Hej!

Efter mycket span på forumet var det själv dags att bli medlem och be om synpunkter på vårt badrum. Badrummet är original från -72 och är 202x290 cm. Det har en del av väggen som är indragen där det går ett rörschakt upp till övre plan som inte kan flyttas (nere till höger i bild). Placering av toalett är också låst för att slippa bila i plattan. Vi har två små barn så vi vill fortsätta ha ett badkar, men frågan är om vi ska gå på ett inkaklat större badkar med badkarsvägg i glas eller separat dusch och fristående mindre badkar. Badrummet på övre plan har fristående dusch men inte plats för badkar i nuvarande utseende, så bra duschmöjlighet finns i dagsläget. Vad tycker ni?

Alt 1.
Badkar 150 cm eller 160 cm x 75 cm som byggs in. 80 vask. Högskåp för förvaring (brunfärgad i bild). Nisch för förvaring kan byggas in i kortsida yttervägg. En nisch byggs bakom handfatet som följer väggen där toaletten står (finns redan idag då det går schakt till badrum övre plan) och blir ett bra hyllplan till ex växt eller annat fint. Ovan denna nisch placeras en stor infälld spegel som är hela nischens bredd.

Ritning av ett badrum med mått, inklusive badkar, toalett, handfat och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med vit kakel, frittstående badkar, glasvägg, vägghängd toalett och handfat, spegel och högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alt 2.
Badkar och dusch. Badkar i bild 155 cm lång. Vask 80 cm. Dusch 80x90 cm. Högskåp för förvaring (brunfärgad i bild). Duschen fälls in när den inte används vilket ger mycket fri yta. Dörr flyttad in mer mot mitten av rummet. Nisch för förvaring i duschen kan byggas in i kortsida yttervägg. Högskåpet kan byta plats med handdukstorken.
Planritning av ett badrum med måttangivelser, inklusive badkar, handfat, toalett och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med vita kakelväggar, fristående badkar, vägghängd toalett, handfat och glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

L LeonardS skrev:
Placering av toalett är också låst för att slippa bila i plattan.
Men du kan tänka dig att bila i plattan för golvbrunn och andra avlopp?

L LeonardS skrev:
Vi har två små barn så vi vill fortsätta ha ett badkar, men frågan är om vi ska gå på ett inkaklat större badkar med badkarsvägg i glas eller separat dusch och fristående mindre badkar.
Tänk på att du ska ha badrummet i typ 20 år men att om kanske fem år så badar inte barnen längre utan i stället vill duscha ofta så jag skulle ju planera för ett badkar som om några år kan tas bort och då kan man sätta upp duschdörrar och använda utrymmet för en dusch i stället. Därför hellre en blandare på den höjd som man vill ha en duschblandare och placering av badkaret som även fungerar för en dusch.

Därför går kombinationen badkar med separat dusch bort för mig.

Om det nu inte är så att ni vuxna gillar att bada, då blir det ju annorlunda.
L LeonardS skrev:
En nisch byggs bakom handfatet som följer väggen där toaletten står (finns redan idag då det går schakt till badrum övre plan) och blir ett bra hyllplan till ex växt eller annat fint.
Men sådana där hyllor brukar bli belamrade med burkar, flaskor allehanda prylar som inte är så fina och jobbiga att städa.

Det ser lite trångt ut mellan badkar om handfat.

L LeonardS skrev:
Nisch för förvaring i duschen kan byggas in i kortsida yttervägg.
Jag är inte så säker på att det är bra att ta bort isolering i en yttervägg för att kunna ha en nisch i den.
L LeonardS skrev:
Högskåpet kan byta plats med handdukstorken.
Handdukstorkar bör vara nära duschen så man inte får blöta fotspår tvärs över golvet.


Om du ska ha en vägghängd toalett med inbyggd cistern så tar cistern och fixtur 20 cm djup och du kan knappast ha dem inne i schaktet eftersom de ska vara på insidan av tätskiktet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Men du kan tänka dig att bila i plattan för golvbrunn och andra avlopp?
Tack för alla tankar! Ja, det låter ju konstigt! Badrummet är original med uppreglad spånskiva ovan platta på mark. Spånskivan och reglarna rivs ut och ny betong gjuts, och där gick det bra enligt entreprenören att dra avloppsrör som är tunnare än avloppsröret. Hade något att göra med hur avloppsstammen gick ut ur rummet och svårt att få till tillräckligt fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att du ska ha badrummet i typ 20 år men att om kanske fem år så badar inte barnen längre utan i stället vill duscha ofta så jag skulle ju planera för ett badkar som om några år kan tas bort och då kan man sätta upp duschdörrar och använda utrymmet för en dusch i stället. Därför hellre en blandare på den höjd som man vill ha en duschblandare och placering av badkaret som även fungerar för en dusch.

Därför går kombinationen badkar med separat dusch bort för mig.

Om det nu inte är så att ni vuxna gillar att bada, då blir det ju annorlunda.
Men sådana där hyllor brukar bli belamrade med burkar, flaskor allehanda prylar som inte är så fina och jobbiga att städa.
Bra tänkt kring badkaret! Låter ju smart att planera för att kunna ta bort det när barnen är större. Jag och min fru är mer för bastu som vi tänkt ordna på övre plan på sikt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser lite trångt ut mellan badkar om handfat.
Ja, det är precis minimimått efter vad som behövs. Kan vara idé att strunta i nischen eller välja något smalare badkar (70 ist för 75) eller ha ett mindre djupt handfat.


BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte så säker på att det är bra att ta bort isolering i en yttervägg för att kunna ha en nisch i den.
Sant. Ytterväggen kommer byggas in något för att inte dra inbyggda rör i yttervägg, men klart, det som väggen bygga in ~7 cm, räcker kanske inte så långt för en nisch.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du ska ha en vägghängd toalett med inbyggd cistern så tar cistern och fixtur 20 cm djup och du kan knappast ha dem inne i schaktet eftersom de ska vara på insidan av tätskiktet.
Funderade på en sådan här som sätts bakom tätskiktet. Oklart hur bra det är i längden med en påse dock. https://www.stonefactory.se/badrums...etter/teceprofil-wc-fixtur-1120-med-safetybag
 
BirgitS
L LeonardS skrev:
Ytterväggen kommer byggas in något för att inte dra inbyggda rör i yttervägg, men klart, det som väggen bygga in ~7 cm, räcker kanske inte så långt för en nisch.
7 cm låter som att tvålpump och schampoflaska kommer att välta ofta ;)

L LeonardS skrev:
Funderade på en sådan här som sätts bakom tätskiktet. Oklart hur bra det är i längden med en påse dock. [länk]
Även den har ju ett djup på 16 cm och i schaktet är det väl rätt trångt. Eller är det tomt i schaktet bakom toaletten?
Jag ser att den är anpassad till Säker Vatten 2016, men efter årsskiftet är det en ny standard 2021.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även den har ju ett djup på 16 cm och i schaktet är det väl rätt trångt. Eller är det tomt i schaktet bakom toaletten?
Jag ser att den är anpassad till Säker Vatten 2016, men efter årsskiftet är det en ny standard 2021.
Bra tänkt :) Är osäker på exakt hur det ser ut, mer än att det finns en del luft. Vi ska stambyta samtidigt så kanske går att dra rören och anpassa. Såg en granne som gjort så men det är möjligt att de gjorde nischen något djupare - får kolla med byggaren som har renoverat en del sådana här badrum. Bor i radhusområde med 136 st hus som alla har byggts på samma sätt så borde gå att få svar.

Det där med säker vatten 2021 var för övrigt intressant. Hade jag helt missat...
 
Väcker min äldre tråd upp från djupet, då vi funderat vidare, inte minst efter alla kloka tankar från @BirgitS.

Såhär funderar vi på att göra nu: Lösning med badkar och dusch, men där toalett och vask (60 cm) placeras bredvid varandra och en hylla/låda (ca 20 cm djup och 160 cm lång) för toalett och handfat byggs som täcker inbyggnadsfixturen. Ovanför hyllan med avstånd på ca 20 cm sätter vi spegelskåp i bredd över hela hyllans bredd för förvaring och för att få en stor spegel. Dörren flyttas något så att det blir mer öppet där en går in.

Några fallgropar att se upp för? Tänker att fixtur med låg höjd bör väljas så att hyllan går att ha ungefär på 100 cm höjd. Då kommer spegelskåpen på 120 cm i underkant vilket väl borde fungera? Ritade inte in duschdörrarna som är 80x80, är väl en risk att det blir trångt att komma in så kanske får välja ledade dörrar ex. INR sync.

Skiss av ett badrumsplan med mått, visar placering av badkar, toalett, handfat, och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av badrum med badkar, toalett och handfat bredvid varandra och hylla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tycker det ser bra ut överlag.

L LeonardS skrev:
Då kommer spegelskåpen på 120 cm i underkant vilket väl borde fungera?
Det är nog en normal höjd ungefär för våra verkar sitta på 130 cm.

L LeonardS skrev:
Ritade inte in duschdörrarna som är 80x80, är väl en risk att det blir trångt att komma in så kanske får välja ledade dörrar ex. INR sync.
Det tror jag inte behövs för jag försökte måtta i ritningen och det ser då ut som att det blir en stor öppning bara av att öppna dörren mot kommoden. Men rita in linjer för hur vanliga dörrar ser ut i öppet läge så vet du.

Fundera på handdukstork (eller krokar) mellan kommoden och duschen så man inte behöver gå tvärs över nästan hela rummet för att hämta handduken efter duschen.

Har du funderat på att byta plats på toaletten och kommoden?
Jag har svårt att i huvudet se vilket som verkar vara bäst. Byter man kommer det att kännas mer rymligt vid dörren men kanske lite trängre mot badkaret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser bra ut överlag.
Tack för att du tog dig tid att kolla.

BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte behövs för jag försökte måtta i ritningen och det ser då ut som att det blir en stor öppning bara av att öppna dörren mot kommoden. Men rita in linjer för hur vanliga dörrar ser ut i öppet läge så vet du.
Gjorde som du sa och det ser precis som du skrev ut att funka fint. Tack för idén! Har en 10 cm duschförvaring mot väggen med fönster, därav är övre dörren i luften i bild.
Ritning av badrumsplan med mått för dusch, handdukstork, kommod och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BirgitS BirgitS skrev:
Fundera på handdukstork (eller krokar) mellan kommoden och duschen så man inte behöver gå tvärs över nästan hela rummet för att hämta handduken efter duschen.

Har du funderat på att byta plats på toaletten och kommoden?
Jag har svårt att i huvudet se vilket som verkar vara bäst. Byter man kommer det att kännas mer rymligt vid dörren men kanske lite trängre mot badkaret.
Handdukstorken hade verkligen varit perfekt mellan kommod dusch, men är rädd att det inte riktigt ska få plats. Kanske går bra med en smalare "stående" modell. Eller om vi gör lådan något kortare än 160 cm. Klart värt att testa.

Har provat att byta plats på handfat och toa men känns bättre att ha toan nära en vägg på något sätt. Tänkte ta en kortare modell av vägghängd toalett så att den sticker ut lika långt som handfatet, ca 45 cm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur gick det med badrummet? Är det klart? Känns det rymligt eller blev det trångt på nåt sätt?
Vi ska försöka oss på nåt liknande men vårt badrum är ca 210x265 cm (har inte exakta måtten) och vill gärna få in både dusch och badkar.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Hur gick det med badrummet? Är det klart? Känns det rymligt eller blev det trångt på nåt sätt?
Vi ska försöka oss på nåt liknande men vårt badrum är ca 210x265 cm (har inte exakta måtten) och vill gärna få in både dusch och badkar.
Hej Krikkan och tack för din fråga!

Vi blev riktigt nöjda med vårt badrum och hur rymligt det upplevs. Vi landade på en planlösning nära Alt 2 i mitt första inlägg, med både badkar och dusch med toalett på motsatt sida handfat. Detta mycket pga nya standarder för reglar och väggbeklädnad som krympte rummet i alla ledder med ca 6 cm (hade önskat att vår entreprenör sagt detta med en gång men som tur var hade vi många planlösningar på lut).

Rymligt badrum med duschhörna, fristående badkar, handfat i träskåp och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rymligt badrum med vita kakelväggar, inbyggd belysning, toalett, handfat med träskåp och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen är INR 80x90 där vi fäller in dörrarna helt när de ej används. Går fint tack vare INR Pile som bygger ut 10 cm och gömmer schampoflaskor och gör att blandaren går in bakom glasväggen. Badkaret är 70x150 cm. Trodde det skulle kännas litet men tack vare bra djup funkar det fint.

Jag skulle absolut försöka få in både dusch och badkar om det går.
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det ser trevligt ut. Vad är det för klinker?
 
Tack för bilder! Riktigt snyggt och luftigt ser det ju ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.