Vi har ju flyttat in i ett nytt hus. Byggt 1907 trp renoverat 1974.
Tänkte vi skulle börja renovera ovanvåningen samt källare. Vi ska då dra om all el tänktre vi så vi får jordfelsbrytare inmonterade.
Detta är mitt 3dje hus men vet ändå inte vad som är smartast.
Det förra huset va inte så stort och där satte jag 2 elskåp ett på vardera våningsplan. Hade en skrubb precis under det rummet där elen kom in så då va det enkelt att dra ny ström.
Men här blir det lite annat. Inkommande elen går in i källaren (murad så elen går inmurade i väggarna. Är det ändå smartast att ha ett elskåp per våningsplan eller hur brukar ni göra som bytt ut helen i ett hus där alla rum skall renoveras?
Vill ju ha dold elinstallation. dvs elen i väggarna.
 
Har du något bra ställe, nära tänkta placeringen av gruppcentralen i källaren, där du kan gå upp med flera/många matningar till övervåningen?
Om ja så går det bra att placera allt nere i källaren. Om nej då kan det vara bra med en gruppcentral på övervåningen.

Sedan bör man försöka lägga varje våningsplan på två JFBer så att inte ett helt våningsplan blir svart.
 
Hur många grupper behöver du till övervåningen?
Är det bara 2-3 sovrum och inte en lägenhet så klara man ju sig på 2 eller 3 grupper.
 
G
I mitt 20tals hus med tre sovrum, toalett och kontor har jag bara en grupp (10A) utan jord, aldrig löst ut på 29år. När ledningarna byttes för 28 år sedan blev det så och det verkar ju funka:D
 
Jag skulle dra allt till ett ställe. Det är så mycket utöver lite elrör som ska till central plats ändå.....nätverk, larm, kameror, lite styrningar för strålkastare, utebelysning osv osv osv.
 
Av olika skäl kan det ju vara bra med fler grupper än en om man ändå har möjligheten ändra. T.ex. uttag och belysning på olika grupper.
Det kan vara praktiskt att inte ha säkringarna i en mörk källare som man måste treva sig fram till när "proppen gått".
 
Nja det blir ju inte så mkt på övervåningen 2 sovrum 1 badrum och några garderober (kattvindar)
Så kanske är onödigt med en central på övervåningen.

Så kanske bara ska ha en i källaren. men flera jfb som nämnts.
 
Hm gick inte att redigera mitt inlägg. Det blir 5 sovrum 1 badrum å några garderober
 
Jag passade på att dra separata jordfältsbrytare till både kyl och frys. Om förmodan jordfältsbrytare skulle slå till när man är bortrest.
 
Redigering/radering är aktiv i 60 minuter, sedan är det bara moderatorer/admin som kan redigera.

Med fem sovrum och ett badrum så skulle jag dra minst fyra grupper.
 
Uppdelningen av grupper på olika JFBer/PSAer är lite som man själv vill.

Här är ett exempel:
All utomhusel kan vara bra att ligga på en egen JFB.
Garaget på en egen.
Kyl/frys skild från värmen.
Bastun på en egen.
VA-anläggningen (om man har egen) på en egen.
 
Då återstår bara frågan om jag ska dra elen själv. Vet att man inte får men är svårt med å hitta hantverkare som kan komma å köra 1 -2 timmar i stöten. Det är ju så de blir när man renoverar å bor i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.