Hej!
Som rubriken lyder söker jag tips på vad som blir snyggast att dra elen för handdukstorken. Eldosan sitter i nedre högra hörnet av torken.

Handdukstorken ska hänga på denna väggen och ser ut enligt bild.

Vad jag ser är det två val. Antingen dra elen bakom torken till belysningsuttaget (behöver dra fram jord och höja uttaget).
Eller dra elen mot hörnet till höger och längs med hörnet ner. Väggen till höger går mot ett sovrum och det finns uttag att använda på andra sidan.

Är inte sugen på att riva plattorna och dra elen bakom , vilket självklart varit det snyggast att göra..


Tar gärna emot tips :)
 
  • En vägg med vita kakelplattor med eluttag och en ljusströmbrytare, samt en dörröppning och hörn av handdukstork syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handdukstork inslagen i bubbelplast med installationsanvisningar på översta stången, liggande på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Första tipset är att ställa frågan i el-delen eftersom det handlar om det. Då kommer svaren.
Om torken ansluts med en synlig anslutningskabel skall den vara dragavlastad, och det kanske inte går så smidigt att göra i samma ram som strömbrytaren.

Jag personligen hade undersökt möjligheten att ansluta elen dolt om det går, en del torkar ansluts mot ett kabelutlopp utan att kabeln blir synlig. Går det på din?
I så fall borra rakt igenom väggen och dra kabeln utvändigt på andra sidan av väggen eller fiska den invändigt i väggen och dra ut den uppe vid tak eller nere vid golv.
Andra alternativet är en variant på ditt ena, montera en rot-dosa under strömbrytaren och sätt en anslutningsdosa med dragavlastning där. Nackdelen är då kabeln som hänger ett par dm under torken. Ser inte så kul ut i synlig höjd och risk att någon drar eller fastnar i den.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Första tipset är att ställa frågan i el-delen eftersom det handlar om det. Då kommer svaren.
Om torken ansluts med en synlig anslutningskabel skall den vara dragavlastad, och det kanske inte går så smidigt att göra i samma ram som strömbrytaren.

Jag personligen hade undersökt möjligheten att ansluta elen dolt om det går, en del torkar ansluts mot ett kabelutlopp utan att kabeln blir synlig. Går det på din?
I så fall borra rakt igenom väggen och dra kabeln utvändigt på andra sidan av väggen eller fiska den invändigt i väggen och dra ut den uppe vid tak eller nere vid golv.
Andra alternativet är en variant på ditt ena, montera en rot-dosa under strömbrytaren och sätt en anslutningsdosa med dragavlastning där. Nackdelen är då kabeln som hänger ett par dm under torken. Ser inte så kul ut i synlig höjd och risk att någon drar eller fastnar i den.
Hej! Tack för svar. Det går att välja både synlig eller osynlig anslutning. Skulle vara värt ett försök att dra kabeln inne i väggen. Göra hål bakom listen på utsidan och försöka fiska upp kabeln. Lite pill eller mkt.. uppåt blir krångligt så där är det enkelt val
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.