Vad säger HusAMA då?
Borde väl skarvas över regel? Det är iaf ett måste i badrum
 
Om man vet att det ska hänga något extra just här så kan man ju lägga nått bakom skarven, men gipsen och OSB’n skruvas ju ihop med varann och blir bra.
Kör ibland även med spontad plywood 600x2400

//AA
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har bara satt LP50-profiler i hörnen och gips och osb är förskjutna, känns väldigt stabilt.
Har inte sett någon köra på T-profilen tidigare även om det verkar som en bra grej, @Ramnemark är väl säkert på en del byggen i jobbet och ser mer än gemene man. :)
Eftersom jag mest varit på byggen av hyresrätter så är det enkelgips och T-profil används. När man har osb bakom försvinner ju behovet :)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Eftersom jag mest varit på byggen av hyresrätter så är det enkelgips och T-profil används. När man har osb bakom försvinner ju behovet :)
Jag tänkte inte på att folk faktiskt skippar osb, men då förstår jag att profilen troligen behövs :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag satte liggande 45x45 reglar och sedan OSB’n liggande och gipsen stående med förskjutna skarvar. Var de tipset jag fick.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har tänkt råspont eller osb och sedan gips. Men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha råspont eller osb? Det skiljer ca 30kr/kvm. Råspont är ju mycket att skruva i och man lär ju inte behöva leta efter reglar för att hänga upp hyllor osv. Men osb kanske duger väl så bra?:thinking: Tidsåtgången spelar ingen större roll för min del just nu.

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Hej!

Jag har tänkt råspont eller osb och sedan gips. Men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha råspont eller osb? Det skiljer ca 30kr/kvm. Råspont är ju mycket att skruva i och man lär ju inte behöva leta efter reglar för att hänga upp hyllor osv. Men osb kanske duger väl så bra?:thinking: Tidsåtgången spelar ingen större roll för min del just nu.

//Fredrik
jag har kört OSB + gips i mitt hus nu renoverade och byggt upp nya väggar.
I efterhand fick jag rekommenderat plywood för att de skulle röra sig mindre än OSB? Men de har jag ingen kunskap eller erfarenhet av men kanske någon annan vet bättre? :)
 
Kör på det som passar dig bäst. Det är ju lättare att hantera råspont än stora skivor, men det går rätt bra med skivor med. Så ta det som känns bäst. Tycker inte att funktionen är någon skillnad :)
 
  • Gilla
Svenstorparen och 1 till
  • Laddar…
Det bygger ju på lite extra med råspont då den är tjockare, jag körde med osb (och glöm inte 3mm i mellan skivorna) hade nog valt plywood om man kommer över någon i bra pris.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Det bygger ju på lite extra med råspont då den är tjockare, jag körde med osb (och glöm inte 3mm i mellan skivorna) hade nog valt plywood om man kommer över någon i bra pris.
Rätt smidigt att slå i en spik lite lätt uppe och nere för att få avstånd
 
  • Gilla
  • Wow
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
AXS
Röstar på råspont! Blir så tungt med stora skivor.

Du kan nog skippa ändspontat, brukar gå att köpa från någon lokal såg billigt.
Eller 90-skivor osv/plywood.
 
Jag kör OSB, 90 CM.
Skulle aldrig kört råspont.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
jag körde med osb (och glöm inte 3mm i mellan skivorna) hade nog valt plywood om man kommer över någon i bra pris.
3mm ? Är det för att det ska kunna röra sig/svälla?
 
C crazytok skrev:
3mm ? Är det för att det ska kunna röra sig/svälla?
OSB sätts med mellanrum så den kan röra sig. Sen kan ngn annan förklara hur det funkar met gipsen som sitter ovanpå :surprised:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tänk på att välj väggtjocklek och dörrkarm så du slipper sala.
 
  • Gilla
Baxlaget och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.