Har en tomt som lutar ganska mkt och skall bygga hus i 2 plan.
Tänkte höra om man kan få lite ideer och kommentarer på förslag av placering av garaget och huset.
 
  • Fyra olika förslag på placering av ett hus och ett garage på en topografisk karta, markerade som Alt 1 till Alt 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta korkade frågor, men är ritningen enligt väderstreck - dvs norr är uppåt? Och vägen är på höger sida?
 
yes ritning är enligt väderstreck. Norr uppåt. Väger ligger framför huset ( burspråket)
 
Då skulle jag säga alternativ A, för att få så mycket trädgård som möjligt i söder- och västerläge. Har ni alltså redan valt hustyp? Med den tomten skulle jag fundera på ett mer kvadratiskt hus, alternativt rektangulärt med entré på gaveln (mot gatan).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om tomten lutar skall garaget vara ute vid vägen så det inte blir en oframkomlig isig backe. Det är för omständigt att dra in bilen i garaget med vinsch varje gång den skall in på vintern.
 
Om tomten lutar mycket kanske ni ska fundera på souteräng.
Annars tycker jag alternativ 4. Garage nära vägen och tomt i söder-väster som blir lite avskärmad från entrén (gissar jag).
 
Med en oregelbunden fastighet krävs planering för att det ska bli bra, det är många parametrar att ta hänsyn till. Mitt tips är att anlita en arkitekt som kan hjälpa er att utforma ett hus som passar fastighetens förutsättningar och era behov på ett bra sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
Generellt skulle jag säga; Garage nära vägen, så mycket trädgård som möjligt i väster/söderläge och så lite trädgård som möjligt på framsidan av huset.
Sedan får man anpassa efter terrängen, men om jag tolkar ritningen rätt är det svårt att lägga huset mer åt nordväst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.