Nu ska vi iväg titta på ett hus igen, och denna gång är det så att i princip hela tomten är presumtiv fast fornlämning (medeltida gårdstomt, fast fortfarande bebyggd). Detta vet vi, eftersom vi är "i branschen", men jag tror inte att vare sig säljaren eller mäklaren har en aning om det (än! ;)).

I extremfallet kan det ju vara så att Länsstyrelsen anser att det är en fornlämning, och att det krävs tillstånd för att t.ex. gräva 3-kammarbrunn (vilket behövs). Och i extremfallet kan det ju också vara så att Länsstyrelsen anser att det krävs att en arkeolog övervakar arbetet, och det kostar ju en slant.

Är det någon som har försökt förhandla ner priset på en fastighet av liknande skäl? Det kan väl inte vara någon omöjlighet?
 
Det borde väl gå att få ner priset pga fornlämningarna. Kruxet är väl att alla andra budgivare måste också inse problemet. Det kan kanske vara läge att berätta för mäklaren så fort som möjligt för han måste väl i så fall informera alla köpsugna om detta.
 
General Failure skrev:
Det borde väl gå att få ner priset pga fornlämningarna. Kruxet är väl att alla andra budgivare måste också inse problemet. Det kan kanske vara läge att berätta för mäklaren så fort som möjligt för han måste väl i så fall informera alla köpsugna om detta.
Självklart; vi kommer nog att vara de första som tittar på det, så vi tar naturligtvis upp det redan då. Med utdrag ur registret och allt. Sen måste ju mäklaren informera alla kommande spekulanter om det, men det tror jag han gör, han verkar seriös.
Kruxet är att jag inte riktigt vet hur mycket man ska försöka föhandla ner; det är ju skillnad om det vore en skada, där man kan få en offert på vad det kostar att åtgärda. Här kan det ju bli besvärligare och dyrare än om det inte fanns någon fornlämning där, men det vet man ju faktiskt inte förrän det är dags... Så vad kan vara rimligt tro?
 
En mäklare som skulle vara så seriös som du hoppas på tror jag är extremt sällsynt.

Ni kommer med information som ev. skulle kunna visa sig skapa besvär i framtiden.

Om det var så att finns ett beslut om att forminnesklassa tomten, då är det ett faktum som en söljare bör informera om ifall han vet det. Även i detta fall tror jag att mäklaren i de flesta fall kommer att glatt sälja huset och hoppas att köparen aldrig får veta att han visste. Men här finns det ju bara en uppfattning (må vara välgrundad) om att det kan bli en fornminnesklassning. Det tvivlar jag på att han ens är skyldig att informera om.
 
hempularen skrev:
Det tvivlar jag på att han ens är skyldig att informera om.
Visst måste han det och är han seriös så gör han det också. ;)
 
Någon här på forumet som träffat på en seriös mäklare? ???
 
Sara_B skrev:
Självklart; vi kommer nog att vara de första som tittar på det, så vi tar naturligtvis upp det redan då. Med utdrag ur registret och allt. Sen måste ju mäklaren informera alla kommande spekulanter om det, men det tror jag han gör, han verkar seriös.
Kruxet är att jag inte riktigt vet hur mycket man ska försöka föhandla ner; det är ju skillnad om det vore en skada, där man kan få en offert på vad det kostar att åtgärda. Här kan det ju bli besvärligare och dyrare än om det inte fanns någon fornlämning där, men det vet man ju faktiskt inte förrän det är dags... Så vad kan vara rimligt tro?
Jag tror ändå att det svåra är att få alla andra att inse problemen som kan uppstå. Kan tänka mig att den del tänker "Wow, vad kul med en fornlämning på tomten" och inte funderar så mycket vidare på konsekvenserna.

Blir det budgivning så spelar det inte någon större roll vad man tycker är rimligt som prissänkning. Det enda man kan göra är att ta reda på vad konsekvenserna med fornlämningen faktiskt blir så att man har med det i tankarna. Sen lägger man det bud som man tycker är rimligt.
På något sätt måste det gå att ta reda på vad det innebär med fornlämningen på just den här tomten. Köper ni den så måste ni ju göra det i vilket fall som helst så det är ju lika bra att göra det redan nu.
 
De flesta hus säljs ju genom budgivning, högsta bud får köpa, oavsett högre eller lägre än begärt pris.
Att "förhandla ner priset" kan ju endast vara aktuellt om man är enda intressenten och det är väl endast fallet i glesbygd idag?
Så taktiken blir som nämnts att försöka göra alla spekulanter uppmärksamma på fornlämningen och dess konsekvenser, t.ex. genom frågor till mäklaren i relativt högt tonläge under visningen. Sedan vara väl påläst själv om konsekvenserna av fornlämningen och göra en bedömning vilka negativa konsekvenser de får för er del och försöka sätta ett maxpris som ni kan tänka er att betala.

/T
 
Mr_T skrev:
Att "förhandla ner priset" kan ju endast vara aktuellt om man är enda intressenten och det är väl endast fallet i glesbygd idag?
/T
Det är ju möjligt, men tro det eller ej - vi är faktiskt några som fortfarande bor där! ;)

Någon allmän visning är det inte heller. Men visst, jag håller med om att frågan var lite luddigt formulerad. Jag tänkte som så att vi kanske vinner en ev budgivning, och sedan kanske man kan förhandla ner det överenskomna priset lite, ungefär som om man hittat en skada vid besiktningen.
 
Sara_B skrev:
Det är ju möjligt, men tro det eller ej - vi är faktiskt några som fortfarande bor där! ;)

I det här fallet var nog jag luddig, det jag menade var att det i normalfallet idag finns flera konkurrerande köpare om ett objekt, oavsett stortstad eller landsbygd. Undantaget kanske väldigt udda objekt i mindre attraktiva områden, eller om man har något slags exklusivt förhållande till säljaren.

Förstår inte hur du ska argumentera för att sänka priset efter budgivingens slut med hänvisning till fakta som förelåg redan vid budgivingens start?
Att man ibland kan göra samma manöver efter en besiktning är ju att tidigare okända brister då finns dokumenterade. Att en fornämning är en brist (och hur mycket den i så fall är värd) är kanske inte helt klart.

Men det skadar ju aldrig att försöka :p

/T
 
Mja, att lämningen finns där är ju klart, men jag tänkte att det kanske tar ett tag att få fram en prislapp på vad den ev. arkeologiska schaktövervakningen kostar. Det går nog inte att få reda på redan innan budgivningen, pga handläggningstider och så. Men däremot kanske innan pappren skrivs.

Men hursomhelst, det är ju en rövare för det bör i det här fallet knappast röra sig om mer än några tusenlappar i alla fall. Det finns nog egentligen mer pengar att spara på att någon spekulant förhoppningsvis tycker det verkar besvärligt och hoppar av redan innan budgivningen.

Vi träffar mäklaren idag, utrustade med utdrag ur fornminnesregistret. Sedan får vi se hur det går.
 
Att förhandla ned priset efter avslutad budgivning kan man ju givetvis göra för vilken anledning som helst.

Men när man är säljare och råkar ut för en sådan köpare så är den enda riktiga att avvisa köparen. En sådan köpare kommer bara att ställa till problem i framtiden. Har gjort just detta när vi sålde vårt förra hus, den köparen blev senare en MYCKET stor huvudvärk för en annan säljare. Lagt bud ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.