Hej!
Fick ett gammalt superelips-bord(faner)igår som dock har vissa skador i lacken. Dels har det ställts varma kastruller på och dels har lacken spruckit på många ställen. Tycker att det är så roligt att göra saker själv då tänkte jag försöka fixa själv och inte lämna in

1. Ta bort gammal lack.
Jag har läst många trådar om att sickla bort lacken så det var min tanke. Dock förstår jag att det är viktigt att slipa sickeln rätt, och då känner jag att det blir lite för många saker att köpa. För jag antar att när man köper ett sickelstål så är det inte slipat, krokar och klart? Tänkte på ett stål från Bahco som finns att köpa på tex Bauhaus.
Det andra jag tänker på är att slipa för hand med kloss. Är det görbart? Maskin vågar jag inte eftersom jag inte har en aning om hur tjock faneeren är.
Vill inte köra "kemikalier" eftersom jag inte har ett separat rum/snickeri att göra det på.

2. Behandling.
Jag tänkte inte lacka det på nytt utan försöka något annat, typ olja/vax. Någon som har erfarenhet från det? Vill inte ha den blanka och "döda" ytan som jag tycket lack ger.
Skulle också vilja mörka ner färgen på bordet lite. Går det?

Hoppas någon har ork att svara
Bifogar ett par bilder!
 
  • Närbild på skadad lack på ytan av ett fanerat superelips-bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på lacken av ett superelips-bord med synliga värmeavtryck och sprickor i fanerytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert på fanér men lyckades läsa mig till att tjockleken är omkring 0,8 - 2,8mm.
Och är det lack på nu så kan du inte slipa bort den för hand så att du får bort 100% för att få ett bra resultat med olja/hårdvaxolja.
Ditt engagemang är på rätt plats men kanske fel möbel att ta sig an.
Vill du ändå skaffa dig tennisarmbåge så köp ett par slippapper P120,180,240,320 och en liten burk matt lack om du inte gillar den blanka.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
BirgitS
A Ankan_77 skrev:
Vill inte köra "kemikalier" eftersom jag inte har ett separat rum/snickeri att göra det på.
Kan du inte vänta några månader tills det går att hålla till utomhus?

Vi hade tidigare ett soffbord i bok där det hade blivit sprickor i lacken och det såg ju mycket bättre ut bara genom att olja det. Men det var ju inte så misshandlat som ditt.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Är ingen expert på fanér men lyckades läsa mig till att tjockleken är omkring 0,8 - 2,8mm.
Och är det lack på nu så kan du inte slipa bort den för hand så att du får bort 100% för att få ett bra resultat med olja/hårdvaxolja.
Ditt engagemang är på rätt plats men kanske fel möbel att ta sig an.
Vill du ändå skaffa dig tennisarmbåge så köp ett par slippapper P120,180,240,320 och en liten burk matt lack om du inte gillar den blanka.
Tack!
Det lutar lite åt tennisarmbåge just nu. Har testat en liten yta med slippapper och det går inte så snabbt men framåt, men i alla fall framåt.:seenoevil:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte vänta några månader tills det går att hålla till utomhus?

Vi hade tidigare ett soffbord i bok där det hade blivit sprickor i lacken och det såg ju mycket bättre ut bara genom att olja det. Men det var ju inte så misshandlat som ditt.
Ja, det hade ju varit det bästa, men bor dels i lägenhet och dels har jag inte tålamodet att vänta så länge...tyvärr
 
Frågan jag hade om sickeln. Går den att använda direkt eller behöver man slipa den direkt? Tänker i så fall att det hade varit enkelt att köpa 2-3 st
 
A Ankan_77 skrev:
Frågan jag hade om sickeln. Går den att använda direkt eller behöver man slipa den direkt? Tänker i så fall att det hade varit enkelt att köpa 2-3 st
Oftast måste man själv slipa/lägga på en krok tyvärr
 
Man kan också åka till en glasmästare och be dem skära till små glas i sickelstorlek så vasst som möjligt. Kostar småpengar då de tar restbitar. Orgelbyggare använder detta och även vissa båtbyggare. Man kan också krossa/bryta glas för att få till annorlunda former. Har prövat och det fungerar men har övergått till stålsicklar då det ändå är rätt enkelt att slipa dem efter lite träning.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Man kan också åka till en glasmästare och be dem skära till små glas i sickelstorlek så vasst som möjligt. Kostar småpengar då de tar restbitar. Orgelbyggare använder detta och även vissa båtbyggare. Man kan också krossa/bryta glas för att få till annorlunda former. Har prövat och det fungerar men har övergått till stålsicklar då det ändå är rätt enkelt att slipa dem efter lite träning.
Tack för tipset!
Jag kröp till korset och köpte sickel, sickelstål, fil och slipstenar. Nu gäller det bara att få till tekniken
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sedan finns det ett skärpstål för sicklar som ger en jämnare "krok" på sickeln järmfört med att göra det med en ovan hand.
[länk]
Med nackdelen att handen fortsätter vara ovan ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Med nackdelen att handen fortsätter vara ovan ;)
Jajamän! :giggle:
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sedan finns det ett skärpstål för sicklar som ger en jämnare "krok" på sickeln järmfört med att göra det med en ovan hand.
[länk]
Ja det kanske är smartast. Önskar jag sett den innan jag köpta allt annat :lying:
Men nu får jag stå mitt kast och bli en mästare(nåja) på att slipa&lägga krock för hand:D
 
A Ankan_77 skrev:
Ja det kanske är smartast. Önskar jag sett den innan jag köpta allt annat :lying:
Men nu får jag stå mitt kast och bli en mästare(nåja) på att slipa&lägga krock för hand:D
Det går ganska snabbt när du väl hittat tekniken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.