Ska byta uttag och brytare hemma, och behöver lite tips på snygga brytare och uttag i samma serie.

Lutar just nu åt Elko Plus, men är öppen för tips!

Ser gärna att det finns uttag, 1 och 2 poliga brytare dummers samt lamputtag för vägg.
 
Exxact serien är ju väldigt vanlig i dag. Där finns väldigt mycket prylar.
 
D Daniel 109 skrev:
Exxact serien är ju väldigt vanlig i dag. Där finns väldigt mycket prylar.
heltklart, men bor i vanligt radhus så behöver inte vara allt för många olika typer, hellre en lite egen och schysst design. Men tack för tipset ändock
 
Mikael_L
Du måste tänka både på färg och form.
Exxact som exempel är verkligen kritvit, ser jättebra ut på helvitt kakel och väggar målade med s-0500. Andra serier, typ ELKO RS ser däremot nikotingula ut mot sådana väggar.

Men omvänt kan exxact se för kallt ut på väggar med lite varmare ton.

Och sen finns det ju fler färger + designramar.

Och slutligen har du sen att ta ställning till design och form. :rofl::cool:
 
M
@Chrillis
Hur gick det för dig med detta? Fick du tag i några snygga grejer?

Vi håller på att bygga ut och vill också gärna ha lite tips på brytare och uttag, det är ganska tråkigt när man bara kan hitta Schneider Exxact och Elko som alla redan har. De behöver ju inte vara totalt utflippade, men lite eget hade ju varit roligt :)
 
Mikael_L
Hehe, jag har också precis upptäckt "Renvit", och ska imorgon köpa 2 st infällda enkeluttag av denna serie, som förhoppningsvis ska gå bra ihop med vitt kakel.

Annars hade jag en tanke på Berker R1, Berker som numera ägs av Hager, vad jag förstått.
Men kunden tvekade lite, och jag vet inte färgkoden, ville ju slippa gult innehåll, kunde väl kollat upp, men det blev avgjort innan det blev aktuellt att ens kolla.
Infällt enkeluttag från Berker R1-serien, vitt mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I övrigt kan jag väl tipsa om Berker r1, inte så fasligt dyrt, ganska normalt egentligen, men lite kul former och färger man leka med, och så får man saker som väldigt få andra har.
https://www.elbutik.se/category.html/berker-r1

Jag har inte än fått sätta in något r1 hos någon, men jag gillar lite hur de får till radierna på ramar och knappar på denna serie.
https://www.hager.se/e-katalog/stro...atik/stroemstaellarsystem/berker-r.1/5943.htm
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
richardtenggren
Jung har ju massor av former och ett stort utbud av prylar!

Vi har kört på LS 990, tror det finns fler här på forumet som köpt dessa, bla vid KNX.
Priset är högre i Sverige men lägre i Tyskland i jämförelse med exxact.
 
M
@Mikael_L Tack för det tipset! De där var ju riktigt snygga i formerna och många olika färger att välja på också minsann. Det fanns ju väldigt många roliga serier på Hagers hemsida, de moderna vridströmbrytarna var snygga, men kanske inte något jag skulle välja då man är så van vid gamla vanliga knappar, men lite lockande är det ;)
https://www.hager.se/e-katalog/stro...roemstaellarsystem/serie-r.classic/6455.htm#/

Eller kanske jeanstyg: RClassicR1Jeans-lorez.1507028098.1564.png :p

@richardtenggren De såg också trevliga ut, tack!

Det finns ju många olika fabrikat på elbutik.se... Jag har ju varit där och tittat, men ändå lyckats missa allihop...:oops:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag har satt vita Berker R.1 i hela huset och de ser väldigt bra ut. Det enda som inte är så vackert är dubbeluttagen för enkeldosor så jag har valt att antingen sätta enkeluttag eller dubbeldosor i allt där jag gör en större renovering.

Exxact har mer tillbehör men ska man inte ha något exotiskt så skulle jag rekommendera R.1
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
BobbyOne BobbyOne skrev:
Jag har satt vita Berker R.1 i hela huset och de ser väldigt bra ut. Det enda som inte är så vackert är dubbeluttagen för enkeldosor så jag har valt att antingen sätta enkeluttag eller dubbeldosor i allt där jag gör en större renovering.

Exxact har mer tillbehör men ska man inte ha något exotiskt så skulle jag rekommendera R.1
Hmmm, de har bara en bild rakt framifrån på dubbeluttagen, hade ju varit intressant att se dem lite i vinkel för att förstå hur de ser ut. Du har ingen bild liggandes på något sådant? :)
 
Mikael_L
H hans.p skrev:
Elko RS finns nu också i två olika "vitfärger". Renvit och den den traditionella med gulare ton.

[länk]
Här en bild på vanliga, eller ska man säga gamla, RS, i RAL9010 jämfört med nya renvit i RAL9003.
(Jag tycker färgskillnaden syns mindre i bilden än i verkligheten, borde kanske tagit bilden utomhus)
Två eluttag, ett i tonen RAL9010 och ett i renvit RAL9003, bredvid varandra för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det skulle sitta 2 uttag jäms vitt kakel så blev renvit bättre, samt en förhoppning att plattornas fasade kanter skulle harmonisera med RS fasade kanter, det funkade rätt OK.
Eluttag i färgen RAL9003 på vit kakelvägg ovanför ett kaklat vått utrymme med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit, det är ju egentligen blåstick i bilden, så det är fjällvita RS som ser vitare ut i bilden än i verkligheten, medan renvit ser lite blå ut, vilken den inte är.
 
M moonsire skrev:
Hmmm, de har bara en bild rakt framifrån på dubbeluttagen, hade ju varit intressant att se dem lite i vinkel för att förstå hur de ser ut. Du har ingen bild liggandes på något sådant? :)
 
  • En vit dubbel eluttag utan kablar på en vägg med blått strukturtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.