Hej!

Jag har köpt ett Myresjöhus som har mellanbjälklag till ovanvåning på cc 600. Som tillval kan man välja emaljerat badkar a 180 liter men jag tänkte ställa in bubbelkar a 270 liter vilket myresjö inte gillar och frånsäger säg allt ansvar.

Det jag undrar är om jag ska försöka fixa cc 300. Bubbelkaret har 10 fötter standardkaret 4 fötter. Bubbelkaret har således lägre fottryck mot kaklet.

Däremot högre totalvikt vilken ligger tvärs över bjälklaget.

Konstruktion ser ut såhär. Bjälklag>spånplatta>fiberarmerad flyspackel

tacksam för tips å råd

MVH
Bambi
 
Hej!

Jag tror att det är en bra idé att lägga cc 300. Du får ett bättre underlag för klinkern på golvet också ju.

Vi valde att lägga cc 300 i vårt kök ifall vi vill ha klinkers där. I alla fall på ett lösvirkesbygge är det en relativt liten merkostnad att fylla på med flera balkar. Både vad gäller arbetstid och material.

/pinebar
 
Rent allmänt så bör det ju vara cc300 i badrum. Visserligen går det att få godkänd styvhet på golvet (godkänt för klinker) med andra metoder (som spånskiva och minst 15mm spackel), men om man ändå bygger nytt så verkar det dumt att inte göra rätt.

Om spännvidden på bjälklaget är mer än 420cm så är det inte godkänt med något annat än cc300.
 
Jag instämmer helt med de andra här. Klart att man sätter c/c 300 i ett nybygge, och ska ni dessutom ha det badkar ni tänkt så är det inget snack överhuvudtaget.

by the way, som hempularen skriver 420 cm i max spännvidd, och dessutom max 10 m2 i golvyta om man kör c/c 600.
 
Hejsan, smiter in med en fråga i denna tråden, tänkte ställa in ett badkar på 400 liter i ett älvsbyhus, bjälklagret är cc 586, ovanpå det spånskiva, golvgips, 10mm flytspackel, klinkers.

någon som någon åsikt?
 
c/c 586? Det är nog c/c 600 ändå va..?

I vilket fall, jag tycker att det är för klent. Det blir en jättelast med ett sådant badkar på c/c 600 även om du har lagt ordentligt ovanpå. Alla lger med golvgips och spackel hjälper mycket med svikten mellan bjälkarna, men själva bjälklaget kan ju fortfarande svikta. Jag hade definitivt ökat på till c/c 300. Och alltså inte kortlingar, utan hela golvbjälkar.
 
att bygga om till cc 300 är ett alldeles för stort ingrepp. spännvidden på bjälklagret är 2500 och karet står mot ytterväggen vilket borde hjälpa lite.
i annat fall kanske man kan gjuta ett par plintar under huset som håller upp bjälkarna? räcker med 2 st.
eller har någon nån annan idé ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.