En stor öppning (med lucka) i källarväggen där pellets fylldes på via förut.
40x40x40 cm

Vad skulle ni använda för att fylla igen?
 
  • En öppning i en källarvägg, tidigare använt för påfyllning av pellets, omgiven av grovputs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mura med lecablock + putsa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Malin Gr Malin Gr skrev:
En stor öppning (med lucka) i källarväggen där pellets fylldes på via förut.
40x40x40 cm

Vad skulle ni använda för att fylla igen?
Jag skulle fylla hålet med något jag har, tex leca, och därefter spacklat/putsat.
 
  • Gilla
Malin Gr
  • Laddar…
janwide
David-O David-O skrev:
Mura med lecablock + putsa.
Precis så gjorde jag med ett liknande hål.
 
  • Gilla
Malin Gr
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Mura med lecablock + putsa.
Tack för tipset. Kan du skicka med mig några råd gällande att mura på ett ställe som detta? (Nybörjare på murning). Behövs armeringsjärn? Hur gör man mot nedre delen som är lutande framåt? Val av murbruk? B/C?
 
Man kan borra in armering/stift i väggarna (ner/vä/hö ev upp) mellan blocken.
Sneda nedtill fyller man bara med bruk.
Sätt nedersta raden först, stötta med en planka. Låt den brinna fast så har du jämt underlag till resten.
 
janwide
Hålet ser så litet ut så jag tycker det är överkurs med armeringsjärn även om det så klart inte gör saken sämre. I framkant av lecablocket kan du bara peta in en sten som håller det uppe. Blanda bruket med vatten enligt anvisningen men håll dig lite på minussidan så att du får ett ganska torrt bruk så det blir enklare att få det att ligga kvar. Som glada amatörer som vi är har man en tendens att vilja ha i för mycket vatten Men bruket ska vara ganska torrt.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Hålet ser så litet ut så jag tycker det är överkurs med armeringsjärn även om det så klart inte gör saken sämre. I framkant av lecablocket kan du bara peta in en sten som håller det uppe. Blanda bruket med vatten enligt anvisningen men håll dig lite på minussidan så att du får ett ganska torrt bruk så det blir enklare att få det att ligga kvar. Som glada amatörer som vi är har man en tendens att vilja ha i för mycket vatten Men bruket ska vara ganska torrt.
Tack för tipsen. Skulle du ta murbruk på sidan av lecablocket som ska vara nedåt och lägger den sen på plats men kilar in en sten under för att få blocket horisontellt, följt av att sedan få in lite mer murbruk under lecablock o runt stenen? Eller tagit extra mycket bruk på undersidan för att det ska fylla ut ytan runt stenen?
 
Mitt tips (egen erfarenhet :crysmile:): lägg plast på golvet innan...
 
  • Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
janwide
Jag jämnade av nedre delen med bruk (och sten) innan jag petade in lekablocket. Jag skulle också fukta ytan och lecablocket med en sprayflaska med vatten innan så att inte bruket torkar ut för fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.