenhet.
I sthlm får ni Räkna med 100.000 plus material för 5 kvm (med rotavdrag).

Byggtid ink rivning om det inte är vattenskada som ska torka ur ligger på drygt 3-4 veckor
(Jag skulle akta mig väldigt mycket för de som säger de kan renovera ett badrum på en vecka)

Detta är med arbete på faktura, alla papper och försäkringar aktuella hos leverantören.
Fler och fler BRFer kräver just auktoriserade badrumsbyggare och att det inte får vara svartarbete på grund av skadorna på fastigheten vid ev fusk.

Ja alltså 130k känns rimligt men har läst trådar om badrum som kostar typ 300k för 5 kvm. Nöjer mig med Ikea och vitt kakel liksom
 
FannyAML FannyAML skrev:
haha äsch, nu blev de som de blev. I värst fall får vi ta ett blancolån och flytta hem till föräldrarna ett tag. Det löser sig :)
Kolla på Blocket efter duschkabin, där finns det i priser från skänkes och uppåt beroende på var du bor och normalt finns de i storlekar från 70x70 cm upp till 100x100 cm, helt fyrkantiga eller med svängda dörrar. En duschkabin har ju en tät balja som man står i som leder vattnet till golvbrunnen direkt så den påverkar inte väggen ett dugg. Då kan ni duscha lugnt tills ni har kommit igång och kan renovera hela badrummet.
 
FannyAML FannyAML skrev:
Ja alltså 130k känns rimligt men har läst trådar om badrum som kostar typ 300k för 5 kvm. Nöjer mig med Ikea och vitt kakel liksom
Hej Fanny. Sitt still i båten till att börja med. Kontakta inte styrelsen eller försäkringsbolaget vad du än gör just nu. Du måste få hela bilden klar för dig innan du ska ta några beslut. Om du lägger ut lite fler bilder på badrummet så kan jag berätta mer.

Jag misstänker = (kan ha helt fel) att ditt badrum bara har en tunn primer som tätskikt. Den var poppis i början på 90- talet. Fungerade hyfsat så länge man hade badkar. Många slänger ut sina badkar och börjar duscha. Då pallar inte denna primer längre utan släpper igenom fukt. Beroende på underlag tar det olika lång tid innan skadorna börjar märkas. Ännu en gissning är att det inte är en gipsvägg utan snarare en putsat vägg där plattorna spruckit. Det kan också vara sättningar i huset.
Hur som helst är badrummet sen stamrenoveringen om jag förstått saken rätt. Intressant för dig att ta reda på är om styrelsen tagit beslut eller funderat på att renovera alla badrum inom en snar framtid.

En duschkabin är nog ett måste ifall du tänker duscha i detta badrum just nu. Det är iaf en billig försäkring mot att förvärra en evt. Pågående fuktskada.
Om du vill ha reda på ifall du har en pågående fuktskada så brukar det gå att upptäcka om du tar ut en erfaren tekniker. Du ska inte duscha på minst 1 V innan besöket. Man mäter både inne i badrummet och utanför badrummet i väggar mot badrummet. Det är inte alltid man får ett 100% resultat men du kommer garanterat veta mer än vad du vet idag.

Varför jag inte tycker att du ska kontakta förening eller försäkringsbolag är för att du faktiskt inte vet ifall du har en fuktskada. Inte heller mäklaren har skrivit något om detta.
I princip kan du därför duscha på tills det uppstår en fuktskada. När denna inträffar så ringer du styrelsen och berättar vad som hänt. Självklart harbdu inte sätt några spruckna plattor. (Det gjorde inte mäklaren heller...)
Detta kommer då bli ett försäkringsärende. ( Jag kan berätta mer om du är intresserad).
Det är din moral som avgör om detta är ett alternativ. Även om dunster spruckna plattor så kommer det lösa sig. Det ör många som duschar på spruckna plattor och faktiskt inte har en tanke på att tätskiktet kan vara skadat bakom. Det vet ju faktiskt inte du heller.
 
  • Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
130k kan vara rimligt. Men det kan också vara för billigt beroende på vad som behöver göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.