Är det samma skit men olika namn? Diplomat dörren har 3 gångjärn, medans swedörren har endast 2 gångjärn. Ja, några tusenlappar till och man får kanske en bättre dörr, men som med allt annat under en renovering så måste man spara in lite pengar. Kanske dumsnålt, men ändå. Tanken är att sätta in ett Yale Doorman lås. Antar det fungerar utan någon modifiering i båda dessa dörrar.
 
K
Har installerat två stycken Swedoor hemma, för 5 år sedan. Har ingen erfarenhet av Diplomat. Även om mina Swedoors var enkla att installera och funkar, så kommer jag nog inte att välja Swedoor igen. Dörrbladet efter 4 år hade börjat bli lite väl mycket krokigt, tycker jag. Dörren buktar ut 2-3 mm i toppen och i botten av dörren. Deras gräns för reklamation går vid 4mm tror jag. Är inte särskilt imponerad av tätningslisten runt dörren heller. Tätningslisten har inga riktiga hörn, utan den är bara vikt runt kanterna i hörnen. Kan faktiskt se lite dagsljus komma igenom dörren i ett av hörnen. Dörren är monterad och justerad efter alla konstens regler så det är gummilisten som är för enkel.

Näst gång kommer jag att titta efter något dyrt och verkligen vinteranpassat. Gärna designat och byggt i Norrland ;-)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vår nuvarande dörr är så jädra sne och ving på alla håll och kanter så 2-3mm kan man leva med. Men det med listen bör man väl kunna lösa genom att byta ut den?
 
K
Den typen av list jag vill ha är en sådan som har riktiga 90-gradershörn. Precis som det oftast sitter på kylskåpsdörren ;-) Så detta går nog inte att få tag på.

Men jag vet precis hur det är när man renoverar, pengarna ska räcka också. Mina Swedoor är iaf betydligt tätare än den gamla dörren från 1978 som jag hade. De funkar.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Båda dörrarna är resp tillverkares enklare dörrar, kvalitetsmässigt likvärda, dock inget jag skulle sätta i permanentbostad.
Då skulle jag hellre satsa på deras lite bättre dörrar.....såklart blir dom då lite dyrare.
 
Vilken dörr blev det? Är du nöjd? Sitter med samma tankar....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.