Mellan tumme och pekfinger, hur mycket olja drar en 30år gammal oljebrännare?
Huset där den sitter är ca 250kvm fördelat på 3 plan plus källare.

En bensinbil drar ju ca 1l/h på tomgång?
 
nino nino skrev:
Mellan tumme och pekfinger, hur mycket olja drar en 30år gammal oljebrännare?
Huset där den sitter är ca 250kvm fördelat på 3 plan plus källare.

En bensinbil drar ju ca 1l/h på tomgång?
Det beror på storlek på munstycke och inställt oljetryck, men om man tar ett ganska standard oljemunstycke för en villa så ger det 0,55 gallon/h vid 10 bars tryck.
I liter blir det ca 2,1 l/h.

Märk väl att det är om brännaren går hela tiden. Går den t ex en halvtimme varje timme, så får du halvera siffrorna.

Det finns även flerstegs-brännare och då får man ju räkna lite annorlunda, men det är inte så vanligt i villasammanhang.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Går brännaren en timme oavbrutet?
Har du nivåmätare på tanken?
Eller ännu bättre nivårör. Då kan du enkelt räkna ut verklig förbrukning. Kolla över ett dygn...

Annars kollar vad det är för effekt på brännaren.
en liter motsvarar ca. tio kilowatt....
En 30kW brännande drar då ca 3liter i timmen...
Nu kan brännare justeras så märkeffekten är osäker... Men mer ska den inte ta än max effekt.

Minns när jag hade olja, liten kåk, dåligt isolerad minus 20grader. 20liter/dygn var inga problem att komma upp i.
 
H HSP skrev:
Annars kollar vad det är för effekt på brännaren.
en liter motsvarar ca. tio kilowatt....
En 30kW brännande drar då ca 3liter i timmen...
Nu kan brännare justeras så märkeffekten är osäker... Men mer ska den inte ta än max effekt.
Precis, en brännare justeras in mha storlek på munstycke samt oljetryck, så om det står 30 kW på brännaren så betyder det att det är maxeffekt man kan plocka ut.
Pannan i sig begränsar ofta hur mycket effekt man kan trycka in.
 
Sedan får man också ta pannans verkningsgrad i beaktande när man räknar på hur mycket som går huset till godo. Man tappar ofta 20-30% rätt upp i skorstenen i en äldre anläggning.
 
Har oljepannan som tillskott till bergvärmen.
Jag köpte huset i oktober 2019 och vintern 19-20 var ju inte direkt kall så inget tillskott användes då vad jag vet.
Nu är det desto kallare och när jag kollade till pumpen så hade tillskottet gått ca 100h på 4-5dygn, därför var jag lite nyfiken på hur mycket olja som har gått åt.
Finns ingen givare på tanken men ett rör med sticka men där ser man inte alls, kan iof räcka med en rengöring...

Men då kan jag räkna med allt mellan 100 och 300 liter? Fyllde 1500 liter 2019 så det var ju räcka några dagar till...
Ska enligt uppgift gå ca 800l en "normal" vinter, vad det nu är :)
 
Staffans2000
Dra ut brännaren och rengör turbulatorerna med en trasa samt sota pannan. Titta på munstycket längst fram. Där står det instämplat hur mycket det förbrukar per timme. I ditt fall gissar jag på 0.5 vilket är en halv Amerikansk Gallon=ca:1,75L. Att man reglerar effekten med trycket, var för mig en nyhet. Det låter ineffektivt.

Staffan
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dra ut brännaren och rengör turbulatorerna med en trasa samt sota pannan. Titta på munstycket längst fram. Där står det instämplat hur mycket det förbrukar per timme. I ditt fall gissar jag på 0.5 vilket är en halv Amerikansk Gallon=ca:1,75L. Att man reglerar effekten med trycket, var för mig en nyhet. Det låter ineffektivt.

Staffan
Ok jag det ska jag göra, var nog längesen det blev gjort
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dra ut brännaren och rengör turbulatorerna med en trasa samt sota pannan. Titta på munstycket längst fram. Där står det instämplat hur mycket det förbrukar per timme. I ditt fall gissar jag på 0.5 vilket är en halv Amerikansk Gallon=ca:1,75L. Att man reglerar effekten med trycket, var för mig en nyhet. Det låter ineffektivt.

Staffan
Effekten är ju avhängig av antal liter olja som förbränns. Ökar man oljetrycket ökar också flödet. Standard är att man kör på ca 10-12 bar på en villabrännare.
Om en brännare går lite fett och sotar, kan man antingen öka lufttillskottet eller sänka oljetrycket.
Det blir bara ineffektivt om man inte uppnår optimal förbränning. Precis som i en bilmotor

Här är ett exempel på en munstyckstabell från Bentone

Skärmdump av en munstyckstabell för olika pumptvättar i intervallen 8-15 bar, visar samband mellan flöde och tryck för en oljebrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Staffans2000
L lordi skrev:
Effekten är ju avhängig av antal liter olja som förbränns. Ökar man oljetrycket ökar också flödet. Standard är att man kör på ca 10-12 bar på en villabrännare.
Om en brännare går lite fett och sotar, kan man antingen öka lufttillskottet eller sänka oljetrycket.
Det blir bara ineffektivt om man inte uppnår optimal förbränning. Precis som i en bilmotor

Här är ett exempel på en munstyckstabell från Bentone

[bild]
Se där. Då var det värt att gå upp idag också!

Själv trodde jag att man alltid körde villapannors brännare med det optimala trycket och att effekten reglerades genom munstyckets storlek och spridningsbild.

Staffan
 
Kikade på brännaren idag och den är från -70
Max 5.5kg/h min 4.3kg/h

Innebär det att den är på mellan 50-66kW då?
När den går som tillskott då kan jag kanske gå ner i effekt? Eller beror det på pannan?
Tänker att en ny lite modernare brännare, som kanske kan köpas billigt på blocket, är mer effektiv? Eller är det pannan som reglerar det?
 
Pannan reglerar det inte ,det är en shunt som styr ut värmen, hur det är kopplat nu vet jag inte, panna ska upp i ca 75 C och då ska brännaren kunna prestera det. Är den bara som att stötta upp med så räcker med en mindre brännare, det står på pannan effekten eller så får du söka på den och se Det finns inget som kan mäta sig med olja när det gäller att värme, förutom fjärrvärme, men dyrt att ha
 
nino nino skrev:
Kikade på brännaren idag och den är från -70
Max 5.5kg/h min 4.3kg/h

Innebär det att den är på mellan 50-66kW då?
När den går som tillskott då kan jag kanske gå ner i effekt? Eller beror det på pannan?
Tänker att en ny lite modernare brännare, som kanske kan köpas billigt på blocket, är mer effektiv? Eller är det pannan som reglerar det?
Ja, någonstans där. Vad sitter det för munstycke i den? Det är en relativt stor brännare. Hur går den? Mycket start och stopp?
Det gör ingen större skillnad att byta till en modernare brännare, förutom på driftsäkerheten.
Du får i såfall byta till en modern panna för att påverka effektiviteten.
 
Bommade lite, det är vad munstycket har för värde som lordi säger, det går att sätta i ett mindre.
 
L lordi skrev:
Ja, någonstans där. Vad sitter det för munstycke i den? Det är en relativt stor brännare. Hur går den? Mycket start och stopp?
Det gör ingen större skillnad att byta till en modernare brännare, förutom på driftsäkerheten.
Du får i såfall byta till en modern panna för att påverka effektiviteten.
Den går som tillskott till värmepumpen så det är ju väldigt olikt skulle jag tro...
Är det varmare än kanske -15 och inget vv uttag så kanske inte alls, mycket vv så får den gå ibland, -25 så får den gå mycket...

Får kolla munstycket då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.