Hej,

Ställde följande fråga i Tak och vind avdelningen, men har bara fått ett halvdant svar som ej hjälpte mig.

Jag ska nu börja inreda min vind. Mellan takstolarna ska jag sätta 95mm isolering. Utan på detta tänkte jag sätta liggande salning på 95mm för ett ligande lager med isolering. Utan på detta ytterligare ett stående lager isolering. Sista lagert kan för tillfället bli allt mellan 45 och 95. Har inte bestämmt mig ännu. Det handlar lite om takhöjden vs hur bra isolerat det ska bli.

Nu till den viktiga frågan. Hur ska jag fästa salning på takstolarna? Ska jag bara skråspika dom eller ska jag använda beslag? Och med vilket cc kan jag sätta dom. Räcker det med 1200, eller bör det vara 600?

Det yttersta lagret spika jag bara rätt igenom ifall det blir 45'or.
 
När jag gjorde salningen på vårt snedtak så skruvade jag allt och det tyckte jag fungerade bra.
Dock jobbade jag inte med tjockare salning än 45/50mm och då går det ju lätt att skruva rakt igenom.

Jag funderar på att om du kan skruvar och då borde du kunna förborra med ett borr som är lite större i diameter än skallen på skruven.
Borra lite grundare än förlängare och bits som borde bli en 45-50mm in i regeln.
Använd 100-120mm långa skruvar och fäst den liggande salningen in i takstolarna.

En lösning som kanske kan fungera?
 
Strixx skrev:
Hej,

Ställde följande fråga i Tak och vind avdelningen, men har bara fått ett halvdant svar som ej hjälpte mig.

Jag ska nu börja inreda min vind. Mellan takstolarna ska jag sätta 95mm isolering. Utan på detta tänkte jag sätta liggande salning på 95mm för ett ligande lager med isolering. Utan på detta ytterligare ett stående lager isolering. Sista lagert kan för tillfället bli allt mellan 45 och 95. Har inte bestämmt mig ännu. Det handlar lite om takhöjden vs hur bra isolerat det ska bli.

Nu till den viktiga frågan. Hur ska jag fästa salning på takstolarna? Ska jag bara skråspika dom eller ska jag använda beslag? Och med vilket cc kan jag sätta dom. Räcker det med 1200, eller bör det vara 600?

Det yttersta lagret spika jag bara rätt igenom ifall det blir 45'or.


Beror lite på takets storlek o lutning skulle jag säga.
Vill du vara säker så sätt fast 95 reglarna med vinklar.
Första lagret reglar c/c 1200 (mindre arbete) o andra lagret c/c 600 om du skall ha skivor i taket, om panel räcker c/c 1200.
kläm in plastfolien under lager 2 så slipper du göra hål i den för elinstalationerna.

Kom ihåg luftspalt o ventilation mot utsidan tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.