Försöker lösa ett problem och skulle uppskatta lite stöd och idéer.

Ska montera fast en glasdörr som ska hänga på två olika gångjärn, ett glas/glas och det andra är vägg/glas. Tillverkaren av gångjärnen verkar inte ha tänkt att dessa ska kunna kombineras vilket resulterar i att avståndet mellan väggen och glasdörren blir större vid vägg/glas gångjärnet än mellan glasen vid glas/glas gångjärnet.

Nu behöver jag kombinera dessa och undrar hur jag ska göra. Ska jag låta glaset ”hänga ut” med ca 6mm eller ska vägg/glas gångjärnet fräsas in i väggen. Målet är att springan mellan glasdörren och väggen/glaset ska vara ungefär densamma och inte som nu, 4mm mellan det fasta glaset och glasdörren och 10mm mellan väggen och glasdörren.

Ritningen hjälper nog att förstå vad jag menar.
 
  • Handritad skiss över installation av glasdörr med två olika gångjärn och avståndsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E eestere skrev:
Försöker lösa ett problem och skulle uppskatta lite stöd och idéer.

Ska montera fast en glasdörr som ska hänga på två olika gångjärn, ett glas/glas och det andra är vägg/glas. Tillverkaren av gångjärnen verkar inte ha tänkt att dessa ska kunna kombineras vilket resulterar i att avståndet mellan väggen och glasdörren blir större vid vägg/glas gångjärnet än mellan glasen vid glas/glas gångjärnet.

Nu behöver jag kombinera dessa och undrar hur jag ska göra. Ska jag låta glaset ”hänga ut” med ca 6mm eller ska vägg/glas gångjärnet fräsas in i väggen. Målet är att springan mellan glasdörren och väggen/glaset ska vara ungefär densamma och inte som nu, 4mm mellan det fasta glaset och glasdörren och 10mm mellan väggen och glasdörren.

Ritningen hjälper nog att förstå vad jag menar.
Hej!

Man hade behövt göra nedre glasurtaget lite annorlunda.

Teknisk ritning av en dörr och sidopanel med detaljerade mått för glasurtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant, tack, men jag förstår inte hur det hjälper att göra dessa urtagen. Provade att bygga en modell i hopp om att jag skulle begripa men det gör jag ändå inte.

Utgångsläget är ju att gångjärnen måste sitta linjerat ovanför varandra så att man ska kunna öppna glasdörren. Om en skjuts in eller ut så går det ju inte att vrida dörren.

Det övre glaset sticker ut 5 mm. Alternativet jag funderar på är att fräsa i väggen och på så sätt flytta in fästet till det nedre gångjärnet. Då kan även det övre glaset flyttas in de störande 5 mm. Men fräsa i kakel är ju sådär lockande...

Du får mycket gärna granska ritningarna för urtagen du skickade och se om det bara jag som inte hänger med och i så fal förtydliga gärna!
 
  • Två linjerade dörrgångjärn på en vit yta bredvid en kaklad vägg, med övre gångjärn som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.