Går i tankarna om antingen parkettgolv eller heltäckningsmatta på verandan, matta tänker jag mig isolera bättre, men har redan parkettgolv liggandes, så skulle kunna spara lite där, det är 15+ nu vid extren kyla, annars ligger det runt 20+ men det kan ändå bli lite kyligt under fötterna, så finns det något man kan ha under parkettgolvet?

Provlagda parkettgolvplankor bredvid en vit vägg och golvlist på en betongveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med provlagda parkettgolv på en verandas golv bredvid byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara provlagt dom, vet att de ska ligga åt andra hållet.
 
Ett enkelt förslag är att göra som byggarna, som byggde vårt hus för tio år sedan gjorde:
De lade Asfaltsboard (12 mm) under bokparketten.
Dels för att jämna ut ovanpå betongen, men också för att få lite svikt i golvet när man går omkring. Det har funkat utmärkt.
Men ger kanske inte så mycket värmeisolering vid en oisolerad betongplatta.
 
Tack! Borde kanske sökt lite mer innan jag skapade ämnet, har 210 till tak, så helst inte så tjockt material, läste om Ebisol, är det bra? Är helt grön inom detta.
 
KristinaRT
När vi lade om golvet i vardagsrummet för snart 12 år sedan (parkett på platta på mark/betong) utan golvvärme lade vi in en rågummimatta med en folierad sida. Den isolerar och folien skyddar mot fukt. Dessutom blev golvet lite mjukare att gå på. Lite tjockare än vanligt underlag, typ 5-6 mm men golvet känns mycket sällan kallt (trots att plattan är oisolerad och vi inte har golvvärme). Kommer inte ihåg vad det hette, men det går säkert att googla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.