Finns någon klurig själ som kan tipsa mig om hur jag löser min bostadsanpassning med ny planlösning?

Jag har bråkat med kommunen i 3 år nu och är på väg att börja om från början med ansökan eftersom kommunen varken hjälper till eller följer gällande bostadsanpassningslag. Jag har varit i kontakt med byggnadsnämnd i min kommun och även Boverket. Tyvärr får jag ganska luddiga svar, därför tänkte jag kolla här om någon här har något tips.

Jag har sökt om anpassning av mitt badrum på bottenvåningen. Jag sitter i rullstol, har alla funktioner jag behöver på undervåningen, så någon trapphiss är inte aktuell.

Gällande badrummet vill kommunen slå ihop det med tvättstugan, omplacera inredningen så att jag får plats med rullstol.

Problemet är att befintlig yta räcker inte till för att göra utrymmet tillgänglighetsanpassat enl SS914221. Jag överklagade till förvaltningsrätten där ett intyg feltolkades och avslog min begäran om större yta, och Kammarrätten gav inte prövningstillstånd.
Jag har fått godkänt att göra om på befintlig yta, men jag hittar inget sätt att få det anpassat efter tillgänglighetsmått.

Två snickare ville inte åta sig jobbet eftersom ytan inte räcker till. Den tredje snickaren åtog sig jobbet, har gjort jättefin ritning, men det är inte tillgänglighetsanpassat. Har tjatat, men får ingen ny ritning och kommunen tycker jag ska nöja mig.

Hur kan jag få mitt badrum tillgängligt för rullstolsanvändning med betjäningsytor? Finns kanske något smart sätt att göra en liten utbyggnad? Please please, finns det några idésprutor här?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hur klarar du dig idag?
Har du så stor rullstol att det är nödvändigt med de mått som i normala fall gäller för tillgänglighetsanpassning eller är det frågan om att förbereda för en framtid där du behöver en större tullstol?
Jag ser att avståndet mellan skåpsraderna i köket inte heller är 120 cm.

Går det att utöka badrummet genom att ta en del av sovrummet?
 
  • Gilla
JudithJaxon
  • Laddar…
Jag fattar inte här.. Men ska kommunen betala för att anpassa din bostad?
Kan du inte be om att få byta lägenhet?

Eller missar jag nåt?

Edit: läste på lite..

Borde det inte gå att slå ihop badrum och tvättstuga och flytta väggen till hallen lite så det blir mer fyrkantigt?
Och kanske en kombinerad tvättmaskin/torktumlare så borde det fungera?
 
Redigerat:
  • Gilla
JudithJaxon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Hur klarar du dig idag?
Har du så stor rullstol att det är nödvändigt med de mått som i normala fall gäller för tillgänglighetsanpassning eller är det frågan om att förbereda för en framtid där du behöver en större tullstol?
Jag ser att avståndet mellan skåpsraderna i köket inte heller är 120 cm.

Går det att utöka badrummet genom att ta en del av sovrummet?
Idag klarar jag mig i badrummet genom att jag förflyttar mig på stolar. Jag kan gå ett/två steg men balansen är pyton. Från rullstol in på toastolen. Från toastolen till en pall framför tvättstället, därifrån två steg in i duschen och en duschstol. Men jag blir sämre och snart tar jag mig inte över tröskeln utan rullstol.

Jag sitter i vanlig rullstol men vet inte hur dålig jag kommer att bli, jag har MS. Så ev behöver jag större stol i framtiden.
I bostadsanpassningslagen står det att om man inte följer tillgänglighetsmått vid ombyggnad kan man bli nekad anpassning i framtiden (ifall jag behöver hjälp av en lyft eller liknande). Därför törs jag inte avvika från gällande bestämmelser.

Ja, köket har jag inte börjat söka för än. Handläggaren som var här tyckte att det skulle räcka med att jag fick en extra utdragbar hylla i skafferiet. Det hjälper inte ett dugg eftersom jag bara har skåp och inga utdragbara lådor Att det är för trångt mellan skåpsraderna la hon ingen vikt vid, det är inget de åtgärdar menade hon. (Hon har haft så mycket fel har jag märkt vart efter tiden gått).

Jag funderade också på att ta en bit av sovrummet, men då försvinner min garderobsvägg, och det är den enda förvaring jag har tillgänglig idag. Jag kommer varken in i klädkammaren eller tvättstugan.
Hela våningen skulle behövas ta ett riktigt grepp om, men det är så mycket att lära sig och tänka på. Jag har nyligen blivit sjukpensionär pga att jag inte fixar ett kontorsjobb längre. Därför är det extra bökigt när inte kommunen är samarbetsvilliga.

jag har tittat på annat hus (enplans), men nu när jag blivit sjukpensionär är det inte något alternativ.

Helst skulle jag vilja tömma hela undervåningen, göra helt ny planlösning, men det är ju ett miljonprojekt, så det är ju uteslutet. Tusen tack för din input, då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall.
 
J JudithJaxon skrev:
Idag klarar jag mig i badrummet genom att jag förflyttar mig på stolar. Jag kan gå ett/två steg men balansen är pyton. Från rullstol in på toastolen. Från toastolen till en pall framför tvättstället, därifrån två steg in i duschen och en duschstol. Men jag blir sämre och snart tar jag mig inte över tröskeln utan rullstol.

Jag sitter i vanlig rullstol men vet inte hur dålig jag kommer att bli, jag har MS. Så ev behöver jag större stol i framtiden.
I bostadsanpassningslagen står det att om man inte följer tillgänglighetsmått vid ombyggnad kan man bli nekad anpassning i framtiden (ifall jag behöver hjälp av en lyft eller liknande). Därför törs jag inte avvika från gällande bestämmelser.

Ja, köket har jag inte börjat söka för än. Handläggaren som var här tyckte att det skulle räcka med att jag fick en extra utdragbar hylla i skafferiet. Det hjälper inte ett dugg eftersom jag bara har skåp och inga utdragbara lådor Att det är för trångt mellan skåpsraderna la hon ingen vikt vid, det är inget de åtgärdar menade hon. (Hon har haft så mycket fel har jag märkt vart efter tiden gått).

Jag funderade också på att ta en bit av sovrummet, men då försvinner min garderobsvägg, och det är den enda förvaring jag har tillgänglig idag. Jag kommer varken in i klädkammaren eller tvättstugan.
Hela våningen skulle behövas ta ett riktigt grepp om, men det är så mycket att lära sig och tänka på. Jag har nyligen blivit sjukpensionär pga att jag inte fixar ett kontorsjobb längre. Därför är det extra bökigt när inte kommunen är samarbetsvilliga.

jag har tittat på annat hus (enplans), men nu när jag blivit sjukpensionär är det inte något alternativ.

Helst skulle jag vilja tömma hela undervåningen, göra helt ny planlösning, men det är ju ett miljonprojekt, så det är ju uteslutet. Tusen tack för din input, då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall.

Kunde du då inte tagit garderoben på bottenplan och gjort till en del av sovrummet? Kanske breddat öppningen mellan vardagsrum och kök och haft en öppning in från sovrummet till vardagsrummet och skippat öppning mellan vardagsrummet och hallen och haft öppning mellan hall och sovrum?

Edit: nu blev det kladdigt, men hoppas du hänger med på hur jag menar :)
 
  • Gilla
JudithJaxon
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag fattar inte här.. Men ska kommunen betala för att anpassa din bostad?
Kan du inte be om att få byta lägenhet?

Eller missar jag nåt?

Edit: läste på lite..

Borde det inte gå att slå ihop badrum och tvättstuga och flytta väggen till hallen lite så det blir mer fyrkantigt?
Och kanske en kombinerad tvättmaskin/torktumlare så borde det fungera?

Väggen är nog ett alternativ, problemet är att hallen är väldigt liten idag redan och flyttas väggen får jag knappt svängrum, men ja, det är ett alternativ.

En kombinera tvätt/torktumlare skulle också ev fungera, men kommunen avslår allt sånt. Till och med att sätta igen en altandörr, för att skapa mer väggutrymme, säger de tvärt nej till.

Tusen tack för din input, ska kolla på de förslagen du gav!
 
Violina Violina skrev:
Kunde du då inte tagit garderoben på bottenplan och gjort till en del av sovrummet? Kanske breddat öppningen mellan vardagsrum och kök och haft en öppning in från sovrummet till vardagsrummet och skippat öppning mellan vardagsrummet och hallen och haft öppning mellan hall och sovrum?

Edit: nu blev det kladdigt, men hoppas du hänger med på hur jag menar :)
Jamen jaa! Garderoben/klädkammaren har jag faktisk funderat på att öppna upp men nu sa du faktiskt nåt - att ha öppning vardagsrum/sovrum utan hall, det måste jag rita lite på, tack!!:)
 
BirgitS
Tack, då förstår jag din situation lite bättre.

Måttmässigt borde tvättstugan uppfylla drygt kraven för ett badrum med dusch om ingången är från nuvarande badrum. Dörren mitt på väggen, toaletten mittemot och kommod resp. dusch på vardera kortsidan. Ytterdörren får nog byggas igen. Beror dock lite på storlek och nödvändig placering av VB. I nuvarande badrum borde det gå att placera tvättmaskin och tumlare bredvid varandra där duschen är idag.

Jag har tittat på bilderna här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Jag kan ha missat något annat krav när det gäller passager och dörrar.
 
  • Gilla
JudithJaxon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, då förstår jag din situation lite bättre.

Måttmässigt borde tvättstugan uppfylla drygt kraven för ett badrum med dusch om ingången är från nuvarande badrum. Dörren mitt på väggen, toaletten mittemot och kommod resp. dusch på vardera kortsidan. Ytterdörren får nog byggas igen. Beror dock lite på storlek och nödvändig placering av VB. I nuvarande badrum borde det gå att placera tvättmaskin och tumlare bredvid varandra där duschen är idag.

Jag har tittat på bilderna här: [länk]
Jag kan ha missat något annat krav när det gäller passager och dörrar.

Tack!:) Ska rita lite. Lite osäker på hur du menar med "dörren mitt på väggen", men ska kolla det du bifogade. Tusen tack! :)
 
J JudithJaxon skrev:
Jamen jaa! Garderoben/klädkammaren har jag faktisk funderat på att öppna upp men nu sa du faktiskt nåt - att ha öppning vardagsrum/sovrum utan hall, det måste jag rita lite på, tack!!:)
Tänkte att man skulle kunna gjort nåt sånt här annars kanske? Båda de två rummen som blir av sovrum/badrum/tvättstuga går då att använda till vilket som och borde verkligen ge plats åt nödvändig anpassning.. dörren placerad mitt på väggen går ju sätta var man vill..
Vet inte om badrummet (om man väljer det nedre rummet till det) behöver vara fullt så stort heller, då går det ju få in garderober i sovrummet längs den väggen också..

Skiss av rumsplanering för byggprojekt med måttangivelser och anteckningar för placering av sovrum, badrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JudithJaxon
  • Laddar…
BirgitS
I gamla tvättstugan ska kommoden vara åt höger och duschen åt vänster (eller tvärtom) så då hamnar dörren mittemellan dem, alltså inte vid ett hörn.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tänkte att man skulle kunna gjort nåt sånt här annars kanske? Båda de två rummen som blir av sovrum/badrum/tvättstuga går då att använda till vilket som och borde verkligen ge plats åt nödvändig anpassning.. dörren placerad mitt på väggen går ju sätta var man vill..
Vet inte om badrummet (om man väljer det nedre rummet till det) behöver vara fullt så stort heller, då går det ju få in garderober i sovrummet längs den väggen också..

[bild]
Wow, jag har fått mer tips här än vad jag fått av både snickare och kommun hittills, tack!!
 
BirgitS BirgitS skrev:
I gamla tvättstugan ska kommoden vara åt höger och duschen åt vänster (eller tvärtom) så då hamnar dörren mittemellan dem, alltså inte vid ett hörn.
Ah, I see, ja! Tack tack!
 
J JudithJaxon skrev:
Wow, jag har fått mer tips här än vad jag fått av både snickare och kommun hittills, tack!!
Jag slängde om köket lite med, så får du nödvändig bredd i gången där.. 40 djupa skåp räcker gott till tallrikar och bestick och glas (och skafferi och sånt också) och lådor till sånt är perfekt..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag såg det. Ja det gör det ja, man behöver inte hela djupet! Har tänkt på det förslaget men tänkt att man inte får in nåt, men det får man ju visst! Super! Nu ska jag bara fundera på hur jag ska få plats med köksbordet. Idag är det ett pyttebord, men enligt tillgängligsmått ska ett 6pers-bord få plats nånstans i köket.
Men men... har fått jättemånga bra tips jag inte tänkt på förut. Jag har inte blicken för sånt här.

Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.