Vi funderar på ett IKEA Nexuskök i björk. Finns det någon som har bilder eller erfarenhet av en sådan kombination. Skåpen blir troligen i kontinental höjd för att skillnaden i träslag inte ska bli alltför påtaglig.
 
Kan ni inte måla taket vitt? Hela rummet kommer då att få sig ett lyft!
Tycker absolut att ni istället ska satsa på fullhöjdsskåp. Det är inte roligt att skura ovanpå (kontinental)köksskåpen, glappet fyller ingen funktion och är (min åsikt) ganska fult.
 
Linska skrev:
Kan ni inte måla taket vitt? Hela rummet kommer då att få sig ett lyft!
Tycker absolut att ni istället ska satsa på fullhöjdsskåp. Det är inte roligt att skura ovanpå (kontinental)köksskåpen, glappet fyller ingen funktion och är (min åsikt) ganska fult.
Jag vill undvika att måla taket vitt eftersom det är svårt att täta kvistar så att det inte kådar genom efter något år. Sen tycker jag att dörrarna på väggskåpen blir så opropotionerligt höga med fullhöjdsskåpar. Tänkte oxå ev. montera en baldakin med spottar ovanpå väggskåpen. Vi ska lägga in nytt golv ev. ett askgolv och väggarna blir i någon vit nyans. Vitvarorna är oxå i vitt så nog bode det bli nog ljust ändå.
 
Lägg väggskåpen horisontalt istället då (t ex tre på höjden, liggande luckor) så sänker du höjdintrycket. Välj frostade luckor överst med e v belysning inuti.
 
Hej!

Jag skulle inte heller blanda björk och furu. Tycker inte att det passar ihop. Håller med om att ni i alla fall borde betsa taket vitt. Björkluckor är rätt ljusa när de är nya, men blir ganska snart lika gula som furun. Jag tror att det efter några år kommer att se ut som ett 70-talskök, speciellt om ni väljer kontinental höjd på skåpen.

Och vad är det för fel på kvistlack? Orkar ni inte dutta på kvistarna kan ni väl måla hela taket ett varv med det först innan ni målar vitt?

Med fullhöjd kan man också ha en rad med smala skåp, kanske med belysning överst för att bryta av och sedan de vanliga under. Någon har lagt ut bilder på ett snyggt sådant kök i vitt här, men jag hittar dem inte nu.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.