Tryck INTE på "kontrollera lösenord! Typiskt sätt att plantera tjojaner.

Hoppa ur helt och hållet. Gärna stäng hela datorn eller mobilen och starta sedan upp och logga in som vanligt och byt gärna lösenord efter detta.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tryck INTE på "kontrollera lösenord! Typiskt sätt att plantera tjojaner.

Hoppa ur helt och hållet. Gärna stäng hela datorn eller mobilen och starta sedan upp och logga in som vanligt och byt gärna lösenord efter detta.
I så fall är det något planterat i min mobil och det tvivlar jag lite på. Den är genomgången av antivirusprogram (gjorde det nyss igen) och jag är alltid försiktig med vad jag installerar och klickar på. Vad kan i så fall ha installerat trojanen?
 
J
Det där meddelandet kommer från Chrome? (Google).
Det innebär bara att du använder samma lösenord på byggahus som på någon annan sida där lösenordet läckt.
Du har inte fått något planterat i din mobil.
 
  • Gilla
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
J jnse skrev:
Det där meddelandet kommer från Chrome? (Google).
Det innebär bara att du använder samma lösenord på byggahus som på någon annan sida där lösenordet läckt.
Du har inte fått något planterat i din mobil.
Aha, det förklarar saken. De borde ha formulerat meddelandet lite bättre.
 
Tobzter
Varför kan de inte vara byggahus som läckt lösen .Utan enbart den andra domänen ?
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Varför kan de inte vara byggahus som läckt lösen .Utan enbart den andra domänen ?
Väldigt bra fråga!
 
För att de läckta lösenorden är inhämtade utifrån databaser med kända läckta lösenord, då vet man oftast ifrån vilken site det är läckt ifrån samt vilken mailadress.

https://haveibeenpwned.com/

Prova den till exempel, min vanliga mailadress är hittat i sju kända "läckor", bland annat från Sweclockers, Disqus och Dropbox.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Prova den till exempel, min vanliga mailadress är hittat i sju kända "läckor", bland annat från Sweclockers, Disqus och Dropbox.
Även byggahus har haft en läcka. Dock länge sedan.
Understryker varför man aldrig, aldrig aldrig skall använda samma lösenord på en publik sajt som på något viktigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Vad kan i så fall ha installerat trojanen?
I ditt fall verkar ju de andra förklaringarna OK, MEN det är inte alltför svårt att bädda in en trojan i ett reklamerbjudande, som ju i sig kan innehålla vilken bild som helst, och att du installerer trojanen genom att "trycka på knappen".
 
C cpalm skrev:
Även byggahus har haft en läcka. Dock länge sedan.
Understryker varför man aldrig, aldrig aldrig skall använda samma lösenord på en publik sajt som på något viktigt.
Byggahus har inte haft en läcka, varken nu eller tidigare, inte vad vi känner till i varje fall, men om du vet mer får du gärna berätta det.
 
  • Wow
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är Chrome som har börjat med denna olyckligt formulerade varning, som alstrar extra support för de som driver webbtjänster.
 
C
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk]

Mina egna användaruppgifter fanns med där iallafall. Inklusive användarnamn, epost och lösenord.
Jag dementerar detta. Vår annonsserver har blivit hackad (vid två tillfällen och har sedan både säkrats upp och bytts ut) för länge sedan men inte forumet, där är lösenorden hashade. Länken som finns på sidan du länkar till fungerar ej längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.