Magnus E K
Så säg att man sparar 3 kr per torkning med en värmepumpstumlare jämfört med en vanlig. Håller den för minst 500 torkningar? På vintern har jag dessutom nytta av "förlustvärmen" i källaren där maskinen står.
 
Hur stor tjänst gör man miljön om en torktumlare håller 15 år eller 4-5?
 
Magnus E K
I nuvarande takt skulle det ta mig ca 15 år att få ihop 500 torkningar. Så det beror väl också på om livslängden är beroende av tiden i sig och inte bara hur mycket maskinen används.
 
Bommade på lågenergilampan.. sparar man verkligen så mycket? Tänker att vanliga lampor även avger en hel del värme..
 
BirgitS
Violina Violina skrev:
Bommade på lågenergilampan.. sparar man verkligen så mycket? Tänker att vanliga lampor även avger en hel del värme..
Fast oftast på ställen där man inte har någon nytta av den t.ex. längst upp vid taket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast oftast på ställen där man inte har någon nytta av den t.ex. längst upp vid taket.
Golvvärme till våningen över? ;):crysmile:
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
Så länge som det är innanför isoleringen gör det nytta. Det finns/fanns ju takvärme.

Men de flesta har effektivare uppvärmning än direktel och en del av året behövs ingen värme alls.
 
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så länge som det är innanför isoleringen gör det nytta. Det finns/fanns ju takvärme.
Visserligen, men det är ju inte taket som termostaten sitter och då kommer det ju inte att göra att den normala uppvärmningen drar mindre el.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Men de flesta har effektivare uppvärmning än direktel och en del av året behövs ingen värme alls.
Precis
 
Jag håller med övriga om ventilationsfrågan, den är konstigt formulerad.

Sen undrar jag även om påståendet att en persienn motsvarar ett modernt isolerglas. Källa?
 
F
Fråga nio.Låter lite utopiskt, särskilt om man redan har treglas.
 
F Fakathong skrev:
Fråga nio.Låter lite utopiskt, särskilt om man redan har treglas.
Har du treglas har du knappast persienner mellan glasen..
 
F
Violina Violina skrev:
Har du treglas har du knappast persienner mellan glasen..
Det står persienner eller gardiner. Har du gardiner mellan fönsterglasen?
 
F Fakathong skrev:
Det står persienner eller gardiner. Har du gardiner mellan fönsterglasen?
Missade jag :rofl: nej, men det är nog sant, iaf med tjockare gardiner..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.