B Buling skrev:
Tror lösningen ser olika ut i olika delar av landet. Vi har golvbrunn men fel fall på plattan. Har testat olika "enkla" lösningar under 10års tid men inget funkar när vädret varit som senaste månaderna.

Först en dryg meter snö och sedan -10 till -25 i några veckor.
Antingen har man en isolerad platta med värme i garaget eller så har man en iskaka på garagegolvet tills våren kommer. Värmen viktigare än golvbrunnen eftersom vattnet varken rinner eller torkar när det är fruset/kallt.

Att blåsa av bilen med tryckluft eller damsuga under bilen m.m. är säkert välment men tanken är skrattretande, att stå med kompressorn i en snöstorm på en antagligen oskottad yta med 1 - 2dm snö på låter som något från "bäst i test".
Vilka lösningar har du testat så vi vet vad som kan uteslutas?

Hur mycket värme som behövs beror på hur mycket isolering man har. Jag kör en 2kw värmefläkt på timer ca 5h per dag utspritt och även med minus 16 så håller ja 12-14 plusgrader. Har inte isolerad platta.
Har en avfuktare som drar 0,3kw som får va på dygnet runt och tömmer ca 3-4L per dag.
Finns en varvtalsstyrd kanalfläkt som dras igång vid behov.

För mig funkar tryckluften utmärkt. Skulle det vara snöstorm så skulle iallafall jag inte stå ute, men vid annan väderlek så varför inte. Går på 30-60sekunder och man repar inte lacken, kompressor har jag redan så det innebar ingen kostnad för mig.


Återkom med vad du testat under 10år utan att få bukt med problemet, det låter alldeles gräsligt att ha det så.
Hade jag varit i din situation hade det tagit mig kommande helg att antingen såga spår i golvet eller flytspackla för att få rätt fall. Nästan så att jag hyr en betongsåg och kommer bara för att "prove a point"
 
J John.76 skrev:
Dubbelgarage = 2 bilar = mer vatten
Carport vart jag nekad bygglov på. Men tror ändå att det inte skulle hjälpa mycket här då det blåser oftast när det snöar och bor på högre mark. Märker de på vår entré där det är täckt med snö fast man har ett tak ovan entrén.

ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör. Fönster, stänkskydd Ja.. Men resten vågar/vill jag inte ta bort med borstar m.m för att ej repa bilen. idag som ett exempel började jag jobbet kl 7,30 och kom hem vid 17. inget kontorsjobb som en del. så ingen långvarig lösning att skrapa snö ifrån bilen när man kommer hem trött och hungrig och stått hela dagen. Har köpt ett hus med garage för att ha en "varm" bil på morg. Så kortfattat Jag skall hitta en lösning för detta. Vill någon sitta dagligen och skrapa bilen/borsta eller ta bort det med att få ut en kompressor och blåsa så är det ett fritt land.
Det är väl ingen som vill borsta bort snö för skojs skull från tak, motorhuv och överallt. Det är för att det är lag på att göra det och tänka på sina medtrafikanter. Annat är ren lathet.
Om du har 50 liter vatten i garaget efter 2 bilar så har du ju simpelt räknat 50 kilo snö på bilarna.
Lacken repas inte om du är försiktig, och det finns polermaskiner för de minimala reporna som blir om du nuddar, du använder ju inte pisavakvast.

Bäst är väl om du skär en ränna och gör en stenkista utanför. Så länge får du borsta bilarna och använda vattenraka tills våren kommer :)
 
N Nyfiknast skrev:
Vilka lösningar har du testat så vi vet vad som kan uteslutas?

Hur mycket värme som behövs beror på hur mycket isolering man har. Jag kör en 2kw värmefläkt på timer ca 5h per dag utspritt och även med minus 16 så håller ja 12-14 plusgrader. Har inte isolerad platta.
Har en avfuktare som drar 0,3kw som får va på dygnet runt och tömmer ca 3-4L per dag.
Finns en varvtalsstyrd kanalfläkt som dras igång vid behov.

För mig funkar tryckluften utmärkt. Skulle det vara snöstorm så skulle iallafall jag inte stå ute, men vid annan väderlek så varför inte. Går på 30-60sekunder och man repar inte lacken, kompressor har jag redan så det innebar ingen kostnad för mig.


Återkom med vad du testat under 10år utan att få bukt med problemet, det låter alldeles gräsligt att ha det så.
Hade jag varit i din situation hade det tagit mig kommande helg att antingen såga spår i golvet eller flytspackla för att få rätt fall. Nästan så att jag hyr en betongsåg och kommer bara för att "prove a point"
Vårt garage går inte att värma upp på ett rationellt sätt, eller på ett sätt som är värt pengarna kanske man ska säga. Isigt garage är mindre obekvämt än kostnaden att bygga om det 70åriga garaget så det går att isolera. Vi har delvis bytt material i ytterväggarna till leca eftersom syllen inte mådde så bra av att stå i vatten.

Spelar ingen roll hur många spår man sågar i en platta som alltid kommer var kallare än luften och vattnet i spåren alltså kommer vara det sista som tinar.

Avgränsningar, spärrar, remsor m.m. Som inte gjuts och armerad fast i plattan lossnar eller blir otäta ganska fort och efter det är de mer till problem än hjälp.


Alla former av sopa, borsta, blåsa bort snön från bilen hjälper lite men under en hel vinter är skillnaden marginell och de gånger det skulle göra mest nytt är ju när man minst att av allt vill göra det. Ett varv runt bilen och sparka lös knölarna vid stänkskydden är det som realistiskt blir gjort.

Att ha bilen ute är ju ett alternativ men lite kontraproduktiv lösning på hur man ska ha bilen I garaget.

Enklaste "lösningen" Vi jobbat med är att materialanpassa så det som kan hamna i vatten också tål vatten, men det kan ju vara svårare om garaget inte är fristående.
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
Ett litet tillägg, om man bor där man det saltas mycket på vägarna så vill man inte göra något med plattan som gör att armeringen blir mer utsatt för salt, som att såga för djupa spår.

Möjligt att en så slät yta som möjligt skulle göra det lättare att bli av med vatten eller is som inte kan fastna i ojämn betong.

Försök med olika rister, gummihålmattor osv fungerar ett kort tag och kanske skulle fungera söderut där det är lite varmare men här blir de till ismaskiner.
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
B Buling skrev:
Vårt garage går inte att värma upp på ett rationellt sätt, eller på ett sätt som är värt pengarna kanske man ska säga. Isigt garage är mindre obekvämt än kostnaden att bygga om det 70åriga garaget så det går att isolera. Vi har delvis bytt material i ytterväggarna till leca eftersom syllen inte mådde så bra av att stå i vatten.

Spelar ingen roll hur många spår man sågar i en platta som alltid kommer var kallare än luften och vattnet i spåren alltså kommer vara det sista som tinar.

Avgränsningar, spärrar, remsor m.m. Som inte gjuts och armerad fast i plattan lossnar eller blir otäta ganska fort och efter det är de mer till problem än hjälp.


Alla former av sopa, borsta, blåsa bort snön från bilen hjälper lite men under en hel vinter är skillnaden marginell och de gånger det skulle göra mest nytt är ju när man minst att av allt vill göra det. Ett varv runt bilen och sparka lös knölarna vid stänkskydden är det som realistiskt blir gjort.

Att ha bilen ute är ju ett alternativ men lite kontraproduktiv lösning på hur man ska ha bilen I garaget.

Enklaste "lösningen" Vi jobbat med är att materialanpassa så det som kan hamna i vatten också tål vatten, men det kan ju vara svårare om garaget inte är fristående.
Vad tror du om en Diselvärmare 20 kwh för att någon gång i veckan smälta isen och raka ned vattnet i golvbrunnen? Kostar 2800kr på jem o fix. 20 kwh borde på någon timme värma upp garaget även vid kyligt väder?
 
J John.76 skrev:
ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör......... så ingen långvarig lösning att skrapa snö ifrån bilen när man kommer hem trött och hungrig och stått hela dagen.
Nej, det är klart du inte ställer dig och skrapar av snön är du kommit hem från jobbet, det gör du självklart INNAN du åker ifrån jobbet. Menar du på fullt allvar att du kör omkring i trafiken med decimetrar med snö på taket och motorhuven??? Trafikfarligt är bara förnamnet!
Om du nu skiter i andra så tänk åtminstone på dig själv. Jag har personligen sett när en bil var tvungen att bromsa hårt varpå några enstaka centimetrars snötäcke gled ner från taket och samlades på vindrutan. Torkarna hade inte en suck, bilisten var tvungen att tvärnita och stanna på en hårt trafikerad E45 utan vägren i Göteborg.

Suck... trodde vi pratade om snö i hjulhusen och under bilen. Inte om någon latmask som hellre sparar lack än liv...
 
T ToRy skrev:
Nej, det är klart du inte ställer dig och skrapar av snön är du kommit hem från jobbet, det gör du självklart INNAN du åker ifrån jobbet. Menar du på fullt allvar att du kör omkring i trafiken med decimetrar med snö på taket och motorhuven??? Trafikfarligt är bara förnamnet!
Om du nu skiter i andra så tänk åtminstone på dig själv. Jag har personligen sett när en bil var tvungen att bromsa hårt varpå några enstaka centimetrars snötäcke gled ner från taket och samlades på vindrutan. Torkarna hade inte en suck, bilisten var tvungen att tvärnita och stanna på en hårt trafikerad E45 utan vägren i Göteborg.
Lite längre norr om göteborg är det inte så ovanligt att bilen är täckt av snö när man kommer hem, även om den stått i garage hela dagen på jobbet.
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
Om bilen är täckt av snö har den stått still eller nära nog still rätt lång tid. Har tillbringat tillräckligt lång tid i vårt lands norra delar för att veta att det inte är ett speciellt ofta förekommande problem att en bil i trafik blir översnöad.
 
T ToRy skrev:
Om bilen är täckt av snö har den stått still eller nära nog still rätt lång tid. Har tillbringat tillräckligt lång tid i vårt lands norra delar för att veta att det inte är ett speciellt ofta förekommande problem att en bil i trafik blir översnöad.
Har spenderat snart 50 år här uppe men viker såklart ner mig för din långa erfarenhet, såklart du vet bättre. Hur, om eller vad Johan gör vet ju ingen av oss så mycket att vi bestämt kan säga att han är en trafikfara eller skiter i andra, eller hur?

Som erfaren Göteborgare och snöexpert kanske du kan ge lite tips till en vilsen norrlänning som inte är insnöad tydligen, hur hanterar du snöyran som sätter sig under bilen, ligger under plastkåporna, i hjulhusen, ibland dm tjockt på bakluckor och diverse plast beroende på bilmodell? Eller snön som lägger sig på bilen i bilköer, smälter och fryser fast på taket och huven, hur gör du med det?
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag byggde mitt garage utan brunn eftersom jag inte skulle tvätta bil där, sen blev jag påmind om smältvattnet. Det löste jag genom att helt enkelt borra ett hål i plattan (4 försök innan jag kom förbi armeringen:) Limmade i ett rör som leder vattnet under isoleringen. Fungerar jättebra, blir det stopp i det får jag väl borra bort plaströret och limma dit ett nytt
Den lösningen gjorde min far i garaget som vi nu tagit över.
Typ "fulmek" men det funkar om garaget är byggt på en rejäl o dränerad grusbädd.
Jag har även gjort samma sak i ett litet pumphus till sommarstugan där en golvbrunn leds ner i underliggande grusbädd.
Har funkat bra i snart 20 år
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
"ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör. Fönster, stänkskydd Ja.. Men resten vågar/vill jag inte ta bort med borstar m.m för att ej repa bilen."

Johns egna ord, inte mina.
Om du läser lite mer noggrant nämner jag att jag trodde vi pratade om snö som fastnar just i hjulhus och under bilen, svåråtkomliga ställen. Inte på taket. John borstar inte av taket pga rädsla för repor. Mao borstar han inte av snö som blivit liggande när bilen stått still ute heller. Vilket man SKA göra. Parkerar John alltid i garage? Teoretiskt möjligt men knappast troligt.
 
T ToRy skrev:
"ta bort snö från karossen, tak m.m med borste är inget jag gör. Fönster, stänkskydd Ja.. Men resten vågar/vill jag inte ta bort med borstar m.m för att ej repa bilen."

Johns egna ord, inte mina.
Om du läser lite mer noggrant nämner jag att jag trodde vi pratade om snö som fastnar just i hjulhus och under bilen, svåråtkomliga ställen. Inte på taket. John borstar inte av taket pga rädsla för repor. Mao borstar han inte av snö som blivit liggande när bilen stått still ute heller. Vilket man SKA göra. Parkerar John alltid i garage? Teoretiskt möjligt men knappast troligt.
Och jag tolkade det mer som det brukar vara här uppe, att när man kommer hem efter att kört genom kräksnön så har man en kaka på tak och huv som inte går att bli av med så lätt med en borste och om man stått ute med motorvärmare så har man oftast en isgardin runt bilen. Det kan bero på att man inte ser så många rullande snöhögar på vägarna här uppe längre så våra perspektiv skiljer. Det betyder inte att jag tänker börja kasta anklagelser omkring mig.
 
D doubleH skrev:
Den lösningen gjorde min far i garaget som vi nu tagit över.
Typ "fulmek" men det funkar om garaget är byggt på en rejäl o dränerad grusbädd.
Jag har även gjort samma sak i ett litet pumphus till sommarstugan där en golvbrunn leds ner i underliggande grusbädd.
Har funkat bra i snart 20 år
Låter som en lovande lösning så länge man inte byggt på berg hehe. Ganska lätt att "ångra sig" och gjuta igen också om det skulle behövas.
 
  • Gilla
John.76
  • Laddar…
B Buling skrev:
Har spenderat snart 50 år här uppe men viker såklart ner mig för din långa erfarenhet, såklart du vet bättre. Hur, om eller vad Johan gör vet ju ingen av oss så mycket att vi bestämt kan säga att han är en trafikfara eller skiter i andra, eller hur?

Som erfaren Göteborgare och snöexpert kanske du kan ge lite tips till en vilsen norrlänning som inte är insnöad tydligen, hur hanterar du snöyran som sätter sig under bilen, ligger under plastkåporna, i hjulhusen, ibland dm tjockt på bakluckor och diverse plast beroende på bilmodell? Eller snön som lägger sig på bilen i bilköer, smälter och fryser fast på taket och huven, hur gör du med det?
Nu har vi inte det stora problemet med mycket snö i skåne så kan typ relatera till 2009-10 som det kom mycket här nere, körde även taxi så låg på 50-60 mil om dagen typ.
Men när man fått upp tillräckligt på bilen så stannade man och sopade av bakluckan (v70) lyktor, regplåt och tak. Typ allt.
Isen som kan bli är väl lite värre, men om du kör runt med is på hela taket så är det bara att stanna och inte köra mer förrän det är avlägsnat, det är en totalfara för bilister bakom. Lyktor är inga konstigheter, knackar man lite lätt så far det av.

Räckte med en dag här nere den 13 januari för att massa idioter fullt med snö på bilarna som far väldigt långt bak på bakomvarande bilar.
Jag själv hade ingen snöborste men offrar heller att bli blöt om armen än att det hamnar på någon annan.
 
R Rkarlsson skrev:
Nu har vi inte det stora problemet med mycket snö i skåne så kan typ relatera till 2009-10 som det kom mycket här nere, körde även taxi så låg på 50-60 mil om dagen typ.
Men när man fått upp tillräckligt på bilen så stannade man och sopade av bakluckan (v70) lyktor, regplåt och tak. Typ allt.
Isen som kan bli är väl lite värre, men om du kör runt med is på hela taket så är det bara att stanna och inte köra mer förrän det är avlägsnat, det är en totalfara för bilister bakom. Lyktor är inga konstigheter, knackar man lite lätt så far det av.

Räckte med en dag här nere den 13 januari för att massa idioter fullt med snö på bilarna som far väldigt långt bak på bakomvarande bilar.
Jag själv hade ingen snöborste men offrar heller att bli blöt om armen än att det hamnar på någon annan.
Det börjar bli lite OT nu men det är bokstavligen milsvid skillnad.;) Klart man tar bort den snö som går från sin bil innan man far, de som inte har förstånd nog att göra det går nog inte att lära heller. Förutsättningarna är totalt olika mellan ett par dagar med snö och månader med minusgrader och snö, samma som den piskade drivsnö ni får där nere är helt annan att köra i än det fluff vi oftast får här uppe. Om du är orolig för snö och is på bilarna så ska du bara veta hur det ser ut på många bussar, lastbilar och timmerbilar. Ökat avstånd på vintern är inte bara pga ökad bromssträcka. Vi har en viadukt ganska nära som brukar fungera som takskottning på lastbilarna då den är ganska låg, håller man inte avståndet så blir det ju lite spännande, det är bara så det fungerar i verklighet när det är vinter.

Att parkera om det är is på bilen är inte ett alternativ i en stor del av landet, de som bor i lägenhet och parkerar utomhus skulle måste välja mellan att förstöra lacken eller lämna bilen från november till mars. Är det varmare än runt -10 så kan man ju stå på tomgång med max värme tills det smälter eller hitta en motorvärmare för de som har. Vi har nu ljumma -13 efter två veckor där det pendlat mellan -18 och -25 efter att det kom 1m snö, hade man retat upp sig på de med is på taket så skulle man inte ha mycket tid till annat.

Men i vilket fall, efter 4 mil i fluff eller saltslask gömmer det sig många, många liter blivande vatten i alla skrymslen och hål under och runt bilen. Har man inte ett värme i garaget så kommer en del bli liggande på garagegolvet som snö, is eller vatten beroende på vart man bor får man lösa problemen eller symptomen på olika sätt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.