Jag vill höja vår mark utanför vår stenlagda uteplats för att få lite plats för odling. Vi har en liten slänt ner mot häcken till grannen. Vi tänkte först L-stöd men vi kommer inte åt med annat en kranbil och då blir det nog dyrt. Den ska vara 0,7-1m hög och 9m lång. Marken under består mest av sprängsten. Har ni några bra förslag på något man kan bära på plats? Utseende är inte så noga eftersom vi inte kommer att se den och häcken kommer täcka den från grannens sida.
 
  • Handritad skiss av en uteplats med en slänt ner mot en häck samt markerad plats för önskad höjning med stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Ska det vara en enkel lösning med kanske inte alltför höga krav på utseende (eller hållbarhet?) skulle jag försöka få tag på en stor mängd gamla betongplattor och stapla dom till önskad höjd, så att muren får en tjocklek på minst 0,5m och lite tjockare längre ner.

Man skulle också kunna tänka sig att man har sandsäckar som man fyller med t ex dräneringsgrus, och staplar dom till önskad höjd.
 
Liiite finare kanske. På vintern syns det genom häcken. Den är inte vintergrön.
 
U
Att ändra nivån på marken mer än 0,5m kräver tyvärr bygglov. Jag skulle grävt ur, ställt dit L-block på en grusbädd och sen fyllt igen.
 
Just det! Det glömde jag. Lite slänt ner mot stödet gör ju inget.
 
Gjuta en stödmur.
Mura med Lättklinkerblock.
Bygga med billigast möjliga stenblock för stödmur.
Kallmura med natursten.
Mura med natursten.

Alla alternativen går att göra för hand och bära allt material på plats.
Oavsett vilket är det underarbetet som är viktigast som vanligt. Är det jobbig mark under kan det vara svårt att handgräva tillräckligt djupt eller brett för att kunna göra en ordentlig grund för muren.

Ett alternativ är ju att helt enkelt köpa sten och göra en brantare sluttning längre ut med stenen som stöd för jordmassorna, med stenen mer som tyngd i slänten, så får ni lite mer yta i alla fall. Kanske finns nån som spränger i närområdet och vill bli av med ett par kubik sprängsten?
 
Kollat på gabioner?
IMG_0954-1588925766925.JPG
 
  • Gilla
mariala
  • Laddar…
Jag gillar inte alls gambioner och dom tar mycket plats. Dessutom måste man nog gräva ut rejält för dom med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.