Tjena,
Jag har en 4x8 folkpool från 70-talet. Linern ser ut att vara tät men väldigt sliten och ful i skarvarna. Den har enligt föra ägaren blivit ersatt nån gång för 25 år sedan.
Vi ska renovera altanen nu till vår och då tänkte vi passa på och byta liner, är dock inte sugen på att spotta ut 25k för en ny liner varför jag började forska efter andra lösningar och kom på iden med att använda glasfibermatta då jag renoverade båten med glasfiberväv, det blev riktigt bra och är lika stabilt nu efter 3 år.

Kan man lägga en glasfiberduk och epoxi å sedan behandla med gelcotoch vattenavvisande ytskikt? Har googlat men hittade inte så mycket info om det.


Har några gjort en liknande lösning? Hur blir hållbarheten? Risker? För och nackdelar?

Jag tror om jag räknade rätt så landar vi på ca 7-8k för materialet + 40timmar arbete. Det är ett roligt men jobbigt projekt, att misslyckas kommer då förstöra en hel badsasöng och det vill jag inte riskera då jag har barn som tjatar och längtar efter poolen redan nu.

Alla tips å idéer välkomnas
 
I Sverige gillar man linerpooler eftersom vintrarna gör att marken och poolväggarna rör sig. I länder utan vinter har man inte de problemen. Jag är osäker på om glasfibern skulle göra så att epoxy och gelcoat håller i hörnen när allt flyttar sig någon centimeter, men det finns ju färdiggjutna plastpooler som blir mer och mer populära så varför inte.
Men blir det verkligen billigare än ny liner?
 
Tror att du ska pröva att plasta på en stående panel först.. Tror inte det är helt enkelt att få det att stanna kvar så.. Rätt stor skillnad på att laga båten lite och plasta en pool...
I vanliga fall brukar man använda sig av en form när man plastar saker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.