Tomture61 Tomture61 skrev:
Då har väldigt många husägare med cellplast under betongplattan förts bakom ljuset !
Vet ingen husägare som förts bakom ljuset, cellplasten är där för isolering, inget annat.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Tomture61
A Autodidak1 skrev:
Vet ingen husägare som förts bakom ljuset, cellplasten är där för isolering, inget annat.
Vet inte om du läst alla inlägg , men i debatten verkar du inte vara med .
Att cellplast inte är diffusionstätt.
 
Tomture61
Tillbaks till TS fråga , hur undvika att golvet ruttnar igen .
Fanns tydligen enbart 10 - 50 cm att röra sig på under bjälklaget .
Vet att cellulosaisolering är fukttrög .
Finns det andra sätt att isolera ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte om du läst alla inlägg , men i debatten verkar du inte vara med .
Att cellplast inte är diffusionstätt.
Är fullständigt med på att den inte är diffusionstät till skillnad från dig, jag bara undrar vilka som blivit lurade?
 
Tomture61
A Autodidak1 skrev:
Är fullständigt med på att den inte är diffusionstät till skillnad från dig, jag bara undrar vilka som blivit lurade?
Alla husägare med cellplast under sin betongplatta , som tror att ju tjockare lager med "isolering" desto bättre .
Här framkommer det att det inte är diffusionstätt mao isolerar mycket dåligt om det kan transportera vattenånga .
 
Redigerat:
Tomture61
En liten iakttagelse, om jag slänger en skiva stenull i sjön eller glasull så hamnar det under ytan .
Det händer inte med cellplast, brukar ibland användas under flytbryggor.
Cellulosaisolering har jag aldrig sett / upplevt hur det beter sig dock .
 
”Mycket dåligt” är väl att ta i, något sämre skulle jag nog säga. Sedan minskar den relativa fuktigheten ju längre upp i isoleringsskiktet man kommer så att man är ”lurad” är helt fel. Det är förövrigt en betongplatta, cement är en beståndsdel i betong.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Alla husägare med cellplast under sin betongplatta , som tror att ju tjockare lager med "isolering" desto bättre .
Här framkommer det att det inte är diffusionstätt mao isolerar mycket dåligt om det kan transportera vattenånga .
Det isolerar fortfarande mycket bra och fukthalten blir inte hög om dräneringen är rätt. Och ju mer isolering desto lägre ångtryck och fukthalt. Så det är fortfarande ingen som är lurad, bara du som har haft fel info (y)
 
Tomture61
Infon fick jag i denna tråd "att cellplast inte är diffusionstätt "
Om monteringen är slarvig + skarvar så förstår jag att den inte är diffusionstät.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En liten iakttagelse, om jag slänger en skiva stenull i sjön eller glasull så hamnar det under ytan .
Det händer inte med cellplast, brukar ibland användas under flytbryggor.
Cellulosaisolering har jag aldrig sett / upplevt hur det beter sig dock .
Cellplastskivor som ligger i poolen över vintern (tar upp krafterna i isen) är inte lätta då de plockas upp på våren, men dom flyter bra och ju tjockare de desto mindre vatten suger dom procentuellt. 50 mm skiva kan vara tyngre än 100 mm skiva på våren.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Infon fick jag i denna tråd "att cellplast inte är diffusionstätt "
Om monteringen är slarvig + skarvar så förstår jag att den inte är diffusionstät.
Vad bra att du nu vet att den inte är diffusionstät oavsett monteringen. (y)
 
Tomture61
Det är som rundgång här :rofl:
 
M mölnbo skrev:
Hej,

Jag totalrenoverar ett ödehus där det har läckt in vatten i många år, så jag byter ut alla golv. Stora delar av huset (men inte hela) står på berg.

Behöver jag göra något under det blivande golvbjälklaget? T ex lecakulor eller singel? Behövs åldersbeständig plast på marken?

Vad är det man eftersträvar? Att inte fukt underifrån ska komma åt konstruktionen, eller är det något annat?

Tack för förslag!
För att återgå till själva frågan nu då alla vet att cellplast inte är diffusionstät. På marken lägger du åldringsbeständig plast där det inte är berg, och även där det kan förekomma vatten på berget för att minska avdunstningen. Själv har jag ett hus som står på pelare på berg där det inte rinner vatten, där har jag hoppat över plasten.

Sen är cellplasten bra att ha under golvbjälklaget eftersom den är diffusionsöppen, går bra att skruva fast (använd plastbricka också) från undersidan mot golvbjälkaräven om det är trångt. Man tar en skiva åt gången och börjar där det är minst utrymme och står i facket brevid och skruvar (eller ligger ner och svär där det är trångt). 50 mm är lagom tjockt för bärigheten, jag tätade med fogskum i alla skarvar för att eliminera drag.

Sen isolerar du som vanligt i facken och bygger vidare.

Lycka till (y)
 
Tomture61
Efter att ha läst Sundolits produktguide så verkar det finnas 2 olika kvaliteter XPS och EPS.
Varav XPS har högst motstånd ang ånggenomsläpplighet , 100 mm är likvärdigt 35-45 mm furupanel .
Men svårt att få tätt mot träreglar + skarvar måste tejpas/tätas .
Diffplast är naturligtvis bäst om den överlappar och monteras rätt .

Så visst , cellplast är inte diffusionstät, släpper igenom 2 droppar vatten / månad , typ .....

Om det är svårt att använda makadam eller diffplast i grunden pga utrymmesskäl , vad kan vara näst bäst ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.