Hej,
vi kör numer på RME (rapsmetylester) istället för eldningsolja, det verkar fungerar bra men skulle vilja dela erfarenheter med fler som har gjort liknade konverteringar och få tips om lokala leverantörer av RME i vårt närområde.

Under forumet "Biobränse" finns en längre beskrivning. Det kostade cirka 2.000 kr att konvertera och vi har kört på RME i 3-4 månader.
 
En fundering som dök upp i samband med en fråga om det framtida priset på RME (forum Biobränsle) var att starta ett rapskooperativ. Idén med det är att istället för att investera i en ny värmeanläggning köpa andelar i en rapskooperation på samma sätt som man köper andelar i en vindkraft. Kan man köpa åkermarken (och inte bara arrendera den för en angiven tid) kan man räkna med att investeringen är helt värdesäkrad. Är det någon som vet något om detta eller är intresserad av att ta reda på mera?
 
Vad kostar RME per kubik?
 
vedeldaren skrev:
Vad kostar RME per kubik?
Betydligt dyrare än ved!!
Vi har bara köpt en gång och då kostade det som eldningsolja knappt 10 tkr/kbm, men då hade bara den första stora anläggningen i Karlshamn (etapp 1 tror jag var 40.000 ton) tagits i drift (eller var fortfarande under intrimning). Perstorps anläggning i Stenungsund skulle gå i drift årsskiftet 2006/2007 (har inte kollat hur det går) med en kapacitet på 60.000 ton. Båda anläggningarna har planer för att kunna öka kapaciteten kraftigt.

Sedan har det börja dyka upp småskaliga anläggningar ofta en enskild lantbrukare som producerar RME (t ex från tillverkaren Ageratec).

Eftersom det inte går att lagra RME speciellt länge, det byggs många anläggningar, man kommer att vilja utnyttja kapaciteten och RME inte fungerar så bra i stark kyla så hoppas vi att att priset säsongsmässigt kommer att bli billigare under "eldningssäsongen".

Det finns en liknade rapsoljeprodukt som vi initialt tittade på. Den heter Ecoil och den kostade då 8625kr/kbm. Den raffineras på ett annat sätt och krävde förvärmning.

Men för att komma ner i pris och vara säker på vad det kommer att kosta borde det kunna vara intressant med en "rapskooperation" som äger eller arrenderar mark och tecknar avtal med jordbrukare, RME-tillverkare och distributör.
 
Eldar med RME skrev:
En fundering som dök upp i samband med en fråga om det framtida priset på RME (forum Biobränsle) var att starta ett rapskooperativ. Idén med det är att istället för att investera i en ny värmeanläggning köpa andelar i en rapskooperation på samma sätt som man köper andelar i en vindkraft. Kan man köpa åkermarken (och inte bara arrendera den för en angiven tid) kan man räkna med att investeringen är helt värdesäkrad. Är det någon som vet något om detta eller är intresserad av att ta reda på mera?
Det går inte att år efter år att bara odla raps på en åker. Vid brukande av jord finns det ett begrepp som kallas "växtföljd". Jag är inte exakt insatt i detaljerna, men det går ut på att man odlar olika grödor i en viss ordning.
Har för mig att raps bara går att odla var 5:e - 6:e år beroende på jordart.
 
Karkulla skrev:
Det går inte att år efter år att bara odla raps på en åker. Vid brukande av jord finns det ett begrepp som kallas "växtföljd". Jag är inte exakt insatt i detaljerna, men det går ut på att man odlar olika grödor i en viss ordning.
Har för mig att raps bara går att odla var 5:e - 6:e år beroende på jordart.
Där ser man. Jag hade nog räknat med någon typ av växtföljd men inte så mycket som 6 år! Det låter i så fall tveksamt att ha råd att köpa så stora arealer som krävs...

Att arrendera eller köpa odlingskontrakt för t ex 10 år (där växtföljden beaktas) låter som ett billigare alternativ.
 
Hej,
har fått svar från Coompanion att en ekonomisk förening skulle fungera bra i detta fall. En ekonomisk förening är en egen juridisk person och det finns inga särskilda begränsningar för vilken typ av avtal som den kan ingå i. Coompanion stödjer också med kostnadsfri rådgivning!

Tänkte i mån av tid försöka ta fram en grov kalkyl. Intresserade som redan kör på RME eller funderar på att konvertera hör av er som kommer det att gå fortare med att få fram kalkylen.

Har du Pulsonex-panna, som vi, är konverteringen enkel och beprövad.
 
Eldar med RME skrev:
Där ser man. Jag hade nog räknat med någon typ av växtföljd men inte så mycket som 6 år! Det låter i så fall tveksamt att ha råd att köpa så stora arealer som krävs...

Att arrendera eller köpa odlingskontrakt för t ex 10 år (där växtföljden beaktas) låter som ett billigare alternativ.
Tog reda på lite mer och får korrigera mina förra uppgifter om växtföljden:

Om raps aldrig odlats på gården går det bra att återkomma vart fjärde år under förutsättning att du inte odlar sockerbetor. De största växtföljdburna sjukdommarna är Verticilium (kransmögel),Alternaria och Bommulsmögel även Klumprotsjuka kan uppkomma efter ett antal år med ofta återkommande rapsodling
 
Hej,
På sajten Bioenergiportalen.se finns mycket information om RME och FAME. Det finns även en omfattande rapport som innehåller produktionskostnadsberäkningar.

Tolkar jag siffrorna rätt så bedömer rapporten att priset på RME kan hamna runt 8 kr/liter om vi får upp produktionvolymen (inklusive råvarukostnad, produktionskostnad, handelsmarginal och moms) vilket förutsätter fortsatt befrielse från energiskatt. Kan man starta en ekonomisk förening borde priset sänka råvarukostnaden eliminiera handelsmarginalen och sänka momsbeloppet. Om jag gissar på 20% lägre produktionskostnad så skulle det innebära om jag räknar rätt ett pris på cirka 6,25 kr/liter.

Priset på FAME producerat på återanvänd frityrolja borde rimligtvis kunna bli lägre än för RME producerat på nypressad rapsolja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.