Hej allaihoppa,

Jag har köpt ett 60 talet hus och hittat att innertak i vardagsrum, hallen och ett sovrum är vävspänt tak ... antar jag (se bilder). Taket har några plats redan reparerat och fixat som syns. Listan har lite gap från vägg nu och ser inte fint.

Taket i kök kanske är gipsskiva, som har inga synliga linjer någonstans och jag tycker det där om (sista bild).

Jag är nytt i sverige och vet inte mycket om olika innertak här. Kan ni ge några råd om jag ska leta efter något sätt att fixa taket och listan i vardagsrummet och sovrummet för att göra det fint eller jag ska byta dem helt?

är Vävspänt tak populärt eller bra på något sätt?

Går det att skapa nya elektrik lampplat på tak som finns?

Vilken typ av tak kan vara fint och enkelt att sätta om jag ska byta?

Går det bra att fixa / sätta själv eller är det bra att hyra någon tjänst?
 
  • Skadat innertak med en synlig reva mot en enhetlig vit yta som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med vitmålad list och takyta, där listan har glapp vid väggkontakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat innertak med reparation och synlig elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med vävspänning och reparation, liten glipa vid list och taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Hej. Har du gjort något ännu och vad gjorde du? Jag har aldrig riktigt förstått om det finns några fördelar med pappspännt (väv) tak eller om det bara är en billig lösning.
 
janwide janwide skrev:
Hej. Har du gjort något ännu och vad gjorde du? Jag har aldrig riktigt förstått om det finns några fördelar med pappspännt (väv) tak eller om det bara är en billig lösning.
ja hej! vi har bestämt att byta det där vävspänt taket till gipstaket istället. Vi bara giller det inte.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vävspända tak är dom helt klart finaste taken då dom är helt släta.
 
janwide
M manojmka skrev:
ja hej! vi har bestämt att byta det där vävspänt taket till gipstaket istället. Vi bara giller det inte.
Gips blir jättefint!
 
  • Gilla
manojmka
  • Laddar…
Vävspänt är en gammal konst som kan bli bra om man vet vad man gör. Det är dock inget jag skulle ha satsat på i första hand, om det nu inte är gammaldags byggnadsvård man är intresserad av.
Gipstak kan bli lika fina och lika släta om man har lite tålamod och är noggrann. Gips ger dessutom bättre brandsäkerhet.
Jag har pappspänt tak kvar i ett par små rum där den fortfarande var jättefin. I vardagsrummet är det dock så stor yta så att pappen är skarvad på två ställen som nu har börjat spricka/separera. Där kommer det inom en snar framtid att sättas gips.
 
  • Gilla
manojmka
  • Laddar…
janwide
Å andra sidan så är det bara målare och idioter som tittar upp i taket :crysmile:
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.