R Räknenisse skrev:
Behöver mäklaren kolla med föreningen att det det är en andel i föreningen och att % samt kategoriseringen bostad/lokal är korrekt?
Det är ju elementär info om vad det öht är för objekt som säljs. Jag tänker jämfört med fastigheter där några grundläggande saker i fastighetsregistret ska kollas. Att fastigheten existerar och att den ägs av säljaren, och några grundläggande rättighetsfrågor som servitut bl.a.
Spontant kan jag tycka att mäklaren skall förmedla något som är vad det sägs.
Säger mäklaren att det är en bostadsrätt och det så inte är fallet borde mäklaren vara skyldig på något sätt.
Gissar att mäklare kollar upp när man säljer hus så mäklaren inte mäklar andras hus.
Får mäklaren uppgiften att det är en bostadsrätt för att bo i så borde han gå fri.
 
C
R Räknenisse skrev:
Behöver mäklaren kolla med föreningen att det det är en andel i föreningen och att % samt kategoriseringen bostad/lokal är korrekt?
Mäklarna brukar vilja ha ut en hel j-kla massa information från föreningen, inklusive utdrag från lägenhetsregistret med andelstal m.m.

Men just "kategoriseringen" / bostadsrättens ändamål har jag aldrig sett att man efterfrågar och det verkar som sagt som att det inte finns något krav på att det skall framgå av de formella dokument som föreningen skall upprätthålla. Kanske för att det är så pass ovanligt med bostadsrättslokaler(?)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mäklarna brukar vilja ha ut en hel j-kla massa information från föreningen, inklusive utdrag från lägenhetsregistret med andelstal m.m.

Men just "kategoriseringen" / bostadsrättens ändamål har jag aldrig sett att man efterfrågar och det verkar som sagt som att det inte finns något krav på att det skall framgå av de formella dokument som föreningen skall upprätthålla. Kanske för att det är så pass ovanligt med bostadsrättslokaler(?)
Kategoriseringen i föreningens register är viktigt i detta fall, och vi vet inte vad som gäller. Det är klarlagt att bostaden/lokalen har ett andelstal i föreningens register. Detta är ytor i en källare så både mäklare och köpare bör notera att det kan vara ett tveksamt fall om det är lämpligt som bostad. Om ytan är registrerad som lokal i föreningens register bör mäklaren uppge detta men om ytan är registrerad som bostad är det rimligt för mäklaren att lita på detta. Om ytan är felaktigt registrerad som bostad har föreningen ett ansvar
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som gör att lägenheten inte är godkänd? Är det något som kan fixas till med rimliga åtgärder?
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
C
K klimt skrev:
Kategoriseringen i föreningens register är viktigt i detta fall
Absolut mycket viktigt. Och det har inte framgått vad föreningen sagt eller har dokumenterat angående bostadsrättens ändamål.

Vad vi däremot kan veta är vilka uppgifter som enligt lag ska framgå av föreningens olika formella dokument.
Det hade varit enkelt om vi hade kunnat säga - "titta i upplåtelseavtalet, där framgår ändamålet". Men mig veterligen finns det inga formella krav på att det skall framgå någonstans. Vilket är jättemärkligt. Det vore jätteintressant om någon annan har bättre koll på om/hur/var föreningen skall dokumentera detta?

Men om det inte behöver framgå någonstans och TS inte heller lyckats få fram något efter två år, så ter sig den naturliga förklaringen vara att föreningen helt enkelt inte har koll på ändamålet.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Vad är det som gör att lägenheten inte är godkänd? Är det något som kan fixas till med rimliga åtgärder?
Det är en viktig fråga som vi inte vet svaret på. Men TS har skrivit att det saknas bygglov för bostad i lokalen. I så fall är det föreningens sak att lösa detta. Vi vet ju inte vad som är felet. Om man antar att det är en ombyggd källarlokal så kan det vara olika saker, som bristande ventilation, otillräckliga fönsterytor med mera.
 
C cpalm skrev:
Mäklarna brukar vilja ha ut en hel j-kla massa information från föreningen, inklusive utdrag från lägenhetsregistret med andelstal m.m.

Men just "kategoriseringen" / bostadsrättens ändamål har jag aldrig sett att man efterfrågar och det verkar som sagt som att det inte finns något krav på att det skall framgå av de formella dokument som föreningen skall upprätthålla. Kanske för att det är så pass ovanligt med bostadsrättslokaler(?)
Tänkte det var så basic att man i princip alltid talade om en X andelstal A-rätt och Y andelstal B-rätt?
(Men har å andra sidan aldrig haft en BR, så har inte sett något av det i verkligheten)
 
C
R Räknenisse skrev:
Tänkte det var så basic att man i princip alltid talade om en X andelstal A-rätt och Y andelstal B-rätt?
Nä, varje bostadsrätt har ett (och endast ett) andelstal som styr årsavgiften för bostadsrätten i förhållande till övriga bostadsrätter i föreningen. Så det har ingen direkt koppling till ändamål eller något sånt.

Indirekt kan man kanske resonera kring andelstalets (och därmed årsavgiftens) storlek för en lokal med begränsat användningsområde vs en bostadslägenhet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Hej alla som skrivit, tack att ni tagit er tiden.
Ska försöka svara så gott jag kan eftersom
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.